• Asali65

Månadspeng!

Hur mycket ska man ge barnen i månadspe och få den att räcka?

Min 15-åriga tjej får 400kr i månaden men hon vill ha hela barnbidraget. Grejen är att när jag har satt in månadspengen på hennes konto så tar det tre dagar så är dom slut!!
    En ny väska, smink, godis, nån snygg tröja... vipps...slut!!!!!

OCH hon får inget mer trots att hon bönar och ber. Visst, det som handlar om skolan tex. om hon behöver tågkort odyl. får hon men inget mer.

Hur ska man få henne att hushålla med pengar? Kan omöjligt ge henne hela barnbidraget i detta läget!!

Hur har ni gjort, eller har ni råd???

Livet är som en godispåse: sött, surt, salt och beskt! Och så finns det choklad... *ler*
  • Svar på tråden Månadspeng!
  • MallanFrallan

ge henne lite i taget då så att hon inte kan göra av med allt på en gång...
    men samtidigt om hon inte får lära sig att ha hand om pengar själv så kommer hon ju aldrig lära sig hushålla med dom!

Hoppas det löser sig och lycka till!

• Felicia6

Jag fick mitt barnbidrag då jag var 13 år. Tog dom slut så tog dom slut helt enkelt. Då fick jag skylla migsjälv helt enkelt..
    Det är inte ditt problem att få henne att ha kvar pengarna hela månaden, utan det är hon som måste upptäcka det själv.. och dom där 400 gick ju till kläder och väskor o smink o dyligt, så hon går ju inte o köper upp allt på godis precis...

061007 blir jag fru till världens underbaraste!
  • Sapho

Detta är min åsikt:
    Tycker det inte är så konstigt att hon gör av med 400kr/månaden. Om du ger henne 1050kr så är det inte säkert att hon gör av med allt för det. 400kr går fort..hon har säkert sett ut det hon vill ha för varje månad. I den åldern köper man kläder med kompisar, 400kr är inte mer än en tröja, klart de pengarna tar slut!
    Men du kan ju göra en deal med henne..att om hon får ta hela barnbidraget så MÅSTE hon spara 200kr eller dyligt...och alltid tänka före innan hon köper saker. Kanske spara utöver de 200kronorna för att köpa en jacka eller så. Annars går ni tillbaka till 400kr igen.. Något sådant?

• Asali65

Sapho: Grejen är att hon inte behöver köpa kläder för dom pengarna, jag köper kläder åt henne när hon behöver eller vill ha något... oftast iaf. Hon har massor med kläder så när jag inte tycker att hon behöver ett nytt linne för 150 kr så köper hon det själv, och då tar ju pengarna snart slut.

MallanFrallan: Hon hade veckopeng förut men ville pröva på månadspeng. Jag har föreslagit att gå tillbaka till vackopeng men det vill hon inte.

Hur mycket ger ni som har tonåringar här på FL dom i månaden och vad skall det räcka till?

Livet är som en godispåse: sött, surt, salt och beskt! Och så finns det choklad... *ler*
  • Gisela73

Min dotter som är 14 år får hela barnbidraget. Dom pengarna skall räcka till kläder,nöjen och ladda mobilen för. (det som hon får betala för om hon gör något med skolan betalar jag)
    Om det är typ vinterjacka eller vinterskor så lägger jag till pengar.
    Eller om hon vill ha något dyrare så får hon ju spara..
    Jag trodde aldrig att det skulle funka,men efter två månader så lärde hon sig att pengarna skulle räcka. Hon har faktiskt inte en enda gång kommit och frågat mig efter mera pengar..
    Men ibland kan jag ge henne lite mera om hon hjälper till extra mycket hemma..

• gumzan

Jag fick hela barnbidraget när jag var 13 + 100 kronor i veckan. Men jag fick köpa alla kläder och sånt själv..

• Asali65

Gisela:
    Kanske att det faktiskt skulle funka om hon fick köpa sina kläder själv och sånt, på det sättet som du beskriver. Man kan ju prova och det tar väl säkert ett par månader innan det fungerar.

• Sapho

Men köp inte kläder åt henne då...låt henne göra inköpen och ge henne mer pengar. Det är ju det de tycker är roligt...att få göra sina inköp själv för egna pengar med kompisar.

• Asali65

Sapho: Nej, det kommer jag ju inte att göra isf.

• mammatilltre

Vi gör som flera andra har sagt att när våra barn blir 13 får de ID-kort, Bankomatkort o hela barnbidraget. Ett sparkonto i deras namn öppnas med en automatisk överföring av 100 kr för att lära sig att alltid spara en del av sin inkomst. Det som pangarna ska räcka till är kläder o nöjen samt det som överstiger 100 kr på mobilabonemanget. Om våra barn BEHÖVER nya dyra kläder typ jacka, vinterskor etc delar vi på kostnaden. Är det nöjesköp typ ¨ett linne jag bara mååste ha mamma¨ får de betala själva. Det låter kanske präktigt o tråkigt men efter ett tag har döttrarna kommit på att det är roligt att hushålla med pengarna (men första månaderna gick de åt direkt det gäller att vara kmonsekvent då!). Lycka till!!

• evto

Våra barn har fått barnbidraget någon gång under åk 7. Det ska räcka till kläder och skor, nöjen, presenter, mobilkostnader, hygiengrejer utöver basbehovet och kanske något jag glömt nu.

Det jag betalar extra för är vinterskor och jackor, alla idrottsrelaterade utgifter (alla barnen idrottar mycket.

De får inga extapengar för att hjälpa till hemma om det inte är speciella grejer som att måla staket, laga småsyskonens punkteringar och andra mer sällan förekommande grejer.

• Sapho

varför inte göra vad isf? Förstår inte vad du svarar på..
    Hur kul är det att mamman är med och köper kläder? Och bestämmer vad man behöver och inte behöver. Det är ju det hon måste få lära sig att göra själv..

• Erita

Jag fick mitt barnbidrag.. men då skulle det räcka till busskort och allt annat möjligt jag skulle vilja ha
    fick absolut inga pengar till annat
    lärde mig lite ansvar

Svar på tråden Månadspeng!