• Amandansar

Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

Jag är tidigt i graviditeten och har nyligen flyttat till en lägenhet i Stockholms innerstad, och mina boendeavgifter är uppe på 25.000 från att ha varit knappt hälften när jag flyttade hit.

FK betalar max ut 23.000/skatt i föräldrapenning/sjukpenning, så det täcker inte ens mitt boende. Min arbetsplats vill inte hjälpa till med föräldrarpennin och jag har försökt få amorteringslättnad men banken säger nej.

Flyttar jag förlorar jag minst 500.000 pga lägenheten gått ner i värde. Jag har ingen familj eller vänner som kan stötta mig finansiellt.

Barnets far kan inte heller hjälpa mig, och det är en person jag träffade när jag försökte komma över mitt livs kärlek.

Eftersom jag är över 40 och vill ha barn så vill jag behålla barnet, men att vänta barn med någon när kan är kär i någon annan är så smärtsamt.

Jag är rädd att stressen av det hela kommer göra att jag får missfall. Jag vaknar på nätterna och kan inte sova. Känns som jag är ensam i hela världen.
  • Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt
  • Daisy28
    Amandansar skrev 2023-04-28 15:17:05 följande:
    Fadern bor i närheten och vill inte att jag flyttar långt bort. Vi måste kunna hämta o lämna på dagis och sånt praktiskt.

Och nej, jag måste annars inte bo i innerstan. när jag köpte denna lgh hade jag lånelöfte på 4.6, nu är det nere på 3.4. Så finansiellt är det kris även om jag flyttar.
    Då får väl pappan bidra till sitt barn boende
  • Fjäril kär

Som ensamstående mamma har du rätt att söka bostadsbidrag. Kolla på försäkringskassans hemsida, där kan du räkna ut vad du kan få. 

• rosesarewhite

Om barnets far vill att du ska bo nära får han ju hjälpa till och betala ett så pass stort underhåll att du har råd att bo kvar.

Annars är det nog flytta som gäller. Räkna på exakta kostnaderna på allt du har, boende, mat, el, nödvändigheter och vad du kommer få ut.
    Om inte sparpengarna täcker glappet så måste du sälja. Omplacera hunden om du inte har råd att ha kvar den, jättetråkigt men mat och försäkringar kostar ju, och eventulla veterinärskostnader, vården blir långt ifrån gratis även med försäkring.

I värsta fall får du bosätta dig där du får en billigare lägenhet helt enkelt, och så hyr du ut din under föräldraledigheten. 

• trollhona
    Amandansar skrev 2023-04-28 14:08:08 följande:
    Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt
    Jag är tidigt i graviditeten och har nyligen flyttat till en lägenhet i Stockholms innerstad, och mina boendeavgifter är uppe på 25.000 från att ha varit knappt hälften när jag flyttade hit.

FK betalar max ut 23.000/skatt i föräldrapenning/sjukpenning, så det täcker inte ens mitt boende. Min arbetsplats vill inte hjälpa till med föräldrarpennin och jag har försökt få amorteringslättnad men banken säger nej.

Flyttar jag förlorar jag minst 500.000 pga lägenheten gått ner i värde. Jag har ingen familj eller vänner som kan stötta mig finansiellt.

Barnets far kan inte heller hjälpa mig, och det är en person jag träffade när jag försökte komma över mitt livs kärlek.

Eftersom jag är över 40 och vill ha barn så vill jag behålla barnet, men att vänta barn med någon när kan är kär i någon annan är så smärtsamt.

Jag är rädd att stressen av det hela kommer göra att jag får missfall. Jag vaknar på nätterna och kan inte sova. Känns som jag är ensam i hela världen.
    Du måste sälja. I långa loppet kommer inte ditt boende vara hållbart. Räntan är på väg upp. Du är ensam. Ponera att något händer så du blir sjuk, du kan inte jobba...Skulderna ökar och räkningarna hopar sig..
    Bättre att sälja nu och skaffa ett billigare boende direkt så du kan förbereda för barnet. Barnets far kan ju ha en åsikt men DU måste kunna ha en trygghet i livet, så då får han anpassa sig.
    Titta efter boende i kranskommunerna, tex solna, årsta, gullmars, johanneshov mm är ju närliggande så det är ju inget problem för honom att ta sig dit på kort tid om du väljer att bo där.
    I framtiden så kommer även barnet behöva ett rum så en 2a är inte hållbart om du inte vill bo i vardagsrummet de närmsta 18 åren.

Om du verkligen vill ha barnet så är det dess behov som kommer först, trygghet och stabilitet. Inte någon annan.
  • Mimosa86
    Amandansar skrev 2023-04-28 15:17:05 följande:
    Fadern bor i närheten och vill inte att jag flyttar långt bort. Vi måste kunna hämta o lämna på dagis och sånt praktiskt.

Och nej, jag måste annars inte bo i innerstan. när jag köpte denna lgh hade jag lånelöfte på 4.6, nu är det nere på 3.4. Så finansiellt är det kris även om jag flyttar.
    Och när du framför att du inte har råd att bo kvar som ensamstående- vad är hans lösning på situationen då? Att du ska flytta in hos honom? Att han tar föräldraledigheten helt så då kan jobba och underhålla boendet? Måste han bo i innerstan?

självfallet måste du sälja och flytta, det kommer bli tufft att klara det boendet själv och med inkomstbortfall.  Du och pappan får förhålla er realistiskt till det hela. Det är ju som det är. Klart du ska behålla barnet och självfallet kommer du få missfall av oron. Kvinnor föder barn i krig. 

Det kommer lösa sig. men du måste vara beroende på att vara flexibel och han måste kompromissa.
  • Fjäril kär

Vad var egentligen syftet med att flytta till ett boende du knappt har råd med?

Det verkar ju som att du köpt boende innan du blev/visste om att du är gravid. Så vad var tanken? Låter egentligen som att du gjort en riktigt dålig affär som dessutom nu blivit ett snäpp sämre som gravid.

Hur svårt det än är att bita i det sura äpplet så ser jag inte att du har något alternativ än att söka billigare boende. 

Det är oerhört vanskligt att förlita sig på barnets pappa som när som helst kan komma på andra tankar och sätta dig i skiten. Just nu kanske ni är sams men det kan du inte lita på i längden. 

• Anonvm
    Daisy28 skrev 2023-04-28 15:20:58 följande:
    Då får väl pappan bidra till sitt barn boende
    Barnets far har precis noll ansvar att se till att TS har råd att ha ett visst boende.

Eftersom det talas om att hämta/lämna på förskola så gör jag antagandet att det planers för ett växelvist boende för barnet.
    Då är det halva barnbidraget var och inget underhåll, var och en sköter sitt och delar på det praktiska ansvaret kring barnets omvårdnad som gäller.

Det är TS problem att själv ordna upp sin situation.
  • Orangebeans

Ja du. Du får helt enkelt ta förlusten på 500k och flytta. Du har en helt absurd och ohållbar boendekostnad, särskilt med tanke på storleken på ditt boende och borde inte ha flyttar dit från början alldeles oavsett din vanliga lön och att du var singel utan barn. Det var liksom ett dåligt val från första början. Sälj, acceptera den ekonomiska förlusten och tänk inte mer på det. Flytta in i något billigare och lev livet med ditt kommande barn.

• rosesarewhite

Anonvm, givetvis har pappan inget ansvar för ts boende, men om han vill att hon ska bo på en plats hon inte har råd med så får han ju antingen hjälpa till ekonomiskt eller acceptera att hon flyttar längre bort.

Det bästa ts är att flytta innan barnet föds om ni ska ha gemensam vårdnad. Fast du bör nog ha ensam vårdnad under föräldraledigheten om han inte tänker ta ut sina dagar.

• Anonvm
    rosesarewhite skrev 2023-04-29 09:08:48 följande:

Anonvm, givetvis har pappan inget ansvar för ts boende, men om han vill att hon ska bo på en plats hon inte har råd med så får han ju antingen hjälpa till ekonomiskt eller acceptera att hon flyttar längre bort.

Det bästa ts är att flytta innan barnet föds om ni ska ha gemensam vårdnad. Fast du bör nog ha ensam vårdnad under föräldraledigheten om han inte tänker ta ut sina dagar.

Pappan kan ju givetvis aldrig ställa några krav på att TS skall bo kvar i ett visst område.
    Men om TS väljer (eller är tvungen) att flytta så faller också ansvaret på henne att lösa alla negativa praktiska konsekvenser som det innebär, som t.ex skjutsa lämna/hämta osv. Det är alltid den part som ändrar förhållanden som ansvarar för konsekvenserna.

Så i detta fall kan inte fadern hindra TS från att flytta till ett billigare boende som kanske ligger några mil utanför stan, men han kan absolut kräva att barnet fortsätter gå i förskolan i det område de bor nu för att slippa pendla för att hämta/lämna när barnet bor hos han.
    Ansvaret att lösa det praktiska faller alltid på den part som ändrar rådande förhållanden.
    Detta kan mycket möjligt upplevas av TS som att "fadern tillåter mig inte att flytta".
Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt