• Amandansar

Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

Jag är tidigt i graviditeten och har nyligen flyttat till en lägenhet i Stockholms innerstad, och mina boendeavgifter är uppe på 25.000 från att ha varit knappt hälften när jag flyttade hit.

FK betalar max ut 23.000/skatt i föräldrapenning/sjukpenning, så det täcker inte ens mitt boende. Min arbetsplats vill inte hjälpa till med föräldrarpennin och jag har försökt få amorteringslättnad men banken säger nej.

Flyttar jag förlorar jag minst 500.000 pga lägenheten gått ner i värde. Jag har ingen familj eller vänner som kan stötta mig finansiellt.

Barnets far kan inte heller hjälpa mig, och det är en person jag träffade när jag försökte komma över mitt livs kärlek.

Eftersom jag är över 40 och vill ha barn så vill jag behålla barnet, men att vänta barn med någon när kan är kär i någon annan är så smärtsamt.

Jag är rädd att stressen av det hela kommer göra att jag får missfall. Jag vaknar på nätterna och kan inte sova. Känns som jag är ensam i hela världen.
  • Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt
  • rosesarewhite
    Anonvm skrev 2023-04-29 09:34:45 följande:
    Pappan kan ju givetvis aldrig ställa några krav på att TS skall bo kvar i ett visst område.
    Men om TS väljer (eller är tvungen) att flytta så faller också ansvaret på henne att lösa alla negativa praktiska konsekvenser som det innebär, som t.ex skjutsa lämna/hämta osv. Det är alltid den part som ändrar förhållanden som ansvarar för konsekvenserna.

Så i detta fall kan inte fadern hindra TS från att flytta till ett billigare boende som kanske ligger några mil utanför stan, men han kan absolut kräva att barnet fortsätter gå i förskolan i det område de bor nu för att slippa pendla för att hämta/lämna när barnet bor hos han.
    Ansvaret att lösa det praktiska faller alltid på den part som ändrar rådande förhållanden.
    Detta kan mycket möjligt upplevas av TS som att "fadern tillåter mig inte att flytta".
    Hon ändrar dock inget om hon flyttar innan barnet är fött. Då ligger inte ansvaret på henne att lösa pappans logistik, bara om hon flyttar efteråt.
  • Anonvm
    rosesarewhite skrev 2023-04-29 09:40:13 följande:
    Hon ändrar dock inget om hon flyttar innan barnet är fött. Då ligger inte ansvaret på henne att lösa pappans logistik, bara om hon flyttar efteråt.
    Självklart är det att ändra rådande förhållanden.

Hon bor ju där hon bor nu och det är konstaterat att de skall ha barn tillsammans?

Ditt resonemang håller bara om TS flyttat INNAN graviditeten var ett faktum, de är redan nu båda 2 föräldrar till barnet.
  • rosesarewhite
    Anonvm skrev 2023-04-29 09:51:51 följande:
    Självklart är det att ändra rådande förhållanden.

Hon bor ju där hon bor nu och det är konstaterat att de skall ha barn tillsammans?

Ditt resonemang håller bara om TS flyttat INNAN graviditeten var ett faktum, de är redan nu båda 2 föräldrar till barnet.
    Fast nej, att ändra förhållanden gäller faktiskt bara EFTER att barnet är fött.

Barnet är ingen person än, inte född, och ts flytt nu påverkar absolut ingenting.

Däremot om hon flyttar efter att det är fött, DÅ är hon skyldig att se till att umgänge fungerar.
  • Anonvm
    rosesarewhite skrev 2023-04-29 10:33:56 följande:
    Fast nej, att ändra förhållanden gäller faktiskt bara EFTER att barnet är fött.

Barnet är ingen person än, inte född, och ts flytt nu påverkar absolut ingenting.

Däremot om hon flyttar efter att det är fött, DÅ är hon skyldig att se till att umgänge fungerar.
    Fullständigt vansinnigt resonerat.

Båda är redan nu fullt medvetna om graviditeten och även om barnet inte ännu är fött så har de detta barn tillsammans redan nu.

Alla beslut TS tar efter att ha blivit medveten om graviditeten påverkar det det framtida delade föräldraskapet, det är både hon och alla vi andra fullt medvetna om, att påstå något annat skulle bara vara rent löjligt.
    Allt man gör och alla beslut man tar medvetet är att agera med uppsåt, man gör så trots att man är medveten om vilka konsekvenser det kommer innebära, då får man också ta ansvar för konsekvenserna, inte lämpa över det på annan.

TS skulle helt legalt innan födseln kunna emigrera till t.ex Australien och därmed totalt utestänga fadern ur föräldraskapet....
    Bara för att man KAN göra något så betyder det inte att det är det rätta att göra.
  • rosesarewhite
    Anonvm skrev 2023-04-29 11:34:46 följande:

Båda är redan nu fullt medvetna om graviditeten och även om barnet inte ännu är fött så har de detta barn tillsammans redan nu.

Alla beslut TS tar efter att ha blivit medveten om graviditeten påverkar det det framtida delade föräldraskapet, det är både hon och alla vi andra fullt medvetna om, att påstå något annat skulle bara vara rent löjligt.
    Allt man gör och alla beslut man tar medvetet är att agera med uppsåt, man gör så trots att man är medveten om vilka konsekvenser det kommer innebära, då får man också ta ansvar för konsekvenserna, inte lämpa över det på annan.

TS skulle helt legalt innan födseln kunna emigrera till t.ex Australien och därmed totalt utestänga fadern ur föräldraskapet....
    Bara för att man KAN göra något så betyder det inte att det är det rätta att göra.
    Och du tycker att det enda rätta är att ts bor kvar där hon inte har råd att bo, för att pappan ska slippa pendla 30-60 min för att träffa sitt barn?
    Men hjälpa till ekonomiskt om han vill ha dem nära ska han ju absolut inte behöva göra!
  • Persikaplommon
    Anonvm skrev 2023-04-29 11:34:46 följande:

Mannen kan flytta närmare om han vill.
    Vad är det rätta att göra ? Att TS och barnet blir vräkta eftersom TS kan inte betala kostnaderna? 

TS tar ansvar för konsekvenserna om hon flyttar till en lägenhet hon klarar av att betala. 

• Anonvm
    rosesarewhite skrev 2023-04-29 11:50:09 följande:
    Och du tycker att det enda rätta är att ts bor kvar där hon inte har råd att bo, för att pappan ska slippa pendla 30-60 min för att träffa sitt barn?
    Men hjälpa till ekonomiskt om han vill ha dem nära ska han ju absolut inte behöva göra!
    För det första så talar vi inte om att fadern skall "pendla för att träffa sitt barn", barnet ska som jag förstår det ha växelvist boende, något som för övrigt enligt all nutida forskning på ämnet är det bästa för barnet.

Istället för att bo kvar där man inte har råd så kan man ju vända på resonemanget och ta ansvar för sin inkomst och se till att man har råd att bo där man gör?

Ditt resonemang blir så bakvänt, om TS idag hade ett billigare boende och fadern propsade på och tjatade om att TS skulle flytta närmare och på grund av det skulle öka sina boendekostnader..... Då kan ditt resonemang om att han kanske bör hjälpa till ekonomiskt ha viss logik.
    Men absolut inte i den situation som nu råder, nu är det ju TS som vill/behöver ändra rådande förhållanden.
    Förstår du alls skillnaden?
    Persikaplommon skrev 2023-04-29 11:57:37 följande:

Vad är det rätta att göra ? Att TS och barnet blir vräkta eftersom TS kan inte betala kostnaderna? 

TS tar ansvar för konsekvenserna om hon flyttar till en lägenhet hon klarar av att betala. 
    Det blir alltså faderns ansvar att leka "följa John" när TS får för sig att flytta för att ha en möjlighet att vara förälder åt sitt barn?

Istället för att bli vräkt är det ju en variant att TS tar ansvar genom att öka sin inkomst så hon har råd att bo kvar?

Eller så flyttar hon till ett billigare boende som ligger en bit ut, men då följer också ansvaret med allt det praktiska kring det växelvisa boendet.

• Fjäril kär

Detta resonemang om boende och ekonomi är väl något som både ts och pappan skulle haft INNAN hon flyttade och då borde ha insett problematiken i det. ? 

Glöm för all del inte bort att även pappan kan få för sig att flytta lagom när barnet ska börja på dagis... 

• Persikaplommon
    Anonvm skrev 2023-04-29 12:48:09 följande:
    För det första så talar vi inte om att fadern skall "pendla för att träffa sitt barn", barnet ska som jag förstår det ha växelvist boende, något som för övrigt enligt all nutida forskning på ämnet är det bästa för barnet.

Istället för att bo kvar där man inte har råd så kan man ju vända på resonemanget och ta ansvar för sin inkomst och se till att man har råd att bo där man gör?

Ditt resonemang blir så bakvänt, om TS idag hade ett billigare boende och fadern propsade på och tjatade om att TS skulle flytta närmare och på grund av det skulle öka sina boendekostnader..... Då kan ditt resonemang om att han kanske bör hjälpa till ekonomiskt ha viss logik.
    Men absolut inte i den situation som nu råder, nu är det ju TS som vill/behöver ändra rådande förhållanden.
    Förstår du alls skillnaden?
    Persikaplommon skrev 2023-04-29 11:57:37 följande:

Det blir alltså faderns ansvar att leka "följa John" när TS får för sig att flytta för att ha en möjlighet att vara förälder åt sitt barn?

Istället för att bli vräkt är det ju en variant att TS tar ansvar genom att öka sin inkomst så hon har råd att bo kvar?

Eller så flyttar hon till ett billigare boende som ligger en bit ut, men då följer också ansvaret med allt det praktiska kring det växelvisa boendet.

Vilka män umgås du med om de anser att 30 minuters resväg innebär att ? de har ingen möjlighet att vara förälder åt sitt barn?? 

Alla kan inte öka sin inkomst på några månader som TS har kvar till barnet föds.

Nyfödda brukar inte ha växelvis boende heller. 

Du får gärna bevisa dina påståenden att kvinnor får inte flytta som gravida eller att TS är tvungen att ta 100 % ansvar för det praktiska kring det växelvisa boendet om kvinnan flyttar som gravid.

Vad som gäller när barnet är född och föräldrarna har gemensam vårdnad är en annan sak. 

Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt