• Anonym (Ekonomin)

Vad hade ni gjort i min situation?

Jag har nyligen separerat från min exman som lurat mig på pengar och tagit lån i mitt namn. Då han dolde allt för mig så har jag nu skulder, på drygt 80 000kr. 

Jag sitter i en ekonomisk skitsituation. Jag och barnen bor i en dyr hyresrätt (ca 15500kr/mån), jag studerar 100% och har studielön så har ändå ok inkomst men inte i förhållande till utgifterna. Jag arbetar extra så fort jag kan och får ut precis så att det går runt och betalar av några hundralappar i månaden på skulderna. Men då har både jag och barnen varit friska och jag fasar för den månaden jag inte kan jobba extra som jag gjort hittills.

Jag hade gärna bytt lägenhet för att kunna betala av snabbare och för att inte hela tiden leva på marginalen. Men eftersom en kreditupplysning visar att jag har skulder går det inte att göra så mycket. 

Vad hade ni gjort i min situation? Har ni något tips som jag inte tänkt på?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?
  • Anonym (Snuten)

Jag förutsätter nu att du polisanmält honom och pratat med långivarna om situationen, annars är det steg 1. Det känns orimligt att du ens ska betala de här skulderna. 

• Anonym (Minna)

Är skulderna hos kronofogden eftersom de hindrar att du flyttar?

Har du sökt bostadsbidrag?

Prata med din hyresvärd, de kanske kan gå med på ett lägenhetsbyte till en billigare lägenhet?

• Anonym (Minna)

Har du barnen mer än 50% ska du ha underhåll också!

• FnizzigaSara

Att du har en kreditupplysning kommer knappast sätta käppar i hjulen för att byta lägenhet. Men jag förstår att du utelämnar en hel del information för det du beskriver i din text makes no fucking sense.

Börja tala sanning istället så kanske du kan få vägledning på riktigt.

• Anonym (Ekonomin)
    Anonym (Snuten) skrev 2023-04-29 09:00:34 följande:

Jag förutsätter nu att du polisanmält honom och pratat med långivarna om situationen, annars är det steg 1. Det känns orimligt att du ens ska betala de här skulderna. 

Ja det har jag gjort! Men som det ser ut nu så kommer jag oavsett vad ha fått en betalningsanmärkning..

Anonym (Minna) skrev 2023-04-29 09:04:11 följande:

Är skulderna hos kronofogden eftersom de hindrar att du flyttar?

Har du sökt bostadsbidrag?

Prata med din hyresvärd, de kanske kan gå med på ett lägenhetsbyte till en billigare lägenhet?

Ja precis, de har gått till kronofogden och det är så jag ens fick reda på dom. Bostadsbidrag får jag inte då jag tjänar ?för mycket?. Men ändå för lite för den lägenheten jag har.. 
    Jag har pratat med hyresvärden men de godkänner inte när jag har pågående skulder hos kronofogden.

• Anonym (Sanningen?)

Svar 1; Polisanmäla kan du göra men jag tror inte du kommer någon vart. Långivaren kommer inte heller acceptera annat än att du betalar. Fogden bryr sig inte heller. Jag tror det enda men jobbiga är att ta löneutmätning och betala av så fort som möjligt. Prata med långivare och fogden men jag garanterar att sånt här hör de varje dag. 
     Svar 2; du är den som tagit ett lån (kanske i hemlighet) och nu kan du inte  betala/du är avslöjad. 
    Svar 3; du tog lån i ditt namn men ni skulle båda betala. Nu har ni separat och du inser ditt misstag och mannen bara skiter i att betala. Han står ju inte på lånet och kommer därför undan. 

• Cereal Killer

Hur stor är hyresrätten och hur många är ni? Går det att ta in en inneboende? Skulle det vara möjligt för dig att ta jobb i en annan stad och flytta, eller att pendla från en närliggande stad? Det finns kommunala bostadsbolag som är ok med skulder/betalningsanmärkning så länge man tex kan visa att man alltid kunnat betala hyran för nuvarande boende. 

• Anonym (Minna)

Hur kan du tjäna för mycket om du har studielån?

Jag fyllde i att jag tjänade 28 000 kr i månaden och jag fick en tusenlapp i bb. Du kan omöjligt tjäna mer än så på ett extrajobb? Särskilt som csn bara tillåter 90 000 kr i halvåret.

Du måste ha fyllt i fel när du sökte.

Har du underhåll?

Har du sökt hos alla värdar du kan hitta? Privata?

• Anonym (Hanna)

Finns det möjlighet att byta lägenhet internt inom bolaget som du hyr av?
    Du har ju redan ett avtal och byter du till dej en billigare hyresrätt så kanske man inte behöver pröva din ekonomi eller ta upplysning?

• Goneril

Att ta lån i annans namn är en brottslig handling, går under allmänt åtal. Bedrägeri, identitetsstöld och urkundsförfalskning. Googla på "ta lån i annans namn" så ser du vad som gäller, till exempel att du ska ta kontakt med banken, det vill säga borgenären. Observera att den som lånar ut pengar heter BORGENÄR och den som går i borgen BORGENSMAN. Jag ser ibland i detta forum att folk inte känner till det så jag passar på att upplysa er.                                                                                       Rent allmänt är inte FL rätt  instans att vädra dessa frågor, gå i stället till Lawline. Där svarar jurister kostnadsfritt. Dilemmat här uppstår om du givit mannen tillgång till dina koder och lösenord, det ska man aldrig göra, de är personliga. Aldrig någonsin ge partnern tillgång till dessa, oavsett hur mycket "man litar" på vederbörande.                                        

Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?