Inlägg från: student2013 |Visa alla inlägg
  • student2013

Brutit armen

Anonym (Gips) skrev 2023-04-30 20:35:48 följande:
    Brutit armen

Hej,
    Ni som har brutit armen nångång, hur länge hade ni gips och var ni tvungna att operera?

Hej,
    Jag hade gips söndag- tisdag hela armen i väntan på operation. Jag bröt bägge benen i min underarm.

Sen hade jag bandage efter operationen i 2 veckor för att ta ut stygnen. Stora plåster liknande saker I 2 veckor sen gå löst med den. 

Var har du brutit den?
  • student2013
    Fjäril kär skrev 2023-04-30 21:56:44 följande:

Brutit samma arm två gånger. Ingen operation behövdes men det blev 8 veckor med gips båda gångerna. 

Var det på samma ställe du bröt den?
    Anonym (Gips) skrev 2023-04-30 22:45:33 följande:
    Jag bröt ena benet i höger arm. 
    Okej. Förhoppningsvis slipper du operation och sånt.
    Jag har 2 plattor och 10 skruvar.. Dem känns när man spänner armen och böjer den.
  • student2013
    Fjäril kär skrev 2023-04-30 23:39:16 följande:
    Nej första gången var ena benet i överarmen och andra gången själva armbågen. 
    Okej. Tänkte eftersom alla säger att man inte kan bryta på samma ställe 2 gånger.
    NinniQX skrev 2023-04-30 23:26:22 följande:

Jag bröt min högra handled när jag var 12 år. Benet stack ut och handen bara hängde där. Blev operation och fick dit någon platta med skruvar i handen. Hade gips i 12 veckor. 

Hur läkte det efter?
    Blev den helt återställd efter?
    Min vänstra arm var något liknande när jag bröt den. 
  • student2013
    Anonym (???) skrev 2023-05-01 18:29:55 följande:

Hur bröt ni och hur känns det?

Jumpyard trampolinpark vid attraktionen wipeout... nu vet jag varför den kallas det.. 
    Jag blev fälld när jag hoppade för tidigt. Sträckte ut min vänstra arm för att dämpa fallet. Ser, gör och känner när jag bryter den..

1 år och 8 månader sen nu. Armen är fortfarande inte återställd. Var 27 när det hände.
  • student2013
    student2013 skrev 2023-05-01 18:40:25 följande:
    Jumpyard trampolinpark vid attraktionen wipeout... nu vet jag varför den kallas det.. 
    Jag blev fälld när jag hoppade för tidigt. Sträckte ut min vänstra arm för att dämpa fallet. Ser, gör och känner när jag bryter den..

1 år och 8 månader sen nu. Armen är fortfarande inte återställd. Var 27 när det hände.
    Skulle vara hör inte gör.
  • student2013
    Anonym (???) skrev 2023-05-01 19:34:16 följande:
    Men hur känns det? För det tokont eller blir det bedövat?
    Toronto till man får bedövning men det var bara att låta bli att skrika för att inte skrämma övriga besökare var min tanke. 
    Det blev värre några timmar senare.
    Anonym (Gips) skrev 2023-05-01 21:24:29 följande:
    Vad är det med din arm som gör att det inte är återställd? Kommer de göra något åt det?
    Jag kan inte rotera runt den helt som jag kunde innan.
    Sen är styrkan och viss finmotorik borta. 
    Sen låser den och krampar då och då.
    Har fortfarande smärta i armen också. 
    Det finns inget att göra med. Jag kan försöka töja ut det mer genom att hålla den så långt jag kan rotera och försöka dra den lite mer runt. Men inget annat.
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2023-05-01 21:29:35 följande:
    Varför skulle man inte kunna bryta på samma ställe två gånger? Aldrig hört...jag har brutit fotleden två gånger...samma fot, samma ställe. Läkaren, då jag bröt fotleden andra gången, sa inget om att det inte skulle vara möjligt. Det jag har hört däremot är att med en gammal fraktur så blir det inte så hållbart som "vanligt" ben....därmed större risk för skada igen,

Då sa dem det för att lugna mig då.  
    Jag är jätte orolig över att jag ska bryta upp igen så jag vågar inte testa visa saker av rädsla. 

Var tråkigt att du bröt på samma ställe 2 gånger. Hände det kort inom loppet av varandra eller länge emellan?
  • student2013
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2023-05-02 09:08:36 följande:
    Aj, jag förstår... Jag har också blivit lite feg och rädd efter andra fotledsfrakturen. Det var bara så klantigt...ramlade på en hundpromenad // SkämsTomte Så jag insåg hur lätt hänt det är och nu får jag kalla kårar bara jag råkar trampa snett. Det var lång tid mellan frakturerna...sisådär 20 år. Hoppas det ordnar sig för dig!!
    Usch. Ja, jag nästan smyger fram när det är is ute av säkerhetsskäl.  Var jobbigt.  Konstant rädsla och spänning i kroppen då.
    Efter 20 år borde det ju vara säkert kan man tycka ändå 😶
    Hoppas du slipper fler frakturer på den nu då.
  • student2013
    Anonym (Gips) skrev 2023-05-05 14:41:35 följande:

Jag glömde fråga, hur länge hade ni ont i armen? Åt ni smärtstillande under tiden ni hade gips?

Jag blev omgipsad men är osäker på om det sitter rätt, gipset går inte runt armen där det är brutet, jag kan inte böja på armen men är rädd att det inte är tillräckligt stabilt.

Åt morfin smärtstillande första 2 veckorna efter operation. Sen vanlig Alvedon kommande veckor. 

Har ont emellanåt fortfarande. Har snart gått 2 år så nu lär det aldrig försvinna för mig utan komma och gå som den vill.
Svar på tråden Brutit armen