• Anonym (Sandra)

Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)

Jag gjorde det för att ha något att använda mot min dotters pappa om det skulle bli vårdnadstvist.. och jag ångrar mig otroligt mycket nu. Ett bråk när vi försökte ta oss förbi varandra i hallen efter att jag försökte slänga ut honom och alla hans kläder (när han ville göra slut ) ledde till att jag ramlade mot en garderob och en bilbarnstol som stod ganska ostabilt ovanpå ramlade ner i mitt huvud så jag fick en bula.  Man kan ju diskutera hur mycket det var hans fel .. men jag sa iallafall att han hade slagit mig i huvudet (och att jag inte visste om det var med handen eller något föremål) både till mitt äldsta barn som är tonåring  (som hörde bråket och kom ut efteråt) och till min familj och polisen som kom dit. 

Jag ångrade mig nästan direkt och ringde några dagar efter och sa att jag  helst vill att det läggs ner och att jag inte kom ihåg exakt vad som hände .. men de har inte lagt ner utan förra veckan tog de in äldsta dottern på förhör. Hon såg ju inget men hon hörde att det var bråk och hörde dunsar säger hon och så har ju jag sagt till henne att han slog mig. 
    Jag kommer antagligen bli kallad till förhör igen och har tänkt vara ärlig nu.. Men kan jag bli åtalad för falsk tillvitelse? Eller kan mitt ex bli dömd iallafall? 

Vet att jag är en hemsk människa som har gjort det här.. har aldrig ångrat nånting så mycket i hela mitt liv. Vill inte gå in på exakt vad men mitt ex har saker att använda mot mig (bland annat att jag har borderline vilket kanske förklarar mitt hemska beteende) och jag fick panik och ville ha något att använda mot honom. Han har inte alltid varit så snäll mot mig , kallat mig för saker osv.. och han kanske var lite hårdhänt när jag försökte ta mig förbi honom.. men han slog mig inte ..till skillnad från flera jag har träffat innan (bland annat äldsta dotterns pappa) har han faktiskt aldrig gjort det. Och nu tror polisen , min familj, soc och alla att han har det..

Kan jag ställa allt till rätta på något sätt? Kommer inte kunna se min yngsta dotter i ögonen om jag vet att jag har fått hennes pappa att bli oskyldigt dömd.. vet inte vad jag tänkte..

• Svar på tråden Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-05-01 18:17:20 följande:
    Vad är straffet för det? 
    Allvarligt.

Den som hos Polismyndigheten eller vissa andra myndigheter falskt tillvitar (dvs. beskyller) någon annan en brottslig gärning döms för falsk tillvitelse (numera ändrat till falsk beskyllning) till fängelse i högst två år. I den delen handlar straffbestämmelsen om att någon direkt pekar ut någon annan för brott och att utpekandet är osant.

www.domstol.se/nyheter/2022/12/ett-avgorande-om-brottet-falsk-tillvitelse/
  • Anonym (Ärlighet)

Iofs, hittade detta också:

?Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.?

laki24.fi/se/vad-ar-brottet-falsk-angivelse/

Så det kan alltså bli böter om de anser att det är "ringa". Om du är ärlig kring dina tankar så kan det nog dömas lite mildare.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2023-05-01 18:19:11 följande:
    Du kan säga sanningen även i telefonen så de slipper lägga ner onödigt mycket resurser på det här. Du kan ändå komma på förhör och upprepa samma sak men så de inte dra på en massa i onödan menar jag.

Varför skulle han få ensam vårdnad? Det ska mycket till innan man lyckas med det.
    Tack för svar, jag ska göra det. Är det säkert att jag blir åtalad för falsk tillvitelse? Eller finns det någon chans att de bara lägger ner? 
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2023-05-01 18:22:18 följande:

Iofs, hittade detta också:

?Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.?

laki24.fi/se/vad-ar-brottet-falsk-angivelse/

Så det kan alltså bli böter om de anser att det är "ringa". Om du är ärlig kring dina tankar så kan det nog dömas lite mildare.

Det var inte jag som anmälde utan det var polisen.. jag ringde en familjemedlem som ringde polis och ambulans .. och jag sa i ett inspelat förhör på plats att han hade slagit mig. Ville egentligen bara att det skulle bli dokumenterat , inte att han skulle bli åtalad och dömd men det var ändå otroligt dumt och fel av mig. 

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-05-01 18:23:10 följande:
    Tack för svar, jag ska göra det. Är det säkert att jag blir åtalad för falsk tillvitelse? Eller finns det någon chans att de bara lägger ner? 
    En del poliser kan se mellan fingrarna på såna här saker, just därför måste du berätta varför du gjorde detta och att du ångrar dig otroligt mycket.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2023-05-01 18:36:15 följande:
    En del poliser kan se mellan fingrarna på såna här saker, just därför måste du berätta varför du gjorde detta och att du ångrar dig otroligt mycket.
    Tack för svar! Jag ska göra det.. hoppades som sagt att det skulle läggas ner när jag ringde och sa att jag inte kom ihåg exakt  och att jag hade sagt saker i förhöret på plats som kanske inte stämde .. men tyvärr blev det ju inte så. 
  • Anonym (Noll)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-05-01 18:25:49 följande:

Det var inte jag som anmälde utan det var polisen.. jag ringde en familjemedlem som ringde polis och ambulans .. och jag sa i ett inspelat förhör på plats att han hade slagit mig. Ville egentligen bara att det skulle bli dokumenterat , inte att han skulle bli åtalad och dömd men det var ändå otroligt dumt och fel av mig. 

Trovärdighet?

Och nu vill du ha tillbaka honom,  allt är förlåtet och återigen, efter tolfte gången, hoppas du att han blir snäll.  
  • Anonym (Stamhj)

Du tycker att det är bättre att bli dömd för falsk tillvitelse än skattebrott?

• Sk007

En bekant sitter inlåst pga att hans ex gjorde som ts gör här men ex stod på sig och har inte klarat av att ta tillbaka sin historia.
    Förstår ni inte hur mycket skada ni gör?
    Det sägs att tjejer mognar snabbare än killar, men det verkar som att många fastnar i en sjuårings mentalitet.

• Anonym (Sandra)
    Sk007 skrev 2023-05-01 19:21:47 följande:

En bekant sitter inlåst pga att hans ex gjorde som ts gör här men ex stod på sig och har inte klarat av att ta tillbaka sin historia.
    Förstår ni inte hur mycket skada ni gör?
    Det sägs att tjejer mognar snabbare än killar, men det verkar som att många fastnar i en sjuårings mentalitet.

Jag förstår och det var otroligt dumt gjort av mig.. även om han inte alltid har varit världens snällaste så var det här helt fel av mig.
    Tror du att han kommer att undvika att bli dömd om jag säger sanningen nu? Även om jag sa i förhör på plats (som filmades) att han hade slagit mig? 
Svar på tråden Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)