• Anonym (Sandra)

Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)

Jag gjorde det för att ha något att använda mot min dotters pappa om det skulle bli vårdnadstvist.. och jag ångrar mig otroligt mycket nu. Ett bråk när vi försökte ta oss förbi varandra i hallen efter att jag försökte slänga ut honom och alla hans kläder (när han ville göra slut ) ledde till att jag ramlade mot en garderob och en bilbarnstol som stod ganska ostabilt ovanpå ramlade ner i mitt huvud så jag fick en bula.  Man kan ju diskutera hur mycket det var hans fel .. men jag sa iallafall att han hade slagit mig i huvudet (och att jag inte visste om det var med handen eller något föremål) både till mitt äldsta barn som är tonåring  (som hörde bråket och kom ut efteråt) och till min familj och polisen som kom dit. 

Jag ångrade mig nästan direkt och ringde några dagar efter och sa att jag  helst vill att det läggs ner och att jag inte kom ihåg exakt vad som hände .. men de har inte lagt ner utan förra veckan tog de in äldsta dottern på förhör. Hon såg ju inget men hon hörde att det var bråk och hörde dunsar säger hon och så har ju jag sagt till henne att han slog mig. 
    Jag kommer antagligen bli kallad till förhör igen och har tänkt vara ärlig nu.. Men kan jag bli åtalad för falsk tillvitelse? Eller kan mitt ex bli dömd iallafall? 

Vet att jag är en hemsk människa som har gjort det här.. har aldrig ångrat nånting så mycket i hela mitt liv. Vill inte gå in på exakt vad men mitt ex har saker att använda mot mig (bland annat att jag har borderline vilket kanske förklarar mitt hemska beteende) och jag fick panik och ville ha något att använda mot honom. Han har inte alltid varit så snäll mot mig , kallat mig för saker osv.. och han kanske var lite hårdhänt när jag försökte ta mig förbi honom.. men han slog mig inte ..till skillnad från flera jag har träffat innan (bland annat äldsta dotterns pappa) har han faktiskt aldrig gjort det. Och nu tror polisen , min familj, soc och alla att han har det..

Kan jag ställa allt till rätta på något sätt? Kommer inte kunna se min yngsta dotter i ögonen om jag vet att jag har fått hennes pappa att bli oskyldigt dömd.. vet inte vad jag tänkte..

• Svar på tråden Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)
  • Tom Araya

Du måste erkänna allt och berätta hela sanningen om varför du ljög, inte bara för polisen, utan för alla du ljugit för om detta, inklusive din dotter.

• Anonym (Stina)

När ett misshandlande ex ser att det skrivs trådar om misshandeln kan exet få för sig att skriva att det är en lögn och utge sig för att vara samma person. 

Jag tycker folk ska fundera över den möjligheten. För de här trådarna som dyker upp ibland med människor som beskriver sig själva på värsta tänkbara sätt, aldrig går in på detaljer, aldrig berättar om någon bakgrund utan bara att de är helt galna, egoistiska, manipulativa, svartsjuka lögnare - de tycker inte jag är särskilt trovärdiga. Människor tenderar att vara iaf lite mer nyanserade när de beskriver sig själva. så tja, jag tror detta är något annat än en misshandlad kvinna. 

• Tom Araya
    Anonym (Stina) skrev 2023-05-01 22:58:32 följande:

När ett misshandlande ex ser att det skrivs trådar om misshandeln kan exet få för sig att skriva att det är en lögn och utge sig för att vara samma person. 

Jag tycker folk ska fundera över den möjligheten. För de här trådarna som dyker upp ibland med människor som beskriver sig själva på värsta tänkbara sätt, aldrig går in på detaljer, aldrig berättar om någon bakgrund utan bara att de är helt galna, egoistiska, manipulativa, svartsjuka lögnare - de tycker inte jag är särskilt trovärdiga. Människor tenderar att vara iaf lite mer nyanserade när de beskriver sig själva. så tja, jag tror detta är något annat än en misshandlad kvinna. 

Det finns absolut noll poäng i att som kvinnomisshandlande man fejka en sådan här tråd. Ingen som kan påverka hans situation kommer att läsa i tråden och av det skälet agera till hans fördel.
    Är tråden falsk så finns ingen mottagare av råden som läsarna ger.
  • Anonym (Sandra)
    Fliselisan skrev 2023-05-01 20:56:41 följande:

Antingen säger du att du ljög och står ditt kast, eller så kan du kanske säga att du slog i huvudet hårt och var förvirrad, därför du trodde och sa att han slog dig, men att du i efterhand börjar minnas att det var bilstolen som ramlade ner. 

Du måste iallafall på något sätt ta tillbaka din historia.

Tack för svar! 
  • molly50

Varför vill du ta tilllbaka anmälan?
    I andra trådar har du skrivigt att han har misshandlat dig grovt.
    Varför då fortsätta skydda honom?
    Låt honom få ta sitt straff och kanske få hjälp för sitt beteende.
    Och du kan få ensam vårdnad om dina barn.
    Det är de du ska skydda. Inte ditt ex.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-01 22:43:05 följande:

Och här är en där TS skriver "Inatt slog mitt ex mig, han tryckte ner mig på golvet och trampade på mitt huvud sen slog han mig i huvudet"

www.familjeliv.se/forum/thread/82329611-misshandlad-av-mitt-ex-men-vill-inte-medverka-till-utredning

Hon har även frågat hur hon snabbt kan få reda på vad killen är anklagad för, att hon måste få veta eftersom killen är arg och vill veta vad som kan vara på gång. 
    Tragiskt till max.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Samma) skrev 2023-05-01 23:22:17 följande:
    Hon har även frågat hur hon snabbt kan få reda på vad killen är anklagad för, att hon måste få veta eftersom killen är arg och vill veta vad som kan vara på gång. 
    Tragiskt till max.
    Tror du blandar ihop mig med nån annan.. har sett flera trådar om våld i hemmet här.
    Jag har också varit utsatt för det förut i tidigare relationer men det som hände nu tror jag inte riktigt räknas som våld. Åtminstone gick det inte till på det sättet som jag sa till polisen. 
  • Anonym (Sandra)
    molly50 skrev 2023-05-01 23:21:10 följande:

Varför vill du ta tilllbaka anmälan?
    I andra trådar har du skrivigt att han har misshandlat dig grovt.
    Varför då fortsätta skydda honom?
    Låt honom få ta sitt straff och kanske få hjälp för sitt beteende.
    Och du kan få ensam vårdnad om dina barn.
    Det är de du ska skydda. Inte ditt ex.

Tror du blandar ihop mig med nån, har också sett såna trådar.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-05-01 23:29:58 följande:
    Tror du blandar ihop mig med nån, har också sett såna trådar.
    Men snälla, trådarna är identiska. Bråk i hallen, äldsta dottern har hört, du har fått en bula i huvudet, du har ljugit för polisen. Det är exakt samma historia i denna och åtminstone två andra trådar. 
  • Anonym (Sandra)
    Tom Araya skrev 2023-05-01 22:49:00 följande:
    Om det verkligen är helt slut mellan er och du förklarar varför du hittade på den här grejen, så kan jag inte se varför de skulle tro att du tar tillbaka din historia för att skydda honom.

Tack för svar! 

Har sagt till min familj att jag överdrev men de verkar tro att jag bara vill skydda honom nu. Helt slut är det väl kanske inte riktigt , det har varit lite fram och tillbaks men jag tror inte vi kommer fortsätta vara tillsamman..

Svar på tråden Ljugit för polisen / falsk anmälan (långt)