Rimliga boendekostnader för oss?
Jag är en medelålders ensamstående förälder med två tonårskillar på heltid. Just nu bor jag hyfsat billigt (tror jag). Mina totala boendekostnader uppgår till c:a 8 000 - 9 000 i månaden (bostadsrätt, trea). Detta inkluderar el men inte pendlingskostnad. Jag betalar c:a 2500 i månaden i drivmedelskostnader så i praktiken är mina boendekostnader runt 10 till 11 kkr. Jag tjänar 42 000 kr/mån före skatt. Ibland mer beroende på arbetstid.
Jag är lite less på pendlandet men att flytta närmare stan eller t o m in till stan skulle innebära totala boendekostnader på mellan 12 och 14 kkr med 4% ränta. Jag slipper pendla men får samtidigt dyrare boende eftersom bostadspriserna är så mycket högre i stan än där jag bor nu.
Jag har ganska bra marginaler den 24:e varje månad men är ändå lite nojig efter att ha levt princip utan marginaler i flera år innan jag fick ordning på min ekonomi.
Vad skulle vara rimliga boendekostnader för oss? 12 000 kr i månaden låter mycket för mig och det är om jag får tag i nåt hyfsat billigt.