• Anonym (Ragnar Frunck)

Rimliga boendekostnader för oss?

Jag är en medelålders ensamstående förälder med två tonårskillar på heltid. Just nu bor jag hyfsat billigt (tror jag). Mina totala boendekostnader uppgår till c:a 8 000 - 9 000 i månaden (bostadsrätt, trea). Detta inkluderar el men inte pendlingskostnad. Jag betalar c:a 2500 i månaden i drivmedelskostnader så i praktiken är mina boendekostnader runt 10 till 11 kkr. Jag tjänar 42 000 kr/mån före skatt. Ibland mer beroende på arbetstid.

Jag är lite less på pendlandet men att flytta närmare stan eller t o m in till stan skulle innebära totala boendekostnader på mellan 12 och 14 kkr med 4% ränta. Jag slipper pendla men får samtidigt dyrare boende eftersom bostadspriserna är så mycket högre i stan än där jag bor nu.

Jag har ganska bra marginaler den 24:e varje månad men är ändå lite nojig efter att ha levt princip utan marginaler i flera år innan jag fick ordning på min ekonomi.

Vad skulle vara rimliga boendekostnader för oss? 12 000 kr i månaden låter mycket för mig och det är om jag får tag i nåt hyfsat billigt.

• Svar på tråden Rimliga boendekostnader för oss?
  • Jemp

Beror ju på vad du har för utgifter i övrigt. Hur ser din budget ut?

• Räkan77

Kommer ni minska på bilåkandet även på fritiden om ni flyttar? Tex att ungdomarna behöver mindre skjuts? För då är ju det isf en ytterligare besparing. 

• Anonym (Ja)

Ja om du betalar 8-9000:- i månaden så låter det väldigt mycket för en bostadsrätt. Jag skulle leta något billigare oavsett.

• Anonym (Göteborgare)

Jag har också 2 tonåringar, om jag ska flytta så är det bra att väga in ungdomarna, ska de gå gymnasiet/högskola i den staden du jobbar. var finns vänner/släkt/fritidsaktiviteter. Är allt på samma ställe flytta.
    Drömmer ungarna om eget boende och bil så kan ni lika gärna bo kvar tillsvidare.

• Cereal Killer

4% är ju nästan vad dagens räntor ligger på. Hur ser skillnaden ut vid 6%? 8%?

Jag tycker det låter dumt att flytta. Hur lång väg är det att pendla? Kan du inte byta bilen mot en elcykel?

• Anonym (Ja)

För att spinna vidare på förra inlägget, går det att åka kollektivt under vardagarna?

• Anonym (olika verkligen)

Det är verkligen olika vad man anser dyrt och billigt och värt. 8-9000, inklusive el? Gimmie! 2400 för att köra en bil i månaden? Nä, gå och kamma dig!

Själv betalar jag 6500 kr i månadsavgift plus lika mycket i ränta+amortering för min 4a strax utanför Stockholm (15 minuter till centralen med tåg). El ovanpå det. Visst betalar jag 2000 kr för att tonåringarna ska ha busskort, och ytterligare typ en femhundring för mig själv, men oj vad jag har nära till allt och oj, så mycket tid jag sparar på massor av saker. Och jag kan få saker hemkört om jag behöver handla något stort eller mycket. Massor av tid som jag sparar.

• Anonym (4%)
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-04 17:34:00 följande:

Ja om du betalar 8-9000:- i månaden så låter det väldigt mycket för en bostadsrätt. Jag skulle leta något billigare oavsett.

Med dagens räntor är det inte alls mycket.
  • Anonym (Z)

Om det är utanför storstad så är det billigt. 

TS hur klarar du en räntehöjning till 6%? 8%? Hur tar sig dina tonåringar fram (busskort?) och vad kostar det? Måste du åka bil? Buss? Tåg? Jobba hemifrån? Byta jobb?

Jag skulle tänka mig för innan ni flyttar. Är ni inkörda på boendet och vardagen flyter på så kanske du ska avvakta. Tonåren är en känslig tid och är de i övre tonåren så kanske de ändå flyger ur boet snart
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Z) skrev 2023-05-04 21:53:30 följande:
    Om det är utanför storstad så är det billigt. 

TS hur klarar du en räntehöjning till 6%? 8%? Hur tar sig dina tonåringar fram (busskort?) och vad kostar det? Måste du åka bil? Buss? Tåg? Jobba hemifrån? Byta jobb?

Jag skulle tänka mig för innan ni flyttar. Är ni inkörda på boendet och vardagen flyter på så kanske du ska avvakta. Tonåren är en känslig tid och är de i övre tonåren så kanske de ändå flyger ur boet snart
    Du menar väl snarare i en storstad? Utanför hittar man lätt treor för flera tusen mindre.
  • Anonym (Ragnar Frunck)

Tyvärr är kollektivtrafik inte ett alternativ p.g.a. mina arbetstider. Barnen åker buss till skolan.

Ekonomin klarar en räntehöjning men det blir ju mindre marginaler. Just nu har vi inte så mycket andra omkostnader. I dagsläget har jag mellan 6000 och 10 000 över den 24:e varje månad. Beroende lite på kvartalsavgifter och om jag köpt nåt lite extra.

Är väl en avvägning av livskvalité (mindre tid till och från jobbet) eller mindre pengar över i månaden.

• Citronella
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-04 21:58:43 följande:
    Du menar väl snarare i en storstad? Utanför hittar man lätt treor för flera tusen mindre.
    Nej, det gör man inte priserna har gått upp väldigt mycket i mindre städer också. 
  • Anonym (Cykel?)
    Anonym (Ragnar Frunck) skrev 2023-05-05 11:38:28 följande:

Tyvärr är kollektivtrafik inte ett alternativ p.g.a. mina arbetstider. Barnen åker buss till skolan.

Ekonomin klarar en räntehöjning men det blir ju mindre marginaler. Just nu har vi inte så mycket andra omkostnader. I dagsläget har jag mellan 6000 och 10 000 över den 24:e varje månad. Beroende lite på kvartalsavgifter och om jag köpt nåt lite extra.

Är väl en avvägning av livskvalité (mindre tid till och från jobbet) eller mindre pengar över i månaden.

Hur långt pendlar du? Jag har ca 2,5 mil till jobbet och cykelpendlar med elcykel ca 7-8 månader om året och det känns verkligen livskvalitetshöjande. Får vardagsmotion, slipper stressen från bilköer (cyklingen tar liksom alltid samma tid, skiljer typ 5 minuter beroende om man softar eller trampar snabbt). Försöker tajma också så att jag om det är möjligt cyklar samtidigt som jag är i möte (funkar såklart inte för alla typer av möten, men på vissa).
  • Anonym (Inte dyrt alls)

Om det i boendekostnad också ingår lånekostnader. 

Vi bor i en kranskommun på södra sidan av Stockholm. Kostnad till föreningen är 5500. På det lägger vi amortering 5000 och räntor på ca 10000. Sen lägger vi på fjärrvärme, el och varmvatten. 

Om det är dyrt eller ej vad TS betalar beor ju på vart han och barnen bor. Men i min kommun är det billigt. 
  • Anonym (Inte dyrt alls)
    Anonym (Ragnar Frunck) skrev 2023-05-05 11:38:28 följande:

Vad som är en rimlig kostnad för er familj beror ju helt på vad du anser att du vill lägga på boende och vad du vill kunna göra mer för pengarna än bo. 

Hur lång tid tror du barnen kommer att bo hemma? Kommer de flytta för att plugga vidare tex? Vill du kunna hjälpa dem med handpenning till första lägenheten?

Vilka andra kostnader skulle ändras om ni flyttade i dagsläget?
Svar på tråden Rimliga boendekostnader för oss?