Inlägg från: Anonym (Ragnar Frunck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ragnar Frunck)

Rimliga boendekostnader för oss?

Jag är en medelålders ensamstående förälder med två tonårskillar på heltid. Just nu bor jag hyfsat billigt (tror jag). Mina totala boendekostnader uppgår till c:a 8 000 - 9 000 i månaden (bostadsrätt, trea). Detta inkluderar el men inte pendlingskostnad. Jag betalar c:a 2500 i månaden i drivmedelskostnader så i praktiken är mina boendekostnader runt 10 till 11 kkr. Jag tjänar 42 000 kr/mån före skatt. Ibland mer beroende på arbetstid.

Jag är lite less på pendlandet men att flytta närmare stan eller t o m in till stan skulle innebära totala boendekostnader på mellan 12 och 14 kkr med 4% ränta. Jag slipper pendla men får samtidigt dyrare boende eftersom bostadspriserna är så mycket högre i stan än där jag bor nu.

Jag har ganska bra marginaler den 24:e varje månad men är ändå lite nojig efter att ha levt princip utan marginaler i flera år innan jag fick ordning på min ekonomi.

Vad skulle vara rimliga boendekostnader för oss? 12 000 kr i månaden låter mycket för mig och det är om jag får tag i nåt hyfsat billigt.

• Svar på tråden Rimliga boendekostnader för oss?
  • Anonym (Ragnar Frunck)

Tyvärr är kollektivtrafik inte ett alternativ p.g.a. mina arbetstider. Barnen åker buss till skolan.

Ekonomin klarar en räntehöjning men det blir ju mindre marginaler. Just nu har vi inte så mycket andra omkostnader. I dagsläget har jag mellan 6000 och 10 000 över den 24:e varje månad. Beroende lite på kvartalsavgifter och om jag köpt nåt lite extra.

Är väl en avvägning av livskvalité (mindre tid till och från jobbet) eller mindre pengar över i månaden.

Svar på tråden Rimliga boendekostnader för oss?