Lönnsirap skrev 2023-05-05 13:16:09 följande:
Jag tänker att du kommer slita ut dig fullständigt om du ska stötta barnet med saker som inte är förankrat hos vårdnadshavarna och att du ju är en medlem i hushållet, inte en "behandlare".
Det ingår i tonåren att tappa vissa förmågor, att inte lyssna på mamma, pappa och att faktiskt inte "förstå" vissa saker.
Jag vet inte vilken erfarenhet du har sedan tidigare, men mycket i fostran är faktiskt att hela tiden försöka och att inte göra saker än värre.
Exempelvis så säger jag glatt godmorgon och hämtar disk nu när det är nationella prov, medan jag väljer att kräva mer och ta en strid, när det faktiskt inte går ut över något annat.
Motivationen att fixa det som krävs INNAN man sticker iväg med kompisar och behöver pengar är liksom högre än motivationen när man faktiskt också behöver göra något.
"I en familj hjälps man åt" brukar jag säga och på så sätt både markera att det är ungdomens ansvar och att jag hjälper till, eftersom det är sjysst.
Det är faktiskt inte rimligt att du som partner går in och "bestämmer" hur föräldrarna ska göra. Däremot är det rimligt att du som medlem i ditt hushåll stöttar upp och hjälper till med vissa saker. I en familj hjälps man åt....
Ja det med att hjälpas åt försöker vi med också. Att hon ska förstå att även om vi ber henne städa rummet tex så om hon ber om hjälp så hjälper jag henne tex alltid vika kläderna för det kan vara knepigt att få till bra struktur på. Och att det då även går åt andra hållet, ber vi henne hjälpa till att duka så kan hon hjälpa oss med det.
absolut, när hon fick göra om ett prov tex låg ju allt fokus på det och återhämtning, inga andra måsten den veckan.
Ja det är det mina vänner säger också, att jag kan inte ge henne allt det om inte föräldrarna bryr sig om att stötta, skapa struktur som funkar mm, att jag kommer ta slut isåfall. Samtidigt känns det hemskt att bara skita i hennes uppfostran för hon är ju inte mitt ansvar, känns som en tråkig särbehandling av barnen. Folk runtomkring kommer ju tycka sonen är väluppfostrad och go medan hon som inte ens hejar när vi får gäster kommer de ju undra vad det är med.