• BaseReality

Får ej sälja lgh inom 2 år enligt brf-stadgar?

Hej,

Jag funderar på att köpa en lägenhet (bostadsrätt) och skummade snabbt igenom föreningens stadgar. Studsade på denna formulering:

§ 43 Avsägelse av bostadsrätt

En bostadsrättshavare får avsäga sig bostadsrätten tidigast efter två år från upplåtelsen och därigenom bli fri från sina förpliktelser som bostadsrättshavare. Avsägelsen ska göras skriftligen hos styrelsen. Vid en avsägelse övergår bostadsrätten till bostadsrättsföreningen vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från avsägelsen eller vid det senare månadsskifte som angetts i avsägelsen. 

Innebär detta att jag i praktiken inte kan sälja vidare lägenheten förrän tidigast efter två år från köpet? Jag har ställt frågan till mäklaren som inte har svarat.

Tack för hjälpen. 

• Svar på tråden Får ej sälja lgh inom 2 år enligt brf-stadgar?
  • Anonym (Ja)
    BaseReality skrev 2023-05-06 19:05:22 följande:
    Får ej sälja lgh inom 2 år enligt brf-stadgar?

Hej,

Jag funderar på att köpa en lägenhet (bostadsrätt) och skummade snabbt igenom föreningens stadgar. Studsade på denna formulering:

§ 43 Avsägelse av bostadsrätt

En bostadsrättshavare får avsäga sig bostadsrätten tidigast efter två år från upplåtelsen och därigenom bli fri från sina förpliktelser som bostadsrättshavare. Avsägelsen ska göras skriftligen hos styrelsen. Vid en avsägelse övergår bostadsrätten till bostadsrättsföreningen vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från avsägelsen eller vid det senare månadsskifte som angetts i avsägelsen. 

Innebär detta att jag i praktiken inte kan sälja vidare lägenheten förrän tidigast efter två år från köpet? Jag har ställt frågan till mäklaren som inte har svarat.

Tack för hjälpen. 

Ja, det innebär det. 
  • BaseReality
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-06 19:17:01 följande:
    Ja, det innebär det. 
    Är inte detta väldigt konstigt? Är det ens tillåtet rent juridiskt för en brf att skriva så i stadgarna?
  • Anonym (Hsb)
    BaseReality skrev 2023-05-06 19:25:52 följande:
    Är inte detta väldigt konstigt? Är det ens tillåtet rent juridiskt för en brf att skriva så i stadgarna?
    Nu får man skriva vad man vill i sina stadgar, men om det gäller rättsligt är en annan sak, sitter själv som ordförande i HSB styrelse. gått upp i hyres och arrende nämnden, där rätten hänvisar, det är inte era stadgar som gäller utan bostadsrättslagen och inget annat.

Hade ett svårt ärende, vi har en samfällighetsförening, ringde HSB jurister, förklara vad som hänt och hur jag ska kunna bemöta rent juridiskt.

Efter ett tag förklarar HSB juristerna rakt ut, vi kan inte detta, ringde en riktig advokat inom området, som svara direkt hur jag skulle gå tillväga.

Nu ställer TS frågan om att lämna tillbaka bostadsrätten, dvs först köpa för ex miljoner och sedan lämna tillbaka den gratis till bostadsrättsföreningen.
    Nu är det inte många som gör detta i dagens läge.
    Skulle det vara i min förening skulle jag acceptera detta direkt, trots alla stadgar, då det är styrelsen som bestämmer,  men vilken förening skulle neka en inkomst på några miljoner, bara ringa mäklare så fort ägaren gett den tillbaka gratis.

Men sälja den får TS göra, exakt när TS känner för det.
  • linani

Du har missförstått. Du har rätt att sälja den.
    Avsäga sig är något annat. Det innebär att du lämnar tillbaka bostadsrätten till föreningen. Det som står i föreningens stadgar är samma som står i bostadsrättslagen 4 kap 11§.

Svar på tråden Får ej sälja lgh inom 2 år enligt brf-stadgar?