• Anonym (Ensam)

Mitt liv är så tråkigt :(

Jag har ett väldigt tråkigt liv.
    Det känns som att jag aldrig kommer må bra.

Jag är väldigt ensam också.
    Jag önskar jag hade nära vänner och kanske en relation. Men jag har inget. Hur ska jag må bra och trivas med livet?

Det är liksom helg och jag sitter ensam.

• Svar på tråden Mitt liv är så tråkigt :(
  • Anonym (Lösningsorienterad)

Vad skulle du vilja göra på helgen?

• Anonym (Emma)

Är du deprimerad ? Då finns det hjälp att få av vc. Hur gammal är du?

• Anonym (Ensam)

Att gå till vården tar inte bort ensamheten.
    Jag är gammal nog skulle jag kunna säga. Mellan 30-35.

På helgen skulle jag vilja umgås med andra. Till exempel spela spel, träna ihop, äta på restaurang kanske, gå på bio, bara prata med någon med liknande intressen och umgås helt enkelt.

• Anonym (också ensam)
    Anonym (Ensam) skrev 2023-05-06 20:35:16 följande:

Att gå till vården tar inte bort ensamheten.
    Jag är gammal nog skulle jag kunna säga. Mellan 30-35.

På helgen skulle jag vilja umgås med andra. Till exempel spela spel, träna ihop, äta på restaurang kanske, gå på bio, bara prata med någon med liknande intressen och umgås helt enkelt.

Då får du börja göra saker där folk är. 

Jag sitter också ensam varje helg. Jag är några år äldre än du och jag har aldrig träffat folk, särskilt på helgen. Jag vet dock att det finns många ensamma som gör saker. Ordnar träffar, är med i föreningar, osv. Kommunerna brukar också anordna saker, och kyrkorna. Men det kommer inte flyga in stekta sparvar i munnen på dig, du måste själv ta reda på vad hur när och sen även ta dig iväg. jag vet att det kan vara jättesvårt så börja på något stort allmänt. Det börjar bli sommar, så kolla om din kommun har allsång, till exempel. I min kommun har de allsång varje torsdagseftermiddag hela juni-augusti. 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (också ensam) skrev 2023-05-06 20:41:25 följande:
    Då får du börja göra saker där folk är. 

Jag sitter också ensam varje helg. Jag är några år äldre än du och jag har aldrig träffat folk, särskilt på helgen. Jag vet dock att det finns många ensamma som gör saker. Ordnar träffar, är med i föreningar, osv. Kommunerna brukar också anordna saker, och kyrkorna. Men det kommer inte flyga in stekta sparvar i munnen på dig, du måste själv ta reda på vad hur när och sen även ta dig iväg. jag vet att det kan vara jättesvårt så börja på något stort allmänt. Det börjar bli sommar, så kolla om din kommun har allsång, till exempel. I min kommun har de allsång varje torsdagseftermiddag hela juni-augusti. 
    Okej.
    Tack! Jag ska kolla upp vad som händer.
  • Fröken Allvar

Jag kände precis som du i den åldern. Har väl fortfarande inte precis en önskesituation, och alla är olika, men när jag ser tillbaka på de senaste 15 åren är jag glad över att jag testat på olika saker, sökt upp vänner, släppt personer som inte fått mig att må bra igen och liksom fortsatt. Så det är rådet jag skulle ge, att fortsätta uppleva saker. Men går du in i väggen med något önskar jag att du släpper taget, för det finns verkligen massor av människor som inte har som främsta prio att alla i rummet ska må bra, och den som är ensam kan nästan lukta av det så att folk ger sig på dig. Vill inte skrämma, bara varna.
    Just denna helg skulle jag rekommendera dig att gå utanför dörren och köpa en glass. Lyssna på någon bra podd om något du är intresserad av. Kanske göra sommarplaner, nåt litet som innebär att du träffar människor. Du vill spela spel. Är rollspel och lajv något för dig så finns det säkert mängder av events. Eller hitta människor att spela med över nätet. 

• Anonym (Ensam)
    Fröken Allvar skrev 2023-05-06 20:48:44 följande:

Jag kände precis som du i den åldern. Har väl fortfarande inte precis en önskesituation, och alla är olika, men när jag ser tillbaka på de senaste 15 åren är jag glad över att jag testat på olika saker, sökt upp vänner, släppt personer som inte fått mig att må bra igen och liksom fortsatt. Så det är rådet jag skulle ge, att fortsätta uppleva saker. Men går du in i väggen med något önskar jag att du släpper taget, för det finns verkligen massor av människor som inte har som främsta prio att alla i rummet ska må bra, och den som är ensam kan nästan lukta av det så att folk ger sig på dig. Vill inte skrämma, bara varna.
    Just denna helg skulle jag rekommendera dig att gå utanför dörren och köpa en glass. Lyssna på någon bra podd om något du är intresserad av. Kanske göra sommarplaner, nåt litet som innebär att du träffar människor. Du vill spela spel. Är rollspel och lajv något för dig så finns det säkert mängder av events. Eller hitta människor att spela med över nätet. 

Tack så mycket för dina tips!! 
    Jag ska kolla upp vilka spel som finns online. 
    Rollspel och lajv är tyvärr inte riktigt min grej. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Ensam) skrev 2023-05-06 20:56:49 följande:
    Tack så mycket för dina tips!! 
    Jag ska kolla upp vilka spel som finns online. 
    Rollspel och lajv är tyvärr inte riktigt min grej. 
    Jag tror det finns spel med chattfunktion. En sommar spelade jag ett ordspel med en man från Orust hela sommaren. Om du läser här H på Orust, stort tack, du räddade mig från en ensam semester. 
  • StudierKemi
    Anonym (Ensam) skrev 2023-05-06 20:20:28 följande:
    Mitt liv är så tråkigt :(

Jag har ett väldigt tråkigt liv.
    Det känns som att jag aldrig kommer må bra.

Jag är väldigt ensam också.
    Jag önskar jag hade nära vänner och kanske en relation. Men jag har inget. Hur ska jag må bra och trivas med livet?

Det är liksom helg och jag sitter ensam.

Vad mer exakt vill du få ut av vänner? Om du tänker på det på djupet så kommer du se att allt går att lösa på egen hand. Informationsutbyte? Sällskap? En och en annan kram? Läs böcker bara, träffa släkten och skaffa en katt, om det är riktigt bråttom med sånt. Eller gå till kyrkan, där har folk som plikt att inte få någon att känna sig utanför. Andra lösningar kan tillkomma i sinom tid....
  • Ida2022

Om du känner dig ensam kanske du borde skaffa ett husdjur, eller ladda ner en app där man söker vänner. vet att det känns svårt att söka vänner som vuxen men jag fann min närmsta vän genom en sådan app.

• Ccplus

Om ditt liv är tråkigt, så är det för att du har ställt in ditt liv så att det blir tråkigt.

Lösningen är att ställa in ditt liv så att du har roligt, oavsett om du är själv eller med vänner. 

"Men jag har inga vänner" säger du. Nej, och det är för du tänker för mycket. Man kan höra på sättet du skriver att du inte vill ha vänner, du vill ha någon som kan dela din ensamhet med dig så att du inte behöver vara själv. 

Men hur kul är det för den personen? Om vän med dig innebär att sitta och lyssna på dina tankar om varför livet är tråkigt? 
    Att sitta och tycka synd om sig själv i grupp är inte heller något kul. 

Försök tänka annorlunda istället? Du vill fixa så att ditt liv blir kul först och sen när det är fixat, då är du i position att ta med dig några vänner. 

• Fröken Allvar
    Ccplus skrev 2023-05-06 21:30:18 följande:

Om ditt liv är tråkigt, så är det för att du har ställt in ditt liv så att det blir tråkigt.

Lösningen är att ställa in ditt liv så att du har roligt, oavsett om du är själv eller med vänner. 

"Men jag har inga vänner" säger du. Nej, och det är för du tänker för mycket. Man kan höra på sättet du skriver att du inte vill ha vänner, du vill ha någon som kan dela din ensamhet med dig så att du inte behöver vara själv. 

Men hur kul är det för den personen? Om vän med dig innebär att sitta och lyssna på dina tankar om varför livet är tråkigt? 
    Att sitta och tycka synd om sig själv i grupp är inte heller något kul. 

Försök tänka annorlunda istället? Du vill fixa så att ditt liv blir kul först och sen när det är fixat, då är du i position att ta med dig några vänner. 

Jag förstår varför du tänker såhär, men TS skrev ju "spela spel, träna ihop, äta på restaurang kanske, gå på bio, bara prata med någon med liknande intressen och umgås helt enkelt" som förslag på vad hen vill göra.

Jag hade själv samma problem runt 30 när folk etablerade sig med heltidsanställningar och barn. Sakta sågs man mer sällan och folk prioriterar familjen i den åldern. Jag tror att väldigt många tänker just som TS när de är runt 30-35 och singlar utan någon självklar att träffa på helgen. 
  • Ccplus
    Fröken Allvar skrev 2023-05-06 21:41:17 följande:
    Jag förstår varför du tänker såhär, men TS skrev ju "spela spel, träna ihop, äta på restaurang kanske, gå på bio, bara prata med någon med liknande intressen och umgås helt enkelt" som förslag på vad hen vill göra.

Jag hade själv samma problem runt 30 när folk etablerade sig med heltidsanställningar och barn. Sakta sågs man mer sällan och folk prioriterar familjen i den åldern. Jag tror att väldigt många tänker just som TS när de är runt 30-35 och singlar utan någon självklar att träffa på helgen. 
    Jo tack, tro det eller ej, men jag kan läsa jag med.

Problemet är att allt det som TS rabblar upp är saker man ska eller kan göra redan själv. Det är alltså ingenting man söker vänner för.. Utan vänner tar man med på sånt där efter det att man har fixat en vän. 

TS vill alltså skaffa vän igenom att göra det han alltid gör. 

Istället borde han fundera på om han ska gå en kurs eller nått, där han kan hitta en vän. (då kurser, arbetsplatser, eller ställen där folk har samma mål i vuxenlivet är där dom allra flesta hittar både livspartner och vänner. Poliser hänger med poliser, programmerare med programmerare etc etc.)
  • Anonym (Ensam)
    Ccplus skrev 2023-05-06 22:24:13 följande:
    Jo tack, tro det eller ej, men jag kan läsa jag med.

Problemet är att allt det som TS rabblar upp är saker man ska eller kan göra redan själv. Det är alltså ingenting man söker vänner för.. Utan vänner tar man med på sånt där efter det att man har fixat en vän. 

TS vill alltså skaffa vän igenom att göra det han alltid gör. 

Istället borde han fundera på om han ska gå en kurs eller nått, där han kan hitta en vän. (då kurser, arbetsplatser, eller ställen där folk har samma mål i vuxenlivet är där dom allra flesta hittar både livspartner och vänner. Poliser hänger med poliser, programmerare med programmerare etc etc.)

Jag är kvinna.
    Undrar varför du skriver "han"?

Jag studerar, men det går segt att lära känna de andra studerande.

• Ccplus
    Anonym (Ensam) skrev 2023-05-06 22:27:38 följande:

Jag är kvinna.
    Undrar varför du skriver "han"?

Jag studerar, men det går segt att lära känna de andra studerande.

Key points att ta med från den här. 
    Ställ frågor, spendera tid med, dela med dig och var intresserad utav andra.

Går man runt och är osäker eller deprimerad, så är man för mycket i sitt huvud. Och då är det svårt att tänka på något annat än sig själv. 

Så hur ska man tänka kring det här istället då? 
    Jo, istället för att gå runt och fundera på varför man har så svårt att fixa vänner. Ändra dom tankegångarna till: Hur ska du kunna fixa, så att DU har KUL, när DU är i skolan? 

Lösningen på det kan ju vara och snacka med andra, bjuda ut dem, ta bort en kurs eller lägga till en kurs extra. Du kan ju kanske hitta någon på en annan kurs som du kommer komma bättre överens med. 
  • Anonym (Ensam)
    Ccplus skrev 2023-05-06 23:09:05 följande:
    Key points att ta med från den här. 
    Ställ frågor, spendera tid med, dela med dig och var intresserad utav andra.

Går man runt och är osäker eller deprimerad, så är man för mycket i sitt huvud. Och då är det svårt att tänka på något annat än sig själv. 

Så hur ska man tänka kring det här istället då? 
    Jo, istället för att gå runt och fundera på varför man har så svårt att fixa vänner. Ändra dom tankegångarna till: Hur ska du kunna fixa, så att DU har KUL, när DU är i skolan? 

Lösningen på det kan ju vara och snacka med andra, bjuda ut dem, ta bort en kurs eller lägga till en kurs extra. Du kan ju kanske hitta någon på en annan kurs som du kommer komma bättre överens med. 
    Okej. Bra tips! Det stämmer nog att jag är för mycket i mitt huvud. 
  • Ccplus
    Anonym (Ensam) skrev 2023-05-06 23:33:26 följande:
    Okej. Bra tips! Det stämmer nog att jag är för mycket i mitt huvud. 
    Jo jag förstod det. Och vet du hur jag vet det? 

Du skriver statements. Istället för att komma med en fråga. 

Pröva det motsatta. Då visar du att du är intresserad av o veta
Svar på tråden Mitt liv är så tråkigt :(