• Agda90

    Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 10:33:32 följande:

    Vilka regler! 


    På nätet finns recept på bananblad som bara innehåller banan. Jag har inte testat men det är säkert gott. Fruktsallad med bananglass kanske funkar? 


    Regler? Det räcker ju att ett barn är glutenintolerant, ska det barnet inte få vara med bara pga det? Glutenintolerans och laktosintolerans är väldigt vanligt nuförtiden. 
  • Agda90
    No Logo skrev 2023-05-08 10:50:11 följande:

    Havreplättar med färska hallon och vispad laktosfri grädde


    Då får man ta reda om den som är glutenintolerant fixar havre. Finns de som inte ens kan äta glutenfri havre
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 12:20:18 följande:

    Tråkigt att man idag inte ens kan bjuda på vanlig glass på en förskola. 


    Undrar vad det är som gör att barn idag är intoleranta och allergiska i så hög utsträckning?
    Diabetes 1 ökar nu också kraftigt i Sverige framför allt för barn under fem år, förr var det vanligaste att man var tio till fjorton år vid debut av diabetes. Sverige är tvåa världen efter Finland. 


    Jag tycker att det är tråkigare att alltfler barn blir allergiska eller sjuka (glutenintolerans är en autoimmunsjukdom). 
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 12:55:33 följande:
    Tycker barn idag att det är en festlig fika med gurka och morotsbitar? Det hade inte mina barn och deras kamrater tyckt för femton år sen. 
    Så bara för att man väljer att utesluta socker måste man fika på gurka och morot?
    Du är väldigt okunnig om vad det finns för alternativ hör jag. 
  • Agda90
    BaraLillaJag84 skrev 2023-05-08 12:45:02 följande:

    Fast alltså "instruktioner"?
    Du bjuder väl på vad DU vill?? Helst är det väl ditt barn som ska välja? Så får man väl äta eller stå över, det blir ju helt galet om man ska behöva ta in precis alla viljor som finns och själva tanken och gjädjen att bjuda förtas väl en del, kan jag tänka mig?
    Men jag förstår. På min förra arbetsplats kunde man ta med en kakburk eller nåt om man ramlade över något billigt, kanske fick nåt erbjudande man inte själv hade användning för.
    Men det blev ju sånt jävla gnäll då det inte var sockerfritt, glutenfritt, laktosfritt, veganskt, mjölkproteinfritt etc så jag blev sådär Men skit i det då!! Här vill man vara snäll och så blir det bara gnäll, då får det vara!! Sista gången gick topplocket ordentligt (dålig dag) så jag sa "Ta eller strunta i det???? Det finns en gräsplätt här utanför där du kan beta, om det passar bättre????". Som tur är så valde jag ändå "rätt" offer så hon asgarvade och gjorde nåt "muuuuu"-ljud.


    Jadu, små barn på en förskola ser inte något kul i att bli kallade kossor som kan beta. Mina barn har inte valt sina allergier, inte jag heller. Men jag har lärt mig att vara inkluderande och inte exkluderande. Skulle aldrig falla mig in att låta ett endaste barn stå utan en god fika. Inte någon kollega heller för den delen. 

    På förskola gäller att om man väljer att bjuda då ska ALLA kunna äta av det. Annars låter man bli att bjuda.
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 12:41:54 följande:

    Kanske lika bra att hoppa över fika på förskolan om så många har besvär. När mina barn var små hade vi alltid med glasspinnar när de fyllde år, till förskolan, varje år, var aldrig någon som sa något om det 


    När barnen hade kalas, under alla skolår,  var det bara ett barn som var allergiskt , hon var allergisk mot mjölkprotein, hon hade alltid med sig eget fika som mamman gjort , inslaget i plast så att det inte kunde kontamineras, hon var superallergisk. Hon hade egen godispåse också med sig. 


    Hu gör föräldrar nu när ni skall ha kalas för barnen? Verkar som att en stor del är intoleranta, allergiska eller veganer? Finns det barn som kräver veganskt fika idag? 


    Tänk, för femton år sen bjöd vi på kalas  på glutenfyllda kakor bakade på vetemjöl, socker och smör från komjölk och bjöd på gräddtårta eller glass. Skulle antagligen inte fungera idag !


    Jag har två barn och båda två är allergiska mot mjölkprotein och vete. Hela familjen lever numera utan just vete och mjölk och vet du vad. Vi är friskare hela högen! På köpet har sockret åkt ut. 

    Jag ser inte allergierna som något problem. Däremot ser jag det som en enorm väckarklocka just för att alltfler blir mer allergiska. Något har vi gjort enormt fel i samhället. 
  • Agda90
    Sanna43 skrev 2023-05-08 12:49:45 följande:
    eller så kan man i de fallen ordna särskild kost istället för att låta alla äta blomkål 
    Vem har sagt att alla ska äta blomkål?
    Det går utmärkt att baka utan någon sötning alls och utan vanligt mjöl. Krävs dock intresse och att man väljer att lära sig hur dessa alternativ fungerar.

    Mina barn är 15 och 11 och det bakas bröd, bullar, kakor och allt annat som inte finns att köpa färdigt pga deras allergier. Så jag gissar att vuxna är lata som inte vill lära sig... Är sockret så in i bombens viktigt??
  • Agda90
    BuoBä skrev 2023-05-08 13:42:47 följande:
    Det var för övrigt mitt då treåriga barn som valde grönsaker med dipp till sitt "kalas" på förskolan. Där var den enda begränsningen nötter, men hon tyckte att grönsaker med dipp var både godare och festligare än tex glass. Och allt tog slut så de andra barnen verkade gilla det också. 
    På mina barns förskola valde man att inte ta emot fikor som föräldrar kom med. Man firade barnen själv. Anledningen var att det var en stor förskola på närmare 100 barn. Vissa veckor skulle barnen ha fått söt fika 5 dagar i veckan. Det skulle bli för mycket helt enkelt. Så istället fixade förskolan firande på egen hand till alla barnen. 
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 14:06:18 följande:
    Firar man allas födelsedagar hela förskolan? Fanns det inga avdelningar på förskolan? När mina barn började förskolan gick de på en småbarnsavdelning med tretton barn, och allt ätande och födelsedagsfirande skedde i den lilla gruppen. Man kan väl inte ha fika för hundra barn samtidigt? 
    Det fanns inga avdelningar. De hade smågrupper indelad enligt ålder där de hade olika aktiviteter under dagen. Alla måltider åt man i matsalen tillsammans. Matsalen var delad i två.   
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 15:46:30 följande:

    Jag tycker faktiskt synd om dagens barn, inte bara att de flesta har långa dagar på förskolan, sen får de inte ens äta glass tillsammans på förskolan på födelsedagar och fredagar. Ja, det kan ju tyckas löjligt, men det är inte löjligt utan väldigt viktigt för barn att få äta lite godsaker som glass tillsammans under festliga former. 


    Så bara för att föräldrar inte ska ta med fika menar du att barnen inte får något på förskolan som kan liknas fika?

    Varför är allt så svart eller vitt för vissa människor????
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-11 08:03:48 följande:
    Det är inte samma pånågot sätt. Du kan ju inte gärna bjuda på äpplen på förskolan och kalla det födelsedagsfika. Då är det väl lika bra att hoppa över fikat. Frukt äter de väl ändå varje dag på förskolan. 
    Det är de vuxna som skapar en idiotisk bild av att fika och firande måste vara sött. Hade du som vuxen ställt fram en färgsprakande fruktsallad som fika istället för kanelbullar så hade det blivit en vana och fika hade förknippats med frukt och inte söta bullar. 
    Väldigt enkel matte. 

    Jag fascineras av hur man med näbbar och klor kämpar för att barn ska få så mycket sötsaker som möjligt. Jag ser inte poängen med det annat än att man sakta men säkert leder barn in på vägen till en sämre hälsa. Men det kan jag säga som vet hur mycket skit som finns i allt det som folk så gärna trycker i sina ungar och sig själv. 

    Bara att läsa denna tråden så är det lätt att förstå att folk bokstavligen talat är beroende av just socker. 
  • Agda90
    BaraLillaJag84 skrev 2023-05-10 13:03:28 följande:
    Vart läste du att någon kallat någon för "kossa"...?? Budskapet var såklart något metaforiskt att gräs borde inte innehålla några allergener, inget fett, inget socker, inga tillsatser! Ett försök till lite humor!

    Jag skulle aldrig kräva att någon satte sig in i en helt ny livsstil, bara för min skull, köpte svindyra livsmedel för min skull! En avisering om att det bli "smörgåstårta på fredag" så man har chans att ta med något eget så man ändå deltar i fika-myset skulle vara det enda!

    Utifrån premisserna i TS vette fasen om jag som pedagog ens skulle våga låta en förälder bjuda på fika! Hur kan man säkert veta att maten är fri från allt som uppradas?? Ett kök behöver väl närmast saneras för att vara säkert att inte livsmedel innehåller spår av gluten, nötter etc?
    Och jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade släpat med mig en smörgåstårta till jobb och inte fixat något till den som är allergisk!!
    Att utlämna någon på det viset finns inte i min bok. 

    Allergier betyder inte alltid att allt är svindyrt. Men saknar man kunskap om allergierna så vet man ju inte. 

    Du verkar sakna kunskap och viljan att anpassa dig för att den som inte har något val ska känna att hen är inkluderad i en gemenskap. 

    Kossan referensen anser jag osmaklig av den som skrev den tidigare, därav min kommentar om det. Allergier är inget man väljer. Man är tillräckligt utpekad och exkluderad och behöver inte bli mobbad. Även kommentarer som man anser vara humor gör ont men den som fäller dem fattar ju inte det. Gå några mil i en allergikers skor sen kan vi diskutera vilken fika man tar med till jobb och vad man bjuder på

    Jag har barn med allergier och skolan har flera gånger bokstavligen talat skitit i dem när de har "bjudit på fika" på t.ex. alla hjärtans dag. Vid något tillfälle var det en lärare som gick fram till min dotter med ett fat fullt med bullar och sa "du får klara dig utan för här finns inget du kan äta".
    Allergier räknas till funktionsnedsättning i lagens mening. Så om man medvetet utesluter en allergier på det viset så utsätter man faktiskt personen för diskriminering. Den läraren fick det hett om öronen!
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2023-05-12 19:46:49 följande:
    Nej det menade jag inte. Men det finns någon som sa att de aldrig använder socker. Eftersom de har egna bin och använder honung som substitut. (Om det var i denna tråd eller den andra om kusinen som inte får äta godis). Men jag kan gissa även honung är kanske inte så lämpligt for  t ex diabetiker i fika-på-dagis-sammanhang.
    Det är jag som har egna bin. Minns inte i vilken tråd jag skrev det.
    Du har rätt i att honung innehåller kemikalier - om den är importerad, framförallt från Kina där man blandar ut honung med socker. Om honungen inte kommer från en biodlare direkt kan man räkna med att den har varit värmd för att få samma färg i alla burkar. Då har man haft ihjäl alla nyttiga bakterier som finns i honung. Helt färsk honung kan man använda till allt möjligt. Lägga det på sår för att påskynda läkning. Det forskas även på att använda honung medicinskt då helt färsk honung har samma/liknande egenskaper som antibiotika. 

    Honung innehåller 82g kolhydrater per 100 g honung medan socker innehåller 100 g kolhydrater per 100 g socker så en viss skillnad finns det utöver att honung har antibakteriella egenskaper. Socker har absolut noll nyttiga egenskaper. 

    Nej, en diabetiker bör inte äta honung eller socker för den delen. Eller ens vetemjöl då det är en bov som höjer blodsockret väldigt mycket. Men när det kommer till förskolans önskemål om inget socker kan det ha varit av två anledningar - 1, att det finns en diabetiker eller 2, man har valt att förskolan ska vara sockerfri.

    Jag skrev även att när vi använder honung som sötning så använder vi väldigt lite.Står det 2-3 DECLITIER i receptet så använder vi 2-3 MATSKEDAR då vårt mål har varit att minska socker användningen av alla slag så mycket som möjligt. 
Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt