Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Jag skulle satsat på att göra special till allergikerna. Vanliga kakor kan man lätt göra laktosfria med laktosfria mjölkprodukter sen gör man några av kakorna med glutenfritt mjöl. Sockerfritt har jag tyvärr inget bra tips på. 

• Citronella
    Ida83 skrev 2023-05-09 21:07:31 följande:

Ja herregud så här har samhället blivit av en eller annan anledning. Förr fanns det någon nötallergiker då och då men inte så mycket mer. Nu är var och varannan allergisk och eller intolerant. Verkar också som att gluten- och laktosintoleransen är mer eller mindre vanlig beroende på var man bor och vilken samhällsgrupp det handlar om. Som tur är har vi kunnat göra helt vanlig fika på kalas med mera till våra barn. Inga konstigheter.

På förskolan och i skolan krävs läkarintyg så det är ingen som fejkar om du trodde det. 
  • Citronella
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-10 12:26:01 följande:
    Har de läkarintyg på att det skall vara sockerfritt också?
    Det barnet är troligtvis diabetiker. 
  • Citronella
    enanna skrev 2023-05-10 18:35:47 följande:
    Knappast! Diabetiker (typ 1) behöver inte undvika socker. 
    Det är väldigt olika. Jag har träffat flera typ 1 diabetiker som inte kan äta en massa sötsaker. 
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-05-10 18:49:39 följande:
    Frukt innehåller mycket socker så då går ju alt med frukt bort. Aven vissa sötningsmedel kan ju påverka blodsockret, så det går bort. 
    Allt man äter och dricker (förutom vatten) påverkar blodsockret så jag förstår inte varför du tar upp just sötningsmedel. Färsk frukt påverkar inte blodsockret på samma sätt som godis. 
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-05-10 22:01:52 följande:
    Jag tar upp det eftersom du sager socketforbudet handlar om diabetiker. Och ska man undvika ett fika med socker, ska man da likval undvika ett fika med t ex frukt, och vissa sotningsmedel. (Jag har inte sagt nagot alls om godis, det handlar om ett fodelsedagsfika pa fsk).
    Det fungerar inte så eftersom blodsockret påverkas annorlunda beroende på vad man äter. 
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-05-10 22:57:03 följande:
    Vi säger väl det då. Ett diabetiskt barn kan inte äta en kaka bakad med socker på fsk, men det kan äta en skål söt frukt, med grädde gjord på sötningsmedel vilket som helst. Gärna två portioner.

Det är du som säger det, jag har aldrig påstått något sådant. Jag säger att det är OLIKA. Att VISSA med typ 1 diabetes inte kan äta en massa sötsaker. 

Fruktsallad och grädde ger inte alls samma insulinpåslag som kakor så det brukar gå bra. 

• Citronella

Jag förstår överhuvudtaget inte hur du kan jämföra kakor och frukt du får gärna förklara. Ett äpple innehåller exempelvis 14gram kolhydrater per 100 gram medan Marabou cookies innehåller 60gram. Hur kan du tycka att 14% och 60% är samma? 

Tow2Mater skrev 2023-05-10 22:57:03 följande:
    Vi säger väl det då. Ett diabetiskt barn kan inte äta en kaka bakad med socker på fsk, men det kan äta en skål söt frukt, med grädde gjord på sötningsmedel vilket som helst. Gärna två portioner.
  • Citronella
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-11 08:03:48 följande:
    Det är inte samma pånågot sätt. Du kan ju inte gärna bjuda på äpplen på förskolan och kalla det födelsedagsfika. Då är det väl lika bra att hoppa över fikat. Frukt äter de väl ändå varje dag på förskolan. 
    Vi pratar om fruktsallad och grädde som ett sockerfritt alternativ. 
Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt