Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Agda90 skrev 2023-05-08 13:24:11 följande:
    Vem har sagt att alla ska äta blomkål?
    Det går utmärkt att baka utan någon sötning alls och utan vanligt mjöl. Krävs dock intresse och att man väljer att lära sig hur dessa alternativ fungerar.

Mina barn är 15 och 11 och det bakas bröd, bullar, kakor och allt annat som inte finns att köpa färdigt pga deras allergier. Så jag gissar att vuxna är lata som inte vill lära sig... Är sockret så in i bombens viktigt??
    Finns det ett gott recept du kan dela som skulle passa att baka i TS situation?
  • Tow2Mater
    nytt eller gammalt skrev 2023-05-08 13:46:29 följande:

Du kan göra några slags rawfoodbollar med färska dadlar, torkad frukt, kakao mm kanske? Eller räknas det som socker också...?

En kollega har barn i förskola, Förskolan skulle fira något och bjöd på så kallad glass som de gjort av naturell yoghurt och blåbär. Gillades inte av barnen.

Provade det en gang och det dissades av sonen. Jag tyckte inte heller det var direkt gott, dessutom forst stenhart och sen rinnande, inget mittemellan.
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-05-10 18:41:13 följande:
    Det är väldigt olika. Jag har träffat flera typ 1 diabetiker som inte kan äta en massa sötsaker. 
    Frukt innehåller mycket socker så då går ju alt med frukt bort. Aven vissa sötningsmedel kan ju påverka blodsockret, så det går bort. 
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-05-10 19:54:18 följande:
    Allt man äter och dricker (förutom vatten) påverkar blodsockret så jag förstår inte varför du tar upp just sötningsmedel. Färsk frukt påverkar inte blodsockret på samma sätt som godis. 
    Jag tar upp det eftersom du sager socketforbudet handlar om diabetiker. Och ska man undvika ett fika med socker, ska man da likval undvika ett fika med t ex frukt, och vissa sotningsmedel. (Jag har inte sagt nagot alls om godis, det handlar om ett fodelsedagsfika pa fsk).
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-05-10 22:16:29 följande:
    Det fungerar inte så eftersom blodsockret påverkas annorlunda beroende på vad man äter. 
    Vi säger väl det då. Ett diabetiskt barn kan inte äta en kaka bakad med socker på fsk, men det kan äta en skål söt frukt, med grädde gjord på sötningsmedel vilket som helst. Gärna två portioner.
  • Tow2Mater
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 09:26:35 följande:

Här kommer en liten uppdatering. Jag bakade en kladdkaka som de flesta barnen (med undantag för tre stycken) åt med god aptit. Till det hade vi med oss grädde (laktosfri) och hallon och blåbär. De barn som inte gillade kakan hade fått varsin liten skål med grädde och bär. Alla var nöjda 🙂

Var kakan helt sockerfri?
  • Tow2Mater
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 21:09:41 följande:
    Det var den självklart.
    Men jag gissar full av kemikalier som sötströ, eller honung....
  • Tow2Mater
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 23:29:28 följande:

Du gissar helt fel, men fint försök. Jag använde ett recept med glutenfri mjölmix, ägg, rapsolja, kakao och vaniljpulver. Jag tyckte själv inte den smakade särskilt mycket men den gick som sagt hem på förskolan. Hade du något mer negativt du ville flika in eller är vi klara här nu? Vill du ha receptet kanske? 

Varfor tar du det så negativt. Det är dåligt med kemikalier, så bra du inte använder det.

Nej, jag använder socker, så vill inte ha recept på något som knappt smakar nåt. Om jag ens bakar, köper helst färdiga tårtor till kalas! :) Den enda tårta jag bakar är jordgubbstårta, jumm! Med socker, sylt, sötad vaniljkräm, sötad gele och färska jordgubbar!
  • Tow2Mater
    Sanna43 skrev 2023-05-12 06:06:37 följande:
    Sedan när är honung kemikalier? 
    Nej det menade jag inte. Men det finns någon som sa att de aldrig använder socker. Eftersom de har egna bin och använder honung som substitut. (Om det var i denna tråd eller den andra om kusinen som inte får äta godis). Men jag kan gissa även honung är kanske inte så lämpligt for  t ex diabetiker i fika-på-dagis-sammanhang.
Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt