• Anonym (Vikt&figur)

Kvinna - är du nöjd med din vikt och figur?

Eller skulle du vilja gå ner eller upp några kilon? Tränar du för att hålla dig i fin form eller lyckas du hålla dig någorlunda smal ändå? Vad skulle du vilja ändra på på din kropp?

• Svar på tråden Kvinna - är du nöjd med din vikt och figur?
  • Mandel

Inte riktigt nöjd just nu.

Livet kom ifatt mig nyårsafton 19/20 och jag blev "deprimerad"/nedslagen långt under skosulorna vilket gjorde att jag tappade motivationen till det mesta och fastnade i soffan och åt.
    Den konstanta ensamheten är inget jag trivs med och jag gör massor för att försöka kom ur det, men det går inge vidare må jag säga.

Fördelen är väl ändå att jag oavsett vad jag väger har en snygg rumpa enligt många män...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mrs Moneybags

Jag tillhör de udda som tycker om min kropp. Gud vad jag är tacksam för allt jag har gått igenom och kommit ut på andra sidan. Jag styrketränar ca 4 ggr/vecka och är väldigt fast i kroppen med lite synliga muskler. Min rumpa försvann lite efter graviditeten för 12 år sedan, men med styrketräning är den tillbaka med råge. Jag har operationsärr lite kors och tvärs över kroppen, men de stör mig inte alls. Tvärtom, de är ju mitt bevis på att jag har överlevt. Förutom styrketräningen promenerar jag varje dag, försöker få ihop 13-18000 steg. Jag dansar afrikansk dans 1-2 ggr/vecka. Stretchar hemma, men borde stretcha mer. 

Äter enligt periodisk fasta: hälsosam lunch och middag och börjar dagen med en stor balja te. Vikten är lite knepigare för mig att hålla i schack de senaste 2-3 åren, men jag tror att det mest beror på att jag (ovetandes) hade en hormonsprutande tumör i över 10 år som kroppen hade vant sig vid innan den togs bort. 

Är 52 år nu.

• Anonym (?)
    Anonym (Ann) skrev 2023-05-09 23:21:55 följande:

Är egentligen nöjd med mina kurvor men ogillar dallret där bak. 

Hur kan du vara missnöjd med det? Mannen verkar ju galna i kurviga dallrande rumpor.
  • Anonym (Väldigt nöjd men ändå inte)

Jag är väldigt nöjd och bekväm med hur jag ser ut naken eller i bikini. Ger mig själv 10/10 näck. Men i kläder blir jag väldigt mycket av ett streck nästan pojkaktig men som en väldigt liten smal pojke. Jag har kurvor men de syns inte i kläder.

• Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2023-05-10 10:50:38 följande:
    Hur kan du vara missnöjd med det? Mannen verkar ju galna i kurviga dallrande rumpor.
    Fast nu var frågan om man själv är nöjd, inte vad män tycker om ens kropp. 
  • Polyrytm
    Anonym (Elin) skrev 2023-05-09 22:10:29 följande:

Är nöjd idag efter att ha varit överviktig från 10 års ålder. Lyckades gå ner 40 kg i samband med förstadium för diabetes.

Bra gjort.
  • Polyrytm
    Anonym (Väldigt nöjd men ändå inte) skrev 2023-05-10 10:57:57 följande:

Jag är väldigt nöjd och bekväm med hur jag ser ut naken eller i bikini. Ger mig själv 10/10 näck. Men i kläder blir jag väldigt mycket av ett streck nästan pojkaktig men som en väldigt liten smal pojke. Jag har kurvor men de syns inte i kläder.

Lösningen är förstås att bli radikal nudist.
  • Anonym (Smala Sussi)

Jag är nöjd.

Då det vankas godsaker tänker jag alltid så här: 
    Vill jag njuta av det här just nu, eller vill jag njuta av en snygg kropp i spegeln idag och imorgon och framöver? 
    Det valet blir otroligt lätt. Visst äter jag godsaker ibland, men aldrig innan kl.21 på kvällen, och aldrig mer än 1 gång veckan.

• Aviga
    LFF skrev 2023-05-10 08:46:57 följande:

Blir så ledsen över att läsa alla inlägg där man inte är vän med sin kropp.

Är 46, är inte pinnsmal, lite överviktig enligt BMI men normalviktig om man tittar på åldersanpassat BMI. Skulle väl kunna gå ner 5-10kg men jag skulle inte bli lyckligare för det. Skulle behöva försaka sådant jag gillar att äta och det är helt enkelt inte värt det.

Har vuxit upp med en mamma som alltid varit missnöjd med sin kropp. Inte pga övervikt utan undervikt och brist på "kvinnliga former". Mormor och moster, samt fastrar har alltid hållit på med diverse dieter för att gå ner i vikt och inte heller de har varit lyckligare när de gått ner i vikt. 

Fråga till TS: vad menar du med "fin form" och "någorlunda smal"? Varför verkar du likställa smal med nöjd? Varför ska smal vara ett mål?

Detsamma gäller mig. Blir lite lessen när jag ser och hör hur nyblivna mammor får panik över sina kroppar efter sina graviditeter.  Ni ska vara stolta över era kroppar som burit era barn i nio månader. Det tar tid för den att återgå till det normala. 
  • Anonym (Tanten)

Har aldrig uppskattat min kropp. Otacksamma former. Var väldigt smal en gång i tiden men alltid haft för stora bröst och breda höfter. Det har inte blivit bättre med åren. Kom tidigt i klimakteriet. Gick upp i vikt. Tog tag i det vid en ålder om 38. Blev smalare men aldrig fastare trots envisa försök. Idag är jag 48 och undviker spegeln när jag inte har kläder på.

Svar på tråden Kvinna - är du nöjd med din vikt och figur?