• Anonym (Å)

Försummar jag barnen?

Jag valde att gå ifrån barnens pappa för 6 månader sen. Barnen är 4 och 5 år. Jag har träffat en ny man som jag känt sedan innan. Jag är galet kär i denna man och mycket av mina tankar går åt till honom.

Jag har nu börjat tänka mer på honom än på barnen. Alltså tankar. Vi har barnen varannan vecka och jag tar självklart hand om dom så som innan, men just tanken av att jag tänker mer på denna man än på dom får mig att tänka att jag försummar mina barn. Jag älskar ju mina barn över allt annat.

Tankar någon? 

• Svar på tråden Försummar jag barnen?
  • Anonym (Sophia)

Om det stannar vid tankar är det väl inget problem, men om du prioriterar honom före barnen blir det fel. Enligt min åsikt, du får säkert flera nedanför. 

Känner flera som skilt sig som introducerar någon ny alltför snabbt, blir sur på den andra föräldern om han/hon inte kan passa barnen när det är dags för något kul med den nya osv. 

• Anonym (S)
    Anonym (Å) skrev 2023-05-10 13:17:54 följande:
    Försummar jag barnen?

Jag valde att gå ifrån barnens pappa för 6 månader sen. Barnen är 4 och 5 år. Jag har träffat en ny man som jag känt sedan innan. Jag är galet kär i denna man och mycket av mina tankar går åt till honom.

Jag har nu börjat tänka mer på honom än på barnen. Alltså tankar. Vi har barnen varannan vecka och jag tar självklart hand om dom så som innan, men just tanken av att jag tänker mer på denna man än på dom får mig att tänka att jag försummar mina barn. Jag älskar ju mina barn över allt annat.

Tankar någon? 

Förstår inte. Så länge du tar hand om dina barn så gör det väl inget om du tänker på honom. Jag tänker inte hela tiden på mina barn, har aldrig gjort. 
  • Spucks

Nej, det gör du inte. Man måste inte tänka på sina barn jämt. Faktist måste man inte tänka på de alls, när de inte är med dig. Det viktiga är väl hur man tar hand om dem när de är med en.

• Anonym (Grattis!)

Det är väl superhärligt att ha gått vidare och blivit så kär, grattis till det!
    Och du försummar ju inte barnen så länge du inte försummar dem! (Hmm, det där lät bättre i mitt huvud än när det kom ut....!).
    Prioriterar du bort barnen, slarvar med dina veckor (eller hur ni nu har vårdnaden), anlitar barnvakt när du har barnen för att vara med honom så försummar du barnen!
    Att vara kär och galen och lycklig och knappt kunna varken äta eller sova för att skallen är full - Det är som sagt bara att gratulera! 😊

• AndreaBD

Jag har själv varit med om ny kärlek efter en separation. Två gånger. Det brukar vara väldigt starka känslor just då. Båda gånger gick det inte bra och jag föll i ett djupt hål och mådde pyton. Där ser jag också en fara, att du skulle kunna hamna där. 

Men nu är det som det är. Du har ju redan träffat någon. Kanske kan du försöka att inte bara se den nya kärleken som det viktigaste. Jag vet att det är svårt. Försök ändå ha tanken i bakhuvudet om det inte skulle hålla med den här mannen, så finns det ju andra. Och försök att koncentrera dig på dina barn när du har dem. Att en mamma kan ha en konstig fas, vara lite ofokuserad eller så, det kommer inte barnen att lida så värst mycket av. Det är mänskligt. Men det är förstås bättre om du kan ha tillräckligt med närvaro när du har dem. 

• Anonym (Trumpeta med rumpen)

Ja

• Ocdmänniska

Du är kär bara och det är inget konstigt med det, bara du inte börjar prioritera den nya kärleken framför barnen så är allt lugnt och normalt. 

• Anonym (L)

Så länge du inte säger det till barnen eller väljer att t ex prata med honom istället för att ägna tid åt dina barn varannan vecka så är det väl ingen fara i det? Man är ju helt uppslukad i början när man är kär! Om det börjar bli ett problem som att du inte vill vara med barnen för att du hellre är med honom etc skulle jag väl börja oroa mig om jag var du.

Svar på tråden Försummar jag barnen?