• AndreaBD

Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp

Språkstörning är förstås också en möjlighet. Min son pratade inte heller före 3. Han sa bara didi, dada, dudu. Och efter 3 år gick det plötsligt väldigt snabbt och han pratade snart utan större problem. Hängde bara efter lite i svenska i några år. Men här finns det något mer. Just det där att han bara gör sin grej, emot alla andra. Det talar för autism. Jag har jobbat ganska mycket med ungdomar med autism. Han kan vara normal intelligent, det är svårt att säga med såna små. Men man kan titta lite på utvecklingen generellt. Utvecklingsstörda barn brukar ligga efter i det mesta. 

Mycket kan hända fortfarande, han är ju så liten ändå. Det är inte så ovanligt att pojkar som har lite svårigheter börjar prata sent. De brukar ändå oftast prata. De med autism som inte pratar har ganska svår autism och din son är ju ändå ganska social. Och det finns en sån undergrupp bland de med lättare autism. Social, men på ett udd sätt. Märks det sånt, alltså att han är lite för mycket på, inte kan ta det lite lagom, med jämnåriga? Det är förstås svårt att säga med 3-åringar, de kan ju inte vara jätteskickliga på det sociala än.

• AndreaBD
    AHN skrev 2023-05-12 13:10:49 följande:

Tack snälla för alla svar <3 tar gärna emot fler tankar!

Kan tillägga att när vi har hos barnpsykologen för utvecklingsbedömning och lekobservation var han på mkt dåligt humör, han var hungrig och det var mitt i hans vanliga sovtid så han var INTE medgörlig. Ville bara ut ur rummet. Mutade med snacks och då lugnade han sig och hittade sen en docka han lekte med resten av tiden. Visade mig att den skulle sova i vagnen osv. Men psykologen fick ingen kontakt med honom, han såg henne knappt i ögonen och ignorerade hennes försök att få honom att peka ut saker. Gjorde sin egen grej och samspelade med mig bara. Så hon tyckte han har bristande ögonkontakt, medan hemma har han ögonkontakt med oss hela tiden. Med förskolepedagogerna är det lite si och så, kanske när han vill ha nåt men inte jättemycket låter det som på dom. Så förvirrande eftersom vi aldrig reagerat på ögonkontakten, han har alltid följt saker med blicken osv, tittat på människor?

Hans hörselundersökning gick inte att genomföra för de fick inte sätta in nåt i hans öron. Men vi märker ju att han hör. Kan det ändå vara så att han hör dåligt på nåt sätt? Vissa frekvenser typ? Han hör ju vad vi säger, förstår ord. De pratar om att man kan söva honom för att kolla hörseln, kan det vara värt? Eller bara onödigt?

Jag tycker det är JÄTTEviktigt att kolla hörseln. Man kan tolka allt möjligt i det, allt ifrån svagbegåvning till autism - kände ett sånt barn som hade fått såna diagnoser och sedan visade sig att han bara hörde dåligt och att det bara krävdes en hörapparat.  Man måste kunna utesluta det. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-05-12 18:07:12 följande:
    Idag säger man intellektuell funktionsnedsättning inte utvecklingsstörning och det är en tilläggsdiagnos till autism. Alla autister har alltså inte if (utvecklingsstörning) 

Der finns ingen som ser autism som en sjukdom och disorder är lite svåröversatt. Vi säger som sagt autismspektrum tillstånd i Sverige. Störd är ett gammalt ord som inte bör användas ingen vill bli kallad  störd. 
    Du missförstår. "Genomgripande utvecklingsstörninar" är det officiella namnet för alla sorters autism, som ett slags övergripande beteckning. Det har INGET med intellektuell funktionsnedsättning att göra.

Det blir lite konstigt på svenska, men inte på engelska, där det heter "pervasive developmental disorders". 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-05-12 19:49:51 följande:
    De flesta med autism har ingen genomgripande utvecklingsstörning. 
    ALLA med autism har det per definition, men det betyder inte att de mindre intelligenta, utan bara att de utvecklas på ett annat sätt på olika plan. Det kallas så, det kan varken jag eller Pyssel ändra på. Det är så det heter! 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2023-05-12 20:27:44 följande:
    Delvis korrekt, att det inte är förenat med autismdiagnisen, men det är en slags överrubrik på mer än autism. (bla en del utvecklingsrelaterade störningar med IF)
    Men nu har du fått den som inte förstått att detta inte var personligt på halsen, du med. 
    Det var ju det jag menade. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-05-12 22:32:11 följande:
    Att jag varit otrevlig får stå för dig. Själv tycker jag det är trist att vissa inte kan ta att andra tycker annorlunda utan att ta det personligt. Du tycker helt uppenbart att det är okej att säga sådana saker på nätet är det så märkligt att tänka att du är på ett ungefär samma person i verkligheten?! Handikapp anses inte heller okej att säga idag. 
    Det är du som tar saker och ting personligt här i tråden. Det som Pyssel återgav var de officiella beteckningarna. Du kan inte skylla på folk för att de återger att det heter si eller så. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-05-12 22:32:11 följande:
     Handikapp anses inte heller okej att säga idag. 
    Det skrev hon ju inte, hon skrev handikappvetenskap! Och det är just det som gör skillnaden. Ta reda på saker innan du påstår att folk säger fel. Framför allt innan du säger det flera gånger. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-05-13 19:34:15 följande:
    AndreaBD skrev 2023-05-12 23:13:54 följande:
    Det är du som tar saker och ting personligt här i tråden. Det som Pyssel återgav var de officiella beteckningarna. Du kan inte skylla på folk för att de återger att det heter si eller så. 

Det har hetat så förut. Man kan inte ta gamla benämningar och använda idag i så fall skulle det vara helt korrekt att säga att autism är psykopati i barndomen (för så trodde man förr) Det har varit en officiell benämning och finns med i gamla upplagor av DSM och ICD. 

Handikapp är inte okej att säga idag inte som sammansatt ord heller. 

Hur länge ska man hålla på och säga emot dig! Du vet inte, men du bara hävdar att du har rätt. Men du har fel. Jo, det är två helt olika saker om det är det enskilda ordet "handikapp" eller om det är ett sammansatt ord som "handikappvetenskap". Det enda kan vara en gammal beteckning, medans det andra fortfarande är aktuell. Så är det faktiskt.

"? Handikapp lever kvar i vissa etablerade sammansättningar där ordet kan vara svårt att ersätta med funktionsnedsättning, som till exempel handikapptoalett. "

www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/handikappad-eller-funktionsnedsatt-sa-ska-du-tanka.f7596492-a69a-4dad-8b66-0620460d0aa5

• AndreaBD
    RaYzLeR skrev 2023-05-13 22:29:21 följande:

Funktionsnedsättning är väl ett bättre uttryck?

Tror du att folk kommer att säga funktionsnedsättningstoalett? 

Jag undrar dessutom lite vad som hänt med definitionen att personen kan ha ett funktionshinder, men ett handikapp blir det först om omgivningen inte är anpassad.? 
  • AndreaBD
    RaYzLeR skrev 2023-05-14 16:58:34 följande:
    Jag menade att funktionsnedsättning är ett bättre uttryck för asperger/autism. Glad
    Absolut, men det var vi inte onense om. 
Svar på tråden Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp