Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

KillBill skrev 2025-08-12 12:13:04 följande:
    Svammel. Lorena är numera politisk vilde.
    Visst inte, det här har vi haft uppe förut och då svarade du på mitt inlägg så du är medveten om det: LDV är inte bara fortfarande medlem i (v) utan sitter dessutom i styrelsen: Partistyrelsen ? Vansterpartiet

• Mentat
    KillBill skrev 2025-08-12 17:36:28 följande:

Det där är nog mest en formalitet.

Det är partistämman i Vänsterpartiet som har den formella rätten att förändra sammansättningen av partistyrelsen. Eftersom Lorena Delgado Varas vägrar att avgå, kan hon därför inte avsättas förrän nästa partistämma äger rum och ett nytt beslut fattas.

Det är ju partistyrelsen, där Lorena Delgado Varas är ledamot, som har uppmanat henne att avgå och lämna sina politiska uppdrag. Hon är inte lägre en del av riksdagsgruppen, och har portats från partiets riksdagskansli och sitt gamla kontor. Hon delar numera lokaler med andra politiska vildar som Elsa Widding (tidigare SD)  och Jamal El-Haj (tidigare S)

Hon är inte utesluten ur (v) - det är ett faktum. Värre än så ser inte (v) på uppenbar antisemitism.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-08-23 11:19:12 följande:

Här ser vi resultatet av den nyliberala politik som högerpartierna drivit igenom och som även Sverigedemokraterna står bakom. Nu ser vi hur gängkriminella driver HVB-hem, vårdhem, assistansbolag och apotek. Friskolorna, där våra barn formas, riskerar att stå näst på tur. Fy fan.

www.tv4.se/artikel/6mDGb5azgkjWsRkjxFGcQn/personer-med-kopplingar-till-jordgubben-driver-apotek

Av en ren händelse "glömmer" KillBill att det är statliga Läkemedelsverket som skall granska dem som vill starta ett apotek. Det är alltså den statliga myndigheten som inte har skött sitt jobb men i vanlig ordning ser KillBill bara problem inom privat verksamhet.

Nu framgår det inte vad som menas med "kopplingar" men jag förutsätter att tillstånd också kan dras in och att det görs om det finns anledning.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-08-23 13:14:33 följande:
    Om inte högern, med välsignelse från Sverigedemokraterna, hade sålt ut våra gemensamma tillgångar, hade knappast gängkriminella kunnat driva HVB-hem och apotek. Eller hur?
    Om statliga Läkemedelsverket hade skött sitt jobb hade gängkriminella inte kunnat driva apotek, eller hur?
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-08-23 14:47:27 följande:
    Det handlar inte bara om apotek utan även om HBV hem, vårdhem och assiatsansbolag. Den SD-styrda (M/KD/L) regeringen har haft kännedom om att gängkriminella driver 18 HBV hem i över ett år utan att ha kommit till rätta med problemet..
    Jaha, då släppte vi tydligen ämnet "apotek". Jag tänker inte sitta och leta men jag förutsätter att det finns statliga, eller möjligen regionala, myndigheter som skall kolla vilka som driver dessa institutioner. Tydligen sköter de inte heller sitt jobb.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-27 12:15:45 följande:

1. Svenska riksdagsvalet handlar inte om Mellanöstern.

2. Jag röstar på Magdalena, som helst regerar utan V. Om S blir tillräckligt stort. Förhoppningsvis. 

3. Inget parti kan regera självt. SD är beroende av M som vill ha massimmigration av arbetskraftsinvandrare. 

Det är givetvis helt sant att inget parti kommer att få egen majoritet. (s) kommer att vara beroende av (v) och (mp) för att få igenom sin politik, vilket enligt mig är ett recept på katastrof men det är förstås bara min åsikt.

Vad gäller din tredje punkt så vet jag inte var du har fått den ifrån men den är inte korrekt. Läs själv vad (m) vill på Migration | Moderaterna och Skärpta krav för arbetskraftsinvandring | Moderaterna, sedan kan du börja dra slutsatser.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-08-27 12:05:03 följande:

Vilka antisemiter?
    Inte de som de skulle sparka ut, och som på eget bevåg avgick från V?
    För det vore komiskt.

Två, Israel är värt ABNORMT MYCKET kritik och när de kör folkmord i Gaza och mördar journalister och bara för de gör sitt jobb(Men vi förstår, det handlar om dölja deras folkmord och koncentrationsläger de skapat.)

Och det vi lärt oss genom åren är att antisemiter finner man allra främst i SD, men av någon anledning är det då okey.

Så illa som Israel skött sig här, borde fylla flera domstolar i Haag och extrema krigsbrott.

Det finns fortfarande tusentals partimedlemmar i (v) och väljare som stöder antisemitismen: Backa Lorena! 
    Det må vara hänt att två har lämnat, men det finns många, många kvar.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-08-27 14:39:41 följande:

Det finns nazister som stödjer SD, är det samma då eller?

Ingen har backat dessa två här, utan berättat sakligt för er att de skulle bli uteslutna vid stämman.
    De tog beslutet själva istället för bli förnedrade.

Och vilka tusen stödjer antisemitism?
    Det är svårt befogat att fördöma Israel idag, det gör en inte till antisemitist.
    Och sen finns det inte tusen V i riksdagen, som du vet så finns bara 349 platser och endast 24 av dom var vänster, om man ska överdriva så bör man inte ljuga att de är mer än det ens är möjligt.

För senast jag titta spå var 349 mindre än tusen, och 24st än mindre än tusen.

Allt detta framgick av den länk jag gav. Ingen är förvånad över att du inte brydde dig om att ta reda på fakta.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-27 14:35:04 följande:
    M vill inte minska arbetskraftsinvandringen, de tvingas till detta av SD.
    M styrs till stor del av organisationen Svenskt Näringsliv och de vill ha tillgång till hela världens arbetstagare, tex 1,4 miljarder indier , för att hålla nere våra löner. 
    OK, du anser att du vet bättre vad (m) vill än vad de själva gör. För all del, då skall jag inte rubba dina cirklar - de tycks vara väl cementerade.
  • Mentat
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-27 15:48:59 följande:
    Moderaterna gick till val på att minska arbetskraftsinvandringen, som du kan se i en av Mentats länkar.

Detta publicerade de år 2021, långt innan de behövde anpassa sig till SD i Tidöavtalet
    Man kan ju tycka att det är rätt självklart att det som skrivs på ett partis egen hemsida är vad just det partiet tycker. Att de sedan kanske måste kompromissa med detta i regeringsförhandlingar är en helt annan sak, men det verkar inte stå klart för alla.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026