Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 11:10:47 följande:
    Hybrisen i att tro att Turkisk lag inte gäller dig om du reser till Turkiet och att sedan hävda att det handlar om "svensk yttrandefrihet".

Turkisk lag gäller i Turkiet oavsett om du tycker lagen är dum, eller inte.

Svensk yttrandefrihet gäller i Sverige och ingen har fått den inskränkt vad jag kan se.

"Jag är svensk och jag är vänster så jag har rätt att bete mig hur jag vill och ni andra får bara anpassa er"
    Dock berättar Turkiet att de inbillar sig att följa lagen i ett annat land är ett brott som de kan beivra i Turkiet.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 13:00:24 följande:
    PK är en terrorklassad grupp i Sverige också om inget nytt hänt det senaste året. Vi har också lagar emot terror-samröre. Vi har också lagar om förtal.

Hur inbillar du dig börja prata om annat skulle vara hjälp här?
    Undrar då det är bara nonsens för sakfrågan.

Vi alla vet redan du gjort ett enda stort tanke fel, och alla här vet om det nu.
    Och börja prata om annat ändrar inte detta.

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 13:06:02 följande:
    Brott begångna i utlandet kan lagföras i svensk domstol om brottet har anknytning till Sverige.

Exempelvis kan man anse att PKK-aktiviteter i Sverige mot Turkiet bör kunna hanteras av turkisk domstol.

Vad är brottet som är gjort i Sverige, och varför börjar du sen prata om annat för?
    Hur är det relevant för sakfrågan och denna persons situation?

Mentat skrev 2025-04-25 12:09:30 följande:
    Ja, en fullkomligt galen princip! Det som är lagligt i Sverige och som utförs i Sverige kan givetvis inte vara föremål för åtal i Turkiet. Det borde vara en enkel självklarhet.

Dock inte för vissa, t.ex. Lawen Redar(s), som vill kriminalisera sexköp utomlands: Kriminalisering av sexköp utomlands (Motion 2023/24:1060 av Lawen Redar (S)) | Sveriges riksdag

Galet är snällt sagt, men man inser att det finns de som inte har ens den allra minsta uns av susning hur lagar fungerar.

Men såklart, Turkiet är ingen större rättsstat heller och med sin sista plats i Europa som rättsstat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 16:15:37 följande:
    Hur mår du?

Brottet, som beskrivet, är bland annat samröre med terrorgrupp coh spridande av terror-propaganda. Dvs PKK i detta fall om jag läst rätt. (kan vara andra grupper också). Det ska ha pågått sedan åtminstone 2014.

Du kan läsa om det bland annat här

www.turkiyetoday.com/turkiye/swedish-journalist-joakim-medin-arrested-in-turkiye-on-terror-charges-138005/

Vilka brott är gjorda i Sverige?
    För om inget brott i Sverige skett, så finns inga brott i Turkiet.

Jag mår bra, hur så?
    Försöker du inbilla dig mitt mående är en sak för "brottet"?
    Du är så komisk, inbillar du verkligen jag som person är ett argument Tomte
    För det vore så roligt.

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 16:17:20 följande:
    Vad är det som gör anklagelserna "falska"?

Så falska betyder att inget brott skett i Turkiet.
    Än mindre i Sverige.
    Vill du försöka igen?

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-25 16:29:10 följande:

Det tog inte ens fem minuter att googla fram material på nätet om Medin och hans kontakter med PKK

(hans egen blogg)

Kontakter är betydelselösa och om inget brott skett i Sverige.
    Är du på riktigt?

Mentat skrev 2025-04-25 19:38:36 följande:
    Nej, men det har jag ju aldrig påstått heller. Om Modin skriver djupt förolämpande saker om Erdogan (helt otroligt att det är ett brott!) när han verkar i Sverige, som har yttrandefrihet, är det inget som en turkisk domstol borde bry sig om. Om han hade farit till Turkiet och där skanderat slagord mot Erdogan hade förstås turkisk lag gällt.

Lagen för det land man befinner sig i är den som gäller, det är den grundläggande principen enligt mig.

Det är så intressant att en del inbillar sig inget brott i Sverige är ett brott i Turkiet.

• klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-04-26 07:47:25 följande:
    Anklagelsen är samröre med och spridande av propaganda. Det är vad som jag sett rapporterats i alla fall

Man kan ha samröre MED utan att vara medlem I.

Han har onekligen haft samröre MED terrorgruppen PKK och han har onekligen både i media och på sina egna sociala media (borttagna nu) spridit deras budskap.

Det enda som återstår är att se om det han gjort i detta når upp till straffbar nivå

För vi är väl överens om att PKK är en terroristgrupp?! Det var ju trots allt Palme som först klassade dem som terrorgrupp.

x-x-x-x

Dåligt omdöme är det många som har visat upp genom åren men jag tror inte att YPG är klassade som terrorgrupp av Sverige och EU än.

Det är inget brott och återge verkligheten i Sverige som journalist.(Om man nu inte gör brott för att få tag i verkligheten, men såna existerar inte här.)

Detta är ett gupp du aldrig någonsin kommer komma över.

Inser att antingen är du en fascist som inbillar dig att Turkiet kan straffa icke brott från andra länder, eller så vet du ingenting om vad du pratar om.

Anonym (Giggi) skrev 2025-04-26 07:48:43 följande:
    Jag bara läste vad du skrev och hur du skrev det så ...

Jag mår bra, hur så?

Skrev det så?

Men varför kör du en ad hominem över en saklig kritik för, kan det vara den enkla anledningen att du vet jag har rätt?
    För det är ofta då folk går ad hominem som du gjorde.

Det enda du berättar med ad hominem är att du berättar jag har rätt.

• klyban

En "rolig" sak för detta val, det är att jimbo inbillar sig att deras trollfabrik med anonyma trollkonton var propaganda och bara för någon dag sedan  :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Någon hört nått så tokigt någonsin innan?

• klyban
    Rataxes skrev 2025-04-26 16:01:52 följande:
    Med tanke på judehatet inom V så är ju iallafall hästskoteorin bekräftad.
    Sluta projicera.
    KillBill skrev 2025-04-27 11:58:37 följande:

Du har naturligtvis rätt att kritisera Göran Greiders filosoferande kring skattenivåerna som ägde rum för snart 30 år sedan men filosoferande i sig inte är ett exempel på vänsterextremism. Att diskutera och reflektera över skattesatser är en del av det demokratiska samtalet och en rättighet som alla medborgare har, oavsett ideologi.

Du har själv förespråkat en mycket låg och platt skattenivå men det gör ju inte dig till politisk extremist eller hur?

Kolla gärna upp som faktiskt kännetecknar höger- respektive vänsterextremism. Det borde inte vara så svårt för oss att nå samsyn i den frågan.

I användarens agenda finns bara att alla som inte håller med är vänsterextrema.
    Det är en klassisk fascistisk taktik i agendan och alltid säga vi mot dom.

• klyban
    nattuw skrev 2025-04-27 21:51:10 följande:
    Medin var efterlyst och åkte in i Turkiet utan pressackreditering. Det är fakta. Att man inte behöver en pressackreditering är också fakta. Att Medin inte blev arresterad för att han inte hade pressackreditering utan för att han var efterlyst för en annan sak är också fakta. Att fakta inte passar ditt narrativ ändrar inte på fakta. Det oavsett vad man för övrigt anser om Turkiets lagar.

Så semester?
    Och varför måste man ha en pressackreditering med sig för och om man inte är i yrket, eller misstag och glömma den.
    Och sen sköta sitt jobb i ett land där rapportera om händelser inte är olagligt, så ska ju det inte vara en sak i annat land och som tex Turkiet.

Om man inte bevisar brott i Turkiet, så är detta något som aldrig skulle ske.
    Men och andra sidan, det är inte av en tillfällighet rättssäkerheten så finner vi Turkiet i botten.
    Och där har vi nog hela svaret och att snöflingan Egodan är arg på en journalist som inte gjort nått fel ens.

• klyban
    Rataxes skrev 2025-04-28 10:21:58 följande:
    Ok, Göran Greider är alltså högerextrem Tomte

Hur inbillar du dig svart och vitt argumentation ska funka.
    Och man inser att du bevisade att jag har rätt om att alla som inte håller med dig och ditt kaninhål är vänsterextrema.

• klyban
    Rataxes skrev 2025-04-28 16:47:26 följande:
    Tyra myra skrev 2025-04-28 16:38:31 följande:
    Ha, ha....  det är väl tvärt om så att han inte är vänster extrem och inte extrem överhuvudtaget utan en rätt ordinär sosse.

Han liksom de flesta av oss i detta land lever i den gråa mitten.Glad

Nja, jag tycker att han ofta står till vänster om V.

Att du tycker gör inte det till en sanning, och med tanke du trodde svart och vitt var ett argument.
    Så inser vi ditt tyckande är inget mer än nonsens, eller att du gav fel fakta är väl mer korrekt.

• klyban
    nattuw skrev 2025-04-28 22:46:51 följande:
    Ditt narrativ blir inte mer sant för att du slänger ur dig ogrundade anklagelser.

Dock står vi här med en journalist som inte gjort något brott.
    Tycker inte du detta är intressant?

Ett tag tyckte jag det såg ut som du var inte för dubbel straffbarhet.
    Nu står du bakom arresteringar utan saklig grund, så vad är det om?

Ingen är direkt förvånad över en halv fascistisk stat som Turkiet och en av de som har sämst rättssäkerhet i Europa, och tom ryssland är bättre.
    Men såklart i ryssland så löser dom det istället med de livsfarliga fönstrerna och hur de slänger sig ut genom dessa efter 40-50 knivhugg.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026