TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 16:47:01 följande:
Jag har tyvärr inte läst Moderaternas partiprogram. Det planerar jag inte att göra heller. Jag tror det är väldigt ovanligt att vanliga väljare läser alla partiers partiprogram.
Personligen läser jag olika tidningar, Dagens Industri och SVD är de jag prenumerar på, fick DN på köpet som jag tittar på ibland, samt att jag tittar på nyheter och partiledardebatter på SVT för att bilda mig en uppfattning om vad olika partier tycker.
Jag tror nog ändå, baserat på det jag sett och läst, att de ledande Moderaterna och organisationen Svenkt Näringsliv, gärna skulle se ett USA-liknande system i Sverige. Med fler enkla och lågavlönade jobb, i princip inga fackföreningar, och mycket högre löneskillnader. Samt mycket lägre allmän generell och gemensamt finansierad välfärd.
Men jag kanske har fel. Ingen är gladare än jag om jag har fel och Moderaterna verkligen värnar om det svenska folkhemmet och välfärdsmodellen.
Då har du gått på andrahandsuppgifter, filtrerade av dem som skrivit artiklarna.
Du har oerhört mycket fel, det är exakt det jag försöker få dig att förstå. Själv har jag lusläst alla partiers partiprogram, något jag varmt kan rekommendera alla väljare att göra. Det är allmänbildande och man lär sig mycket!
Just för (m) kan jag rekommendera
Ideprogram_digitalt_9dec.pdf
Använd sökfunktion för att leta efter saker som intresserar dig om du inte orkar läsa hela.