-
Förlåt Jag menar givetvis att Rexes hoppar i galen tunna. Blev lite fel där i hastighetenKillBill skrev 2025-05-28 11:35:21 följande:Den som kan politisk historia vet att människor som hyste kommunistiska eller antidemokratiska idéer inte var välkomna till socialdemokraterna. Det fanns inte heller något anledning får sådana individer att söka sig till S eftersom det var så känt att Socialdemokraterna bekämpade allt som kommunismen stod för. -
Hörde ryktas att många inom S är för ett förbud av all telefonförsäljning. Kanske något man grunnar på inför valet. Finns säkert röster att fånga där.
-
Då har de inte majoritet i parlamentet och om L och KD åker ut eller inte stödjer deras budget är det kört. Jag tror inte att C kommer att stödja någon regering där SD ingår.Challenger skrev 2025-09-26 14:35:18 följande:Allt talar för att Sverigedemokraterna och Moderaterna bildar en minoritetsregering efter valet. Tillsammans får de nog 45%.
-
Jag tror allvarligt, att vi kommer att ha en helt annan verklighet om ett år och det skulle inte förvåna mig om vi kommer att få se en blocköverskridande regering.Challenger skrev 2025-09-26 15:13:05 följande:De behöver inte ha en majoritet av rösterna.
Det räcker med att de inte har en majoritet av mandaten mot sig.
Åker småpartierna ur riksdagen fördelas deras mandat proportionerligt till övriga partier. Därmed kan faktiskt SD+M få över 175 mandat.
S kommer dessutom få problem om de ska ena såväl kommunister , extrema liberaler inom centern med miljötalibaner i mp med betongsossar som ska se till arbetslösa och personer i utanförskap. En sådan regering lär spricka innan den bildats.
Man kan spekulera hur mycket man vill och har hur många önskescenarior som helst, Det är ändå verkligheten vi lever i som avgör vad som är bäst för landet.
I motsats till många tror jag på att de allra flesta av våra folkvalda i Riksdagen i första hand tänker på Sveriges bästa. -
Sveriges stora problem är att misstänksamheten och polariseringen slagit rot. Vi har glömt hur vi tillsammans lyckades dra oss upp från Europas bottenskikt till ett av världens mest välmående länder.
Sverige är en framgångssaga som vi nu lyckas slå sönder genom polarisering och överdriven misstänksamhet mot varandra.
Jag tror inte att det bara är politiken som polariserar utan att det ligger som en våt filt över hela västvärlden, det är som om den är rädd att bli av med sina framgångar.
Tidigare var frihandel något väst hyllade men nu har man plötsligt blivit rädd för konkurrens från länder som tex Kina. Indien mfl
Detta verkar ha smittat av sig till vårt land som plötsligt tappat självförtroendet vilket visar sig som oförmåga att tillsammans ta sig an dagens problem och är mera rädd för att misslyckas än vi tror på framgång. Negativismen breder ut sig, Människor blir tysta och inbundna och har slutat tro på framtiden sviktar.
Jag vet inte vart ifrån detta kommer. Vad det är som gjort oss så säkra på att vi på något sätt skulle ha tappat vår driv att ständigt göra vårt land bättre. -
Förstår inte riktigt dessa diskussioner och påståenden om vad som är opartiskt eller ej. Vad skulle man kunna rapportera om när det verkar vara själva valet av vad man rapporterar om som upprör?
Medias och publik service uppdrag är att granska makten och rapportera händelser av vikt till allmänheten.
Jag kan inte se att mainstream media skulle på något sätt vara politiserad. Dessa ideliga påståenden om att den skulle vara "vänstervirden" är bara ett sätt att misstänkliggöra och polarisera.
Vi kan se det väldigt tydligt idag i USA under Trump.
Jag skulle verkligen vilja utmana dessa gnällspikar att varje gång de påstår att någonting rapporterats osakligt eller att ett inslag är vinklat. Beskriv då hur dessa händelser eller företeelser skulle rapporteras mera objektivt.
En sak verkar i alla fall vara klart det verkar vara ok att ljuga.
-
Ja, det verkar vara total sammanblandning som råder.
Antisemetism är hat , fördomar och diskriminering av judar, oavsett var den bor , lever och arbetar.
Antisionism är motstånd mot sionismen. Alltså den politiska rörelse som förespråkar en Judisk nationalstat som idag är området vi kallar Israel.
Det är fullt möjligt att vara Antisionist utan att vara antisemit. Detta gör man genom att försvara de mänskliga rättigheterna men kritisera nationalismen.
Alla Svenska politiska partier har ett ansvar att inte föra en retorik som normaliserar antisesemitismen genom antisionism. Det krävs strikta gränsdragningar för att uppnå detta. Det är svårt men nödvändigt
-
Har aldrig förstått varför skolan skulle konkurrensutsättas. Ville vi verkligen välja skolan åt våra barn? Tänk om man väljer fel..! hemska tanke. Då är det ju vårt eget fel om barnet får dåliga kunskaper och livet förstört.
-
Är man cynisk om man anar att hela cirkusen haft som syfte att berika några få på våra barns bekostnad?KillBill skrev 2025-10-02 20:21:31 följande:Dessutom handlar det inte om en konkurrensutsatt marknad i ordets rätta bemärkelse. Skolkoncernerna kan etablera sina skolor var de vill och är alltid garanterade samma ersättning som de kommunala skolorna, trots att de ofta har färre lärare och i många fall anställer personal utan adekvat utbildning. På så sätt pressar marknadsskolorna ner kostnaderna, skapar konstgjorda vinster och kan därefter slussa ut pengar till skatteparadis, på bekostnad av kvaliteten i undervisningen -
Att finansiera viktiga infrastruktur investeringar med lån är något helt annat än att finansiera andra statliga utgifter med lån.
Jag anser att det vore mycket bättre att bryta ut investeringarna ur budgeten och redovisa dessa separat.