Riksdagsvalet 2026
Det är värt att påminna om högerns dominans i Sveriges riksdag under de senaste 20 åren. Där hittar man en stor del av förklaringen till den samhällsutveckling vi ser idag.
Det är värt att påminna om högerns dominans i Sveriges riksdag under de senaste 20 åren. Där hittar man en stor del av förklaringen till den samhällsutveckling vi ser idag.
Många är väldigt glada över att det finns friskolor som man kan flytta barnen till.
För länge sen var de flesta skolor ganska bra och då kunde man gå i närmsta skolan. Idag är det inte längre så och skulle inte friskolorna finnas och ge familjer valmöjligheter skulle väldigt många barn fara illa och få en sämre skolgång.
Om man vill förbjuda friskolorna borde man i så fall först förbättra de kommunala så att det finns bra kommunala skolor när friskolorna tvingas stänga. Det lär ju ta ganska många år att förbättra de kommunala skolorna, så börja där.
Kommunala skolor lär inte bli magiskt mycket bättre över en natt bara för att friskolor tvingas stänga.
Varför fortsätter du sprida lögnen att friskolor inte skulle få finnas?
Problemet handlar inte om friskolor i sig utan om vinstdrivande skolor. De har starka incitament att sätta glädjebetyg för att locka fler elever, vilket i längden urholkar förtroendet för betygssystemet. Det är också en av förklaringarna till att elever från många friskolor presterar sämre på universitet och högskolor när de senare jämförs med elever från kommunala skolor.
www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/
Jag förstår inte, är du förvånad över att skolklasser i utanförskapsområden sällan når upp till det nationella genomsnittet för betyg i årskurs 9? Då har du nog inte förstått hur stark påverkan socioekonomiska faktorer har på elevers skolresultat. Denna effekt gäller både barn med svensk och utländsk bakgrund.
Om föräldrarna inte har egen skolbakgrund att luta sig mot, om det saknas studiero hemma, om resurserna är knappa och vardagen präglas av stress och otrygghet, då påverkar det barnens förutsättningar att lyckas i skolan. Det handlar inte om brist på vilja eller intelligens, utan om livsvillkor.
Forskningen är entydig: elever från socioekonomiskt starka hem presterar i genomsnitt bättre i skolan. Skillnaderna i skolresultat präglas i hög grad av av samhällsklyftorna, inte av elevernas ursprung eller förmåga.
Till detta kommer en annan avgörande faktor: skolans elevsammansättning. När alla eller nästan alla elever i en klass kommer från socioekonomiskt utsatta familjer försämras förutsättningarna ytterligare både för individen och för gruppen. Det finns helt enkelt inte samma resurser, stödstrukturer eller språkliga miljöer att luta sig mot.
Om dessutom majoriteten av eleverna talar olika språk hemma blir det ännu svårare att skapa en gemensam språklig bas i klassrummet, vilket i sin tur försvårar undervisningen och påverkar studieresultaten negativt, även för de elever som hade kunnat prestera bättre i en mer blandad skolmiljö.
Att Sverige lyckas vända den negativa utvecklingen i skolan är helt avgörande både för elevernas framtid och för samhällets sammanhållning och för att lyckas krävs att vi lyckas minska skolsegregationen.
De allra flesta friskolor i Sverige drivs av företag och alla dessa friskolor skulle därmed få läggas ner om vinstuttag förbjuds. Då finns det ju ingen möjlighet för ett privat företag att driva skolor längre.
Svenska familjer kommer då få väldigt mycket mindre valfrihet.
Jag håller med om att det är bättre om vi kunde ha fler idéburna stiftelsedrivna friskolor men det har vi inte idag och det skulle ta lång tid för dessa att växa fram som alternativ till de kommunala skolorna.
Många privata skolor som tex Kunskapsskolan håller mycket hög nivå och är mycket uppskattade, det skulle vara en stor förlust om dessa tvingades stänga ner.
Friskolor behöver inte vara vinstdrivande. De kan drivas som stiftelser eller som företag där överskottet återinvesteras i undervisningen ? inte delas ut till ägare.
Så varför tycker du att skolbarnens pengar ska gå till aktieutdelningar eller slussas ut till skatteparadis?
Visste du att Sverige är det enda landet i världen som tillåter att skattemedel, avsedda för elevers utbildning, delas ut till börsnoterade koncerner? Det säger en hel del om hur extremliberal den svenska skol-modellen har blivit.
KillBill. Du skyller de dåliga skolresultaten i utsatta områden på deras hemförhållanden. På vilket sätt hjälper det då att byta skola? Det var en dålig ursäkt.
Men frågan, som du inte svarade på, är om deras låga kunskapsnivå påverkar utbildningen för elever som vill få bra skolresultat. Ska de behöva sänka nivån för att ta hänsyn till dem från utsatta områden?
Källa: Vi Lärare
Ökad skolsegregation leder till en allt tuffare arbetsmiljö för många lärare säger Britt-Marie Selin som är ordförande för LR i Stockholm. Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Jag tycker att det är oanständigt det som sker idag, offra ett antal skolor och elever. Men samtidigt som vi vet att alla lyfts om det finns starka elever i klassrummen kan man förstås inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och föräldrar väljer att byta skola när den nuvarande hamnat i en ond nedåtgående spiral, men det är en utveckling som inte hade behövt inträffa".
KillBill. Har du någonsin googlat om våld och hot i skolor i utsatta områden?
Källa: Linnéuniversitetet:
Nu ska ett nytt forskningsprojekt vid detta universitet bidra till en bättre arbetssituation med fokus på socialt utsatta områden. Våra förstudier från utsatta områden visar hur våldsdåd och narkotikaförsäljning i närområdet, men även hot, våld och kränkningar kan påverka personalens arbetsmiljö.
Varje vecka slutar legitimerade lärare därför att de inte klarar av trycket och blir sjukskrivna för bl.a. stress och utmattningssyndrom.
KillBill. Detta är inte lögner, missförstånd, djup okunskap eller andra förolämpningar som är mycket vanliga i dina inlägg.
Förstår du nu varför svenska föräldrar är så oroliga? Detta är sanningen om skolor i utsatta områden.
Varifrån tror du att uttrycket "white flight" kommer?
Har du verkligen läst något av det jag har skrivit? Jag har säkert publicerat ett dussin inlägg om vikten av att bryta skolsegregationen.
Precis som Vi Lärare lyfter fram, skapar segregationen i våra mest utsatta områden en ohållbar situation. I klassrum där nästan ingen talar svenska blir undervisningen nästintill omöjlig, både för elever och lärare.
Om vi inte bryter segregationen kommer situationen aldrig att förbättras. Varken arbetsmiljön för lärarna eller elevernas möjligheter att lyckas.
Så vad är ditt förslag? Hur vill du lösa det här?
Flashback? Jag skriver aldrig där. Finns det någon du tror är jag?
Jag har svarat på frågan och vad är det som är nedlåtande i mitt svar? Förstår du inte att jag tycker att det är märkligt att du ifrågasätter om jag förstår problematiken med skolsegregationen, när det är just det jag skriver om gång på gång.
Har du verkligen läst något av det jag har skrivit? Jag har säkert publicerat ett dussin inlägg om vikten av att bryta skolsegregationen.
Precis som Vi Lärare lyfter fram, skapar segregationen i våra mest utsatta områden en ohållbar situation. I klassrum där nästan ingen talar svenska blir undervisningen nästintill omöjlig, både för elever och lärare.
Om vi inte bryter segregationen kommer situationen aldrig att förbättras. Varken arbetsmiljön för lärarna eller elevernas möjligheter att lyckas.
Så vad är ditt förslag? Hur vill du lösa det här?
Vad tycker du att vi ska göra med människor i exempelvis Äppelviken som drabbas av missbruk eller psykisk ohälsa? Ska lösningen vara att de "placeras" i Tensta ? som om det vore ett socialt avlastningsområde?
Hur förbättrar vi situationen för de som redan bor i Tensta, både gamla och unga? Har det slagit dig att det faktiskt också finns människor med svensk bakgrund i Tensta som valt att bo där, eller inte haft något annat val?
Vad vill du göra för de svenska lärarna som kämpar i skolor i Tensta med mycket stora språk och kunskapsklyftor? Många vittnar om att det är nästintill omöjligt att bedriva undervisning när elevgrupperna är så splittrade språkligt och socialt. Vad är lösningen för dem?
Det är oerhört viktigt att Sverige kommer till rätta med den ökande segregationen och det är bara att konstatera att SD och övriga högern samt dess sympatisörer är svarslösa när det gäller att lösa detta problem.
Det stämmer inte. BRÅ har visat att det finns ett samband mellan segregation och brottslighet men sambandet är inte enkelt. Det förklaras till stor del av bakomliggande faktorer som låg socioekonomisk bakgrund, arbetslöshet, låga skolresultat och trångboddhet. När dessa samverkar ökar risken för brott tydligt.
I Sveriges utanförskapsområden samlas samtliga riskfaktorer. Det är därför som segregationen måste brytas.
Att inte SD och högerpartierna förstår detta innebär att de aldrig kommer kunna lösa Sverighes problem och de har en majoritet av väljarna insett.
När moderatstyda Österåker bussar elever så tittar SD och högerpartiernas symaptisörer bort..
www.expressen.se/ledare/linnea-lindquist/har-vill-moderaterna-bussa-eleverna/