Riksdagsvalet 2026
Helvete vilket ras för Tidölaget i Göteborg. L är under spärren, KD är så små att resultatet inte är mätbart och SD samlar en bra bit under 10 procent..
Helvete vilket ras för Tidölaget i Göteborg. L är under spärren, KD är så små att resultatet inte är mätbart och SD samlar en bra bit under 10 procent..
Att integrationen går snabbare när invandrare bor i mer blandade områden är väl belagt i forskningen. Men det är också viktigt att komma ihåg att segregation och utanförskap inte bara drabbar nyanlända, det påverkar hela samhället negativt, inklusive svenskars möjligheter att lyckas och känna trygghet. Därför är det otroligt viktigt att komma åtsegregationen.
Att Tidölaget helt saknar politk för att komma åt seghregationen kommer bli deras fall.
Här är några exempel på vad forskningen visar:
Bättre möjligheter: Personer som bor i socioekonomiskt blandade områden har generellt bättre tillgång till bra skolor, arbetsmarknad och viktiga sociala nätverk.
Starkare skolresultat: Blandade skolmiljöer förbättrar resultaten för elever från minoritetsgrupper, men också för majoritetselever, tack vare ökad mångfald och resurstillgång.
Snabbare språkinlärning: Integration går fortare när människor får daglig kontakt med majoritetssamhället. Det gynnar språkutveckling, delaktighet och framtidsutsikter.
Starkare arbetsmarknad: Enligt IFAU ökar chanserna att få arbete när utrikes födda bor nära personer som redan är etablerade på arbetsmarknaden.
KillBill. Har man andra åsikter än dig så haglar kritiken med nedsättande ord och man blir idiotförklarad. Trådar dör då ut eftersom det blir för aggressivt.
Jag har en fråga till dig, du verkar vara väl insatt i politiken. Jag var på ett möte inom mitt bostadsområde, och denna gång var det fullsatt. Orsaken var en mycket stor oro för att de från utanförskapsområden ska blandas med dem som redan bor där. Och de var mycket bekymrade över att det skulle bli nya, negativa förändringar i skolan som gör att de då måste flytta. Kommer vissa områden att bli påtvingade detta, och de nuvarande boenden inte har någonting att säga till om detta? Jag är bara en budbärare, har själv inga barn. Men lovade att jag skulle försöka att hitta ett svar på deras bekymmer.
På Regeringskansliets hemsida hittade jag detta: "Att minska utanförskapet i Sverige är en av regeringens främsta prioriteringar. Bostadsområden som präglas av svaga skolresultat, hög arbetslöshet, högt bidragsberoende, utbredd trångboddhet och stor otrygghet har vuxit fram under en lång tid".
"På uppdrag av regeringen har SCB och Boverket tagit fram en kartläggning som visar hur utbrett utanförskapet är idag. Analysen visar att det finns 180 områden i 66 kommuner där det finns en stor sammanvägd problematik med utanförskap. Totalt bor över 700 000 personer i dessa områden, varav c:a 170 000 är barn".
Frågor:
1. Har de som bor i lugna och trygga områden något att säga till om när det gäller omflyttningar från utanförskapsområden?
2. Hur ska de kunna placera ut 700 000 personer?
3. Hur ska de kunna få ordning på så många elever som har en mycket hög frånvaro i skolan? Och max hälften (i Göteborg) har godkända betyg för att komma in på en yrkeslinje?
4. Finns det någon lösning på dessa problem som vi tidigare inte hade i Sverige?
5. Kommer politikerna någonsin att få ordning på Sverige?
Är tacksam för ett VÄNLIGT svar.
Det är faktiskt häpnadsväckande.
Vi behöver prata mer om Sverigedemokraternas hat mot HBTQ där man inte ens drar sig från rena lögner.
Varför pratar du om folkomflyttning och tvång? Det är det ingen som har föreslagit. Diskussionen handlar om att minska segregationen genom att skapa bättre möjligheter för människor. Erfarenheter från till exempel våra grannländer och från Tyskland, visar att samhällen med mindre segregation fungerar bättre både socialt och ekonomiskt.
Varför låtsas SD-topparna att de inte kände till partiets nazistiska rötter? Det är direkt ohederligt. Flera av dem var ju själva aktiva inom partiet under den tiden och en del av den ideologi de nu försöker förneka.
www.expressen.se/debatt/debatt-karlsson-hade-en-mein-kampf-i-bomberjackan/