Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Citron) skrev 2025-07-21 18:57:20 följande:

KillBill.Jag förstod att du skulle dammsuga Internet för att hitta något som hände på 1400-1500-talet. Du brukar göra så om du inte har något vettigt svar. 

Men barnäktenskap inom islam är något som händer NU! Och det är tillåtet från 9 års ålder. Detta är väl pedofili?! Nu vill jag inte lägga mer tid och energi på dig. 

Du verkar ha grävt ännu djupare än jag, ditt exempel var ju hela 1?400 år gammalt, medan mitt ?bara? hade drygt 500 år på nacken! Skrattande

Skämt åsido, det handlar i grund och botten om allmänbildning. Jag har själv skrivit här på Familjeliv tidigare om Margareta Eriksdotter, och för något år sedan gjorde Vetenskapsradion Historia i P1 ett intressant avsnitt om henne som jag lyssnade på.

Som sagt: problem med barnäktenskap finns tyvärr fortfarande i flera delar av världen, till exempel i Afrika, delar av Asien och i Sydamerika. Det förekommer bland både kristna, muslimer, hinduer och andra grupper. Det viktiga är att barnäktenskap är förbjudet i Sverige  och att vi som människor alltid står upp för barns rättigheter och skyddar dem från sexuellt utnyttjande.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-07-22 10:49:26 följande:

Du har på sätt och vis rätt . Valet kommer att handla om Sovialdemokraternas folkomflyttningsorojekt. På medelklassens bekostnad . 

För ingen kan inbilla mig att några ointegrerade och arbetslösa invandrare kommer att flytta in på Djursholm. De som kommer att få betala priset för detta projekt är medelklassen. 

Jag är övertygad om att väljarna ser igenom högerns smutskastning av Socialdemokraternas förslag för att minska segregationen och lösa problemen i landets utanförskapsområden. Istället kommer vreden att riktas mot dem som idag styr Sverige: SD och de övriga Tidöpartierna; Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. Väljarna kommer att straffa dessa partier för att de står handfallna och utan idéer för att hantera problemen med segregation och utanförskapsområden

Väljarna kommer också att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för att de prioriterat skattesänkningar för sina partiledare och andra höginkomsttagare med mer än 40?000 kronor per år samtidigt som sjuka människor tvingats betala 30?% mer för sina mediciner.

Väljarna kommer att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för bristerna i vården, där tusentals vårdanställda sagt upp sig under mandatperioden, eftersom regeringen underlåtit att kompensera regionerna för inflationen.

Väljarna kommer att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för att ha låtit den svenska ekonomin försvagas och att arbetslösheten stigit till historiskt höga nivåer

Väljarna kommer att straffa SD för att vallöftena om att inte försämra a-kassan svikits.

Väljarna kommer att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för skandalerna: de politiskt färgade utnämningarna av landshövdingar och säkerhetsrådgivare som underminerat förtroendet för statens opartiskhet.

Listan kan göras ännu längre men det är uppenbart att det finns många goda skäl till varför förtroendet för SD och de övriga Tidöpartierna rasat så kraftigt sedan valet.

• KillBill
    Anonym (Citron) skrev 2025-07-22 12:29:03 följande:
    Du verkar bära ett enormt hat inom dig mot alla partier som inte är S. Och mot oss som kritiserar invandringen. Hur orkar du med denna ständiga ilska och aggressivitet? Det är inte normalt.

Får jag fråga vad du läser in som hat i mitt inlägg (som jag för tydlighetens skull infogar nedan)? Jag tror att en majoritet av väljarna ser att det pågår en smutskastningskampanj från högern mot Socialdemokraternas förslag för att komma till rätta med segregationen och problemen i utanförskapsområdena.

Ta bara exemplet där högern beskyller S för att förslagen skulle handla om folkomflyttning och tvång , det stämmer ju inte alls, utan är rent nonsens.

De andra punkterna som jag nämner i mitt inlägg är sådant som väljarna faktiskt är missnöjda med, och jag har listat dem helt utan ilska eller aggressivitet.

Mitt inlägg: 

"Jag är övertygad om att väljarna ser igenom högerns smutskastning av Socialdemokraternas förslag för att minska segregationen och lösa problemen i landets utanförskapsområden. Istället kommer vreden att riktas mot dem som idag styr Sverige: SD och de övriga Tidöpartierna; Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. Väljarna kommer att straffa dessa partier för att de står handfallna och utan idéer för att hantera problemen med segregation och utanförskapsområden

Väljarna kommer också att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för att de prioriterat skattesänkningar för sina partiledare och andra höginkomsttagare med mer än 40 000 kronor per år samtidigt som sjuka människor tvingats betala 30% mer för sina mediciner.

Väljarna kommer att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för bristerna i vården, där tusentals vårdanställda sagt upp sig under mandatperioden, eftersom regeringen underlåtit att kompensera regionerna för inflationen.

Väljarna kommer att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för att ha låtit den svenska ekonomin försvagas och att arbetslösheten stigit till historiskt höga nivåer

Väljarna kommer att straffa SD för att vallöftena om att inte försämra a-kassan svikits.

Väljarna kommer att straffa SD och de övriga Tidölagspartierna för skandalerna: de politiskt färgade utnämningarna av landshövdingar och säkerhetsrådgivare som underminerat förtroendet för statens opartiskhet.

Listan kan göras ännu längre men det är uppenbart att det finns många goda skäl till varför förtroendet för SD och de övriga Tidöpartierna rasat så kraftigt sedan valet"

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 10:58:56 följande:

Nu läste jag idag om nya förslag inför valet från S och M ,som gör att jag blir helt ställd, finns det inga vettiga människor inom politiken längre?

S: Vill införa att farmaceuter på apotek skall kunna skriva ut antibiotika, man skall inte behöva gå till en läkare för en enklare infektion. Känner S till vilket hot som antibiotikaresistensen innebär? En farmaceut har tre års utbildning , en läkare 5,5 och numera 6 år. De har helt olika roller. Apoteken lever dessutom på att sälja läkemedel, vad är deras incitament till att hålla nere antibiotikaanvändningen? Är detta ett krav från deras väljare från Mellanöstern som är vana att gå till apoteket och köpa de läkemedel de vill ha? 

M: Vad vill M göra för att öka barnafödandet? De vill införa Barn-RUT så att föräldrar kan ha barnflickor som hämtar från förskolan. De vill inte heller höja barnbidraget för att stimulera till fler barn, nej de vill ta bort flerbarnstilläggen ! Bara högavlönade med barnflicka skall tydligen ha barn i Moderaternas Sverige. Moderaterna måste lämna Djursholm och besöka den vanliga verkligheten ibland, nu börjar de bli helt verklighetsfrämmande. 

Såvitt jag kan se är förslaget om förskrivning av antibiotika begränsat till enklare urinvägsinfektioner. Antibiotika är trots allt förstahandsvalet vid behandling av bakteriella urinvägsinfektioner, så jag tror inte det spelar någon större roll vem som skriver ut medicinen  oavsett om det är en farmaceut på apotek eller en nätläkare som aldrig träffar patienten fysiskt.

Det viktiga är att förskrivningen sker ansvarsfullt och utifrån rätt medicinska bedömningar. Samtidigt håller jag helt med om att antibiotikaförskrivningen måste begränsas så mycket som möjligt för att motverka antibiotikaresistens och skydda folkhälsan.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 14:09:40 följande:

Det är väldigt märkligt att S kommer med ett sådant förslag. Känns mer som något C skulle kunna föreslå. 

Ja, det kan tyckas långsökt men det är de faktum så att svenskar med bakgrund i Mellanöstern är väldigt många. I dessa länder har apoteken en mycket stark ställning och farmaceuterna kan sälja läkemedel fritt. Det är också därför en så hög andel av studenterna på Sveriges apotekare och farmaceututbildning har bakgrund från Mellanöstern.

Oavsett anledningen till förslaget är det ett helt galet förslag som skulle kunna försämra vår folkhälsa och öka antibiotikaresistensen , vilket på sikt hotar all form av modern sjukvård, kan göra det omöjligt att utföra operationer tex. 

Vi har ett stort problem idag, med resistenta bakterier på svenska sjukhus!!
    Att då komma med ett förslag för att göra det lättare att sälja antibiotika på apoteken utan recept är ju helt vansinnigt. 

Förslaget är begränsat till enklare urinvägsinfektioner där behandlingen i princip alltid utgörs av enklare antibiotika. Riskerna är nog  större med nätläkare som förskriver antibiotika till patienter  som läkaren aldrig träffar IRL..
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 14:09:40 följande:

Det är väldigt märkligt att S kommer med ett sådant förslag. Känns mer som något C skulle kunna föreslå. 

Ja, det kan tyckas långsökt men det är de faktum så att svenskar med bakgrund i Mellanöstern är väldigt många. I dessa länder har apoteken en mycket stark ställning och farmaceuterna kan sälja läkemedel fritt. Det är också därför en så hög andel av studenterna på Sveriges apotekare och farmaceututbildning har bakgrund från Mellanöstern.

Oavsett anledningen till förslaget är det ett helt galet förslag som skulle kunna försämra vår folkhälsa och öka antibiotikaresistensen , vilket på sikt hotar all form av modern sjukvård, kan göra det omöjligt att utföra operationer tex. 

Vi har ett stort problem idag, med resistenta bakterier på svenska sjukhus!!
    Att då komma med ett förslag för att göra det lättare att sälja antibiotika på apoteken utan recept är ju helt vansinnigt. 

Förslaget bygger på att utbildade farmaceuter skulle utfärda recepten? Då är det ju inte receptfritt.
  • KillBill
    Anonym (Amir) skrev 2025-07-23 14:32:36 följande:
    Livsviktiga saker ska inte läggas ut privat. Se bara på vinster i skolan, omsorgen och boenden för ungdomar t ex. Ju mer som läggs ut privat ju lättare är det för fel aktörer att sko sig. Kriminella t ex. 

Socialdemoktraterna tittar på möjligheten att återreglera apoteksmarknaden och det framgår inte om läkemedelsförskrrivning ska få ske av privata utförare. 

Idag så har vissa privata apotek egna nätläkare som kan förskriva medciner såsom antibiotika. De problem och risker som beskrivs här i tråden har vi i så fall  redan med dagens apoteksmarknad. 

• KillBill

Anonym (Amir) skrev 2025-07-23 14:44:11 följande:
    Nu handlade det om farmaceuter ska få ställa diagnoser så att de sedan kan skriva ut recept. Att privatpraktiserande läkare får det är ju inte riktigt samma sak.
    Jag syftar på problemen med nätläkare som skriver ut penicillin till patienter utan att ens ha undersöka dem ordentligt (IRL). 
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 14:43:30 följande:

Inte riktigt för idag krävs två legitimerade personer för att man skall få ut receptbelagd medicin, vilket är viktigt av flera skäl. 

Först en läkare som skriver ut receptet och sedan en legitimerad farmaceut som ger ut medicinen. 

Idag har vi problem med att  samma koncern både driver vårdmottagningar (nätläkare) och apotek och att det då uppstå intressekonflikter där nätläkaren har incitament att skriva ut fler läkemedel än nödvändigt eftersom det gynnar apotekets försäljning.

Flera granskningar (t.ex.  av IVO) har visat att nätläkare i högre grad än traditionell vård förskriver antibiotika  ibland utan tillräcklig undersökning.

• KillBill
    Anonym (Amir) skrev 2025-07-23 14:55:19 följande:
    Fast vi diskuterar S nya förslag om att låta farmaceuter skriva ut antibiotika.

Om du inte tycker att nätläkare ska få skriva ut recept på anitbiotika, varför tycker du då att farmaceuter ska få göra det?

Eller försöker du bara blanda bort korten?

Problemet med nätläkare är att de inte träffar patienterna fysiskt och att det finns starka ekonomiska incitament kopplade till förskrivning av recept. Med en återreglerad apoteksmarknad, där dessa incitament tas bort, ser jag inte samma risk. En farmaceut som faktiskt träffar patienten är sannolikt en bättre lösning än en nätläkare som aldrig gör det.

Så här ser förslaget ut enligt pressmeddelandet: det är tydligt att förslaget innebär mer reglering och kontroll än i dag, vilket är positivt.

www.market.se/detaljhandelsfragor/lagar-och-regler/s-apoteksmarknaden-behover-ses-over/

"Apoteken behöver få en tydligare roll i hälso- och sjukvårdskedjan och kunna tillhandahålla farmaceutiska tjänster i hela landet, enligt S.

Det handlar om att staten ska gå in och finansiera apotek så att de kan tillhandahålla tjänster som läkemedelssamtal och inhalationsvägledning för att avlasta vården. Lyckade försök har gjorts och bör tas vidare, enligt partiet.

I förlängningen ska farmaceuter kunna få möjlighet att skriva ut enklare läkemedel, som antibiotika vid en okomplicerad urinvägsinfektion eller migränmedicin.

- Det finns ett underutnyttjat kunnande på apotek som vi menar skulle kunna avlasta svensk hälso- och sjukvård, säger Fredrik Lund Sammeli (S), socialpolitisk talesperson.

Partiet anser att en total översyn av marknaden behövs för att öka kontroll och tillgänglighet. Apotek ska inte styras av kortsiktiga vinstintressen och S vill att förslag som reglerar marknaden bättre, som sanktionsavgifter vid tillsyn av apotek, genomförs.

Sammeli utesluter inte att staten tar tillbaka ansvaret för apoteksmarknaden men att en utredning måste titta på frågan först i sådana fall.

- Om man ser att det är bättre att ha en helt statlig apoteksdel, då får vi titta på det, säger han"

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 15:14:06 följande:
    Detta är verkligen en rejäl vänstersväng som S gör . Skall S nu förstatliga alla apotek? De drivs av  företag som satsat massor av pengar på att bygga apotek över hela Sverige. Nu vill S förstatliga dem, hur skall det gå till? Skall ni köpa dem, det blir inte billigt? Skall ni på kommunistiskt maner helt enkelt förstatliga dem? Förbjuda dem att sälja läkemedel ? 
    Beslutet är inte taget utan fråpgan ska utredas. Socialdemokraterna har alltid varit väldigt kristisk till avregleringen så detta är inte en ny ståndpunkt. 

www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/apotek/lakemedel-dyrare-efter-avregleringen-Sxl22/

Citat: "
    Sedan apoteksmonopolet avvecklades 2009 har receptfria läkemedel blivit dyrare. I vissa fall med mer än 50 procent, visar Dagens Nyheters granskning"

• KillBill
    Padirac skrev 2025-07-23 19:40:16 följande:
    Distriktssköterskor får skriva ut en rad olika recept under särskilda villkor. Det krävs ingen läkare för att skriva ut dessa recept.

Farmaceuter är de som ger ut medicinen som recepten föreskriver eller lämpligt ersättningspreparat om de arbetar på apotek.

Precis.

En aspekt som förbises i debatten är att farmaceuter faktiskt har en mer djupgående utbildning inom läkemedel än vad läkare har. Läkarutbildningen fokuserar brett på diagnostik och behandling, medan farmaceuters kompetens ligger just i läkemedlens verkan, interaktioner och säker användning.

I situationer där en fysisk läkarundersökning inte är nödvändig, till exempel vid enklare åkommor, låter det inte orimligt att göra det möjligt för farmaceuter att förskriva vissa receptbelagda läkemedel.

Så fungerar det redan i länder som Storbritannien och Frankrike, där farmaceuter under tydligt reglerade former kan förskriva vissa läkemedel, ofta efter särskild vidareutbildning och enligt nationella riktlinjer. Det är ett sätt att avlasta vården och samtidigt öka tillgängligheten utan att kompromissa med patientsäkerheten.

Det pågår diskussioner i Tyskland och Nederländerna om att följa Storbritannien och Frankrikes exempel.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 21:57:06 följande:
    Det är stor skillnad om en tandläkare tex skriver ut ett recept på antibiotika. Tandläkaren tjänar inga pengar på läkemedelsförsäljningen. Farmaceuten tjönar sina pengar på att sälja läkemedel och kan därför tänkas vilja sälja mer, vilket leder till ökad antibiotikaanvöndning och därmed ökad resistens. Eftersom läget redan är kritiskt bör vi absolut inte öka antibiotikaanvöndningen.
    Det där problemet finns redan  med de  apotek äger nätläkare som förskriver medicin. Om du läser S förslag så bygger det på att ta bort kortsiktiga vinstintressen från apoteksbranschen. 

"Apotek ska inte styras av kortsiktiga vinstintressen och S vill att förslag som reglerar marknaden bättre, som sanktionsavgifter vid tillsyn av apotek, genomförs"
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026