Riksdagsvalet 2026
KillBill.Jag förstod att du skulle dammsuga Internet för att hitta något som hände på 1400-1500-talet. Du brukar göra så om du inte har något vettigt svar.
Men barnäktenskap inom islam är något som händer NU! Och det är tillåtet från 9 års ålder. Detta är väl pedofili?! Nu vill jag inte lägga mer tid och energi på dig.
Du verkar ha grävt ännu djupare än jag, ditt exempel var ju hela 1?400 år gammalt, medan mitt ?bara? hade drygt 500 år på nacken!
Skämt åsido, det handlar i grund och botten om allmänbildning. Jag har själv skrivit här på Familjeliv tidigare om Margareta Eriksdotter, och för något år sedan gjorde Vetenskapsradion Historia i P1 ett intressant avsnitt om henne som jag lyssnade på.
Som sagt: problem med barnäktenskap finns tyvärr fortfarande i flera delar av världen, till exempel i Afrika, delar av Asien och i Sydamerika. Det förekommer bland både kristna, muslimer, hinduer och andra grupper. Det viktiga är att barnäktenskap är förbjudet i Sverige och att vi som människor alltid står upp för barns rättigheter och skyddar dem från sexuellt utnyttjande.