• Tom Araya

Badar ni i badhus med era barn?

Spucks skrev 2023-05-15 20:40:31 följande:

Ja, jag går till badhuset ungefär varannan vecka med min 5åring. Ibland är det lite äcklig i bassängen, men då tar jag av mina simglasögon, då ser man det inte så bra ;) Det är ju inget som är dålig för hälsan.
    Jag undviker tider där det är massor med folk, för det hatar jag (generellt, inte bara i en simhall). Under sommaren finns det många friluftsbad där jag bor, då finns det några jag undviker, eftersom jag inte tycker om klientelet där.

Jag duschar aldrig med tvål, inte hemma heller. Helt meningslöst, om man inte har smuts på sig som är fettlöslig. Bassängen blir inte renare för att folk duschar med tvål.
    Eftersom mycket smuts är fettlöslig, samt att en stor del av den smuts och bakterier du samlar på dig på kroppen ligger i det fett som huden alstrar, så behöver man lösa upp fettet för att få bort smutsen.

Så du blir inte ren med bara vatten.

Du är alltså den vandrande bakteriehärd vi vill undvika på offentliga badhus.
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2023-05-15 21:10:08 följande:
    Det stämmer, all smuts syns inte, men all smuts är inte heller något problem. Att tvätta sig med tvål gör huden mycket mer känslig, så då blir risken risken större av att faktist få problem pga bassängvattnet - man förstör hudens egen skydd.
    Och mesta smutsen i bassängen är urinsyra, som är vattenlöslig. Även löst hår och hudpartiklar får man bort med endast vatten.

Jag har läst att i Tyskland finns det tom simhallar där skyltarna uppmanar att duscha innan bassängen, men UTAN tvål. Så det är nog inte så självklart som du tror.
    Du får inte bort det som sitter i hudens fettlager.

Varför tvätta dig överhuvudtaget om du ändå inte vill bli ren?

Att huden blir mer känslig utan fettlagret är ju bara ett problem om man utsätts för mycket smuts och bakterier, som i sig kommer av dåligt skött hygien.
    Således är det vi som tvättar oss som är utsatta för snusket som du sprider.
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2023-05-17 13:11:41 följande:
    Tom Araya skrev 2023-05-17 00:02:37 följande:
    Du får inte bort det som sitter i hudens fettlager.

Varför tvätta dig överhuvudtaget om du ändå inte vill bli ren?

Att huden blir mer känslig utan fettlagret är ju bara ett problem om man utsätts för mycket smuts och bakterier, som i sig kommer av dåligt skött hygien.
    Således är det vi som tvättar oss som är utsatta för snusket som du sprider.
    Du får ju tvätta dig hur du vill och tycker hur du vill, men frågar du läkare - speciellt hudläkare - kommer de inte håller med om att människor som inte bli smutsiga "utifrån" (tex. får olja på sig pga sina jobb), behöver tvätta sina kroppar med tvål för att vara rena. Och som jag skrev finns det tydligen även badhus utanför Sverige där man uppmanas att tvätta sig, men utan tvål. Så det är nog inte så uppenbart som du tror.

Som sagt består den mesta osynliga smutsen i bassängen av urinsyra och detta får man bort med bara vatten och genom att kissa innan man går i bassängen. Sedan finns det synliga saker som hår och hudpartikler, detta får man även bort med bara vatten och så undviker man att tappa mer hår i vattnet genom att binda ihop håren eller använda en badmössa. Och så är det ju annan smuts som plåster som TS nämnde, men ibland även mat! 
    Och vet du vad som mer finns i bassängvattnet, som smutsar ner? Tvålrester ;)
    Smuts är mer än vad du verkar tro.
    Du svettas, huden utsöndrar fett, du har kroppskontakt med allt du tar i, handtag, varor på jobbet och i butiken, med livsmedel när du lagar mat och äter, när du torkar dig efter toalettbesök mm.
    Svett och hudfett blandas med luftföroreningar, hudavlagringar, ludd från textilier mm. Du är smutsig även om du inte ser det och smutsen binds i hudfettet.
Svar på tråden Badar ni i badhus med era barn?