• Anonym (.)

Dåligt bemött av psykolog?

Hej, skulle gärna vilja ha andras perspektiv på mitt besök hos psykologen.
    För att göra en lång historia kort. Jag har lidit av psykisk ohälsa i flera år varav de senaste två åren medicinerats med antidepressiva, venlafaxin för att vara exakt. De senaste halvåret har mitt mående försämrats, vilket även mina närmaste medmänniskor har lagt märke till. Detta på grund av både för mycket jobb, arbeta i ett yrke där stress är en vardag samt en mycket sjuk anhörig. Tiden har tagit ut sitt och detta har slitit på mig mycket. Gnistan för livet har försvunnit, vissa dagar känns så pass jobbiga att jag börjar ifrågasätta om det är värt att fortsätta leva. Jag känner mig utmattad, jag orkar inte göra något, har ingen motivation, är konstant trött och sover i princip större delen av min lediga tid och har även varit sjukskriven från mitt jobb i några dagar. 
    För ungefär en månad sen beslutade jag mig för att ta kontakt med min vårdcentral för att sträcka ut handen och få hjälp med mitt mående. Dem som mår dåligt, kanske vet hur fruktansvärt jobbigt det är att enbart söka hjälp ibland. VC beslutade direkt att boka in en tid med en psykolog. Efter mitt besök med psykologen känner jag mig helt förkrossad och helt hopplös. Jag berättade för psykologen om allt jag har nämt plus lite till kring mitt mående. Personens svar på detta var att jag skulle börja motionera samt ändra mina matvanor. Och kan återgå till min heltidstjänst igen på måndag. Hen hävdar att jag måste prioritera det som gör mig glad för att jag ska må bättre, vilket jag försöker få personen att förstå att jag har väldigt lite ork och känner mig väldigt nedstämd och ångestfull. Inte kanske det lättaste att gå ut på en springtur när man känner sig så?
    Jag förstår att motion är bra, men jag förstår även att jag kan inte ändra mitt beteende på några enstaka dagar från att gå från att ha sovit större delen av dygnet till att dagligen motionera. Psykologen säger även under samtalet du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv. Hela detta samtalet får mig att fundera över hens bemötande mot mig och får mig ifrågasätta om detta är verkligen korrekt bemötande. Det känns lite som en käftsmäll i ansiktet hela kommentaren¨du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv.¨ . Jag vet vart jag ska söka hjälp vid akuta situationer, men jag vill inte att det ska behöva gå pass långt där av tar jag kontakt med VC. Hur hade ni reagerat på en psykolog som bemöter er på det viset?

• Svar på tråden Dåligt bemött av psykolog?
  • Anonym

Be om att få byta. Du trivs inte med psykologen.

• Anonym (Tidigare läkare?)

Kan du inte kontakta läkaren som skrev ut antidepressiva? I alla fall så måste du ha en vårdkontakt du kan prata med, det där lät inget vidare. Så boka något annat.

• Anonym (A)

Vad hade du önskat att psykologen sade?

• Polyrytm

Låter som ett märkligt bemötande. 

Sånt ska man inte behöva höra när man mår sådär.
    Be om en ny läkare och/eller psykolog och se om du kan bli sjukskriven ett tag och under tiden försöka förändra det som får dig att må dåligt.

Hoppas det löser sig. 

Kram.

• Anonym (Hmmm ....)

Blir ìnte förvånad. Sådär hade en psykolog möjligen kunnat sagt för flera år sedan när du var i början av din depression,  då kan man pröva motion och ändrade kostvanor möjligen.  Men ingen normalt funtad människa tror väl att du plötsligt ska få ny energi och börja motionera, varifrån ska den energin komma? 
    Byt psykolog! Lycka till och hoppas du mår bättre snart.

Kan tillägga att jag lever i liknande situation och den enda "hjälp" jag fått är åk till psykakuten när det är riktigt kris. Det är riktig kris precis varje dag, men psykakuten hjälper inte, får en lugnande tablett och blir hemskickad nästa dag.

• Anonym (limlam)

Låter som du har stött på världens pucko, säger detsamma som en del har sagt redan: Byt psykolog! Ibland kan det ta tid att hitta rätt. 

• Anonym (E)

De säger det som en säkerhetssak, alla har inte koll på psykakuten och kan behöva få det inpräntat i huvudet. Hört det många gånger.

Om en springtur gör dig vanligtvis gladare så förstår jag poängen men han hade kunnat vänta med det rådet lite. Vet hur svårt det är men ta det som vad det var, mer generella råd.

• Anonym (Sanna)

Sover du hela dygnet för att du är trött, och inte kan hålla dig vaken? Kan du ha en bakomliggande sjukdom? Är du kraftigt överviktig? 

• Anonym (Tido)
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 23:14:12 följande:
    Dåligt bemött av psykolog?

Hej, skulle gärna vilja ha andras perspektiv på mitt besök hos psykologen.
    För att göra en lång historia kort. Jag har lidit av psykisk ohälsa i flera år varav de senaste två åren medicinerats med antidepressiva, venlafaxin för att vara exakt. De senaste halvåret har mitt mående försämrats, vilket även mina närmaste medmänniskor har lagt märke till. Detta på grund av både för mycket jobb, arbeta i ett yrke där stress är en vardag samt en mycket sjuk anhörig. Tiden har tagit ut sitt och detta har slitit på mig mycket. Gnistan för livet har försvunnit, vissa dagar känns så pass jobbiga att jag börjar ifrågasätta om det är värt att fortsätta leva. Jag känner mig utmattad, jag orkar inte göra något, har ingen motivation, är konstant trött och sover i princip större delen av min lediga tid och har även varit sjukskriven från mitt jobb i några dagar. 
    För ungefär en månad sen beslutade jag mig för att ta kontakt med min vårdcentral för att sträcka ut handen och få hjälp med mitt mående. Dem som mår dåligt, kanske vet hur fruktansvärt jobbigt det är att enbart söka hjälp ibland. VC beslutade direkt att boka in en tid med en psykolog. Efter mitt besök med psykologen känner jag mig helt förkrossad och helt hopplös. Jag berättade för psykologen om allt jag har nämt plus lite till kring mitt mående. Personens svar på detta var att jag skulle börja motionera samt ändra mina matvanor. Och kan återgå till min heltidstjänst igen på måndag. Hen hävdar att jag måste prioritera det som gör mig glad för att jag ska må bättre, vilket jag försöker få personen att förstå att jag har väldigt lite ork och känner mig väldigt nedstämd och ångestfull. Inte kanske det lättaste att gå ut på en springtur när man känner sig så?
    Jag förstår att motion är bra, men jag förstår även att jag kan inte ändra mitt beteende på några enstaka dagar från att gå från att ha sovit större delen av dygnet till att dagligen motionera. Psykologen säger även under samtalet du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv. Hela detta samtalet får mig att fundera över hens bemötande mot mig och får mig ifrågasätta om detta är verkligen korrekt bemötande. Det känns lite som en käftsmäll i ansiktet hela kommentaren¨du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv.¨ . Jag vet vart jag ska söka hjälp vid akuta situationer, men jag vill inte att det ska behöva gå pass långt där av tar jag kontakt med VC. Hur hade ni reagerat på en psykolog som bemöter er på det viset?

Egentligen bra råd han kommer med. Att motionera behöver inte vara intensivt. En promenad på 200 meter är också motion.

Sedan måste psykologen upplysa dig om akuten om du har självmordstankar. Du vet ja, men det finns garanterat någon annan patient som inte vet. Omöjligt för psykologen att veta innan.
  • ttr

Bytt jobb eftersom det är det som gör dig stressad och får må dåligt. 

Svar på tråden Dåligt bemött av psykolog?