• Anonym (.)

Dåligt bemött av psykolog?

Hej, skulle gärna vilja ha andras perspektiv på mitt besök hos psykologen.
    För att göra en lång historia kort. Jag har lidit av psykisk ohälsa i flera år varav de senaste två åren medicinerats med antidepressiva, venlafaxin för att vara exakt. De senaste halvåret har mitt mående försämrats, vilket även mina närmaste medmänniskor har lagt märke till. Detta på grund av både för mycket jobb, arbeta i ett yrke där stress är en vardag samt en mycket sjuk anhörig. Tiden har tagit ut sitt och detta har slitit på mig mycket. Gnistan för livet har försvunnit, vissa dagar känns så pass jobbiga att jag börjar ifrågasätta om det är värt att fortsätta leva. Jag känner mig utmattad, jag orkar inte göra något, har ingen motivation, är konstant trött och sover i princip större delen av min lediga tid och har även varit sjukskriven från mitt jobb i några dagar. 
    För ungefär en månad sen beslutade jag mig för att ta kontakt med min vårdcentral för att sträcka ut handen och få hjälp med mitt mående. Dem som mår dåligt, kanske vet hur fruktansvärt jobbigt det är att enbart söka hjälp ibland. VC beslutade direkt att boka in en tid med en psykolog. Efter mitt besök med psykologen känner jag mig helt förkrossad och helt hopplös. Jag berättade för psykologen om allt jag har nämt plus lite till kring mitt mående. Personens svar på detta var att jag skulle börja motionera samt ändra mina matvanor. Och kan återgå till min heltidstjänst igen på måndag. Hen hävdar att jag måste prioritera det som gör mig glad för att jag ska må bättre, vilket jag försöker få personen att förstå att jag har väldigt lite ork och känner mig väldigt nedstämd och ångestfull. Inte kanske det lättaste att gå ut på en springtur när man känner sig så?
    Jag förstår att motion är bra, men jag förstår även att jag kan inte ändra mitt beteende på några enstaka dagar från att gå från att ha sovit större delen av dygnet till att dagligen motionera. Psykologen säger även under samtalet du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv. Hela detta samtalet får mig att fundera över hens bemötande mot mig och får mig ifrågasätta om detta är verkligen korrekt bemötande. Det känns lite som en käftsmäll i ansiktet hela kommentaren¨du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv.¨ . Jag vet vart jag ska söka hjälp vid akuta situationer, men jag vill inte att det ska behöva gå pass långt där av tar jag kontakt med VC. Hur hade ni reagerat på en psykolog som bemöter er på det viset?

• Svar på tråden Dåligt bemött av psykolog?
  • Anonym (In Treatment)

Jag visste inte att man var tvungen att ha samma om man inte trivs med den man har.

Kolla gärna serien In Treatment.

• Anonym (!!!)

Byt tills du träffar någon bra. Finns tyvärr idioter överallt.

Du måste byta jobb om du ska kunna bli bättre i din utmattning. Sen måste du hitta det som ger dig återhämtning. När du orkar.

• Ocdmänniska

Byt psykolog, det har du rätt att göra. Har behövt gjort det också, en jag träffade skämtade om att hon kanske borde prova skada sig själv när hon mår dåligt typ eftersom jag hade sagt att det känns bättre efter jag skadat mig själv.. bland annat..

• Anonym (Håller inte med)

Men det var första besöket hos psykologen och de grundläggande råden är.
    Fasta Rutiner 
    motion utevistelse 
    kosthållninhen

har du dessutom ett jobb som påverkar dig negativt så måste du byta jobb.

• Anonym (fyr)

Det låter som en okunnig och osympatisk person som du har fått träffa, och tyvärr är det ju kuratorer  och inte psykolog man får träffa på Vårdcentralen. Jag har själv fått träffa en kurator på vårdcentralen och fick ett väldigt dåligt bemötande. I efterhand ångrar jag att jag inte anmälde henne. Jag tycker att du ska anmäla till patientnämnden och be en läkare på vårdcentralen att skicka remiss till psykolog, det är långa väntetider dock. Sök annars psykolog privat, det kostar men det kan ju räcka med ett eller några få möten om du träffar en bra psykolog. 

• Anonym (Dillermand)

Många gånger verakr det vara människor med egna problem som söker sig till arbeten inom psykiatrin.

Har mötts av minst empati just inom psykiatrin.

• LillaMorsan

Nej, vid det första besöket är det alltid att lyssna och vara lyhörd samt visa empati och förståelse för patientens känslor och upplevelser! Det är psykologens första uppgift. Absolut inga pekpinnar eller krav och det är alltid små steg som ska tas. Väldigt dålig och oempatisk psykolog. Byt!

Anonym (Håller inte med) skrev 2023-05-17 10:00:05 följande:

Men det var första besöket hos psykologen och de grundläggande råden är.
    Fasta Rutiner 
    motion utevistelse 
    kosthållninhen

har du dessutom ett jobb som påverkar dig negativt så måste du byta jobb.

• Core

Mådde väldigt dåligt i några år. Träffade ett antal psykologer. Den som hjälpte mig ut skiten sa första sessionen; nu är det så här, du kan välja att sitta där och dalta med dig själv inbäddad i din egen självömkan, eller så skiter du i det och går vidare med livet. Hur vill du göra?

först var jag provocerad, men när jag gav det en chans var han den som hjälpte mig ur all skit. 

med det sagt vill jag bara säga att du kan se det ur ett annat perspektiv, ibland behöver vi höra det vi inte vill höra.

• Anonym (Hobbypsykolog)

Måste man ha 5 års utbildning till psykolog för att inte lyssna och sitta och ge allmänna råd som alla redan vet utan att man först förstått situationen patienten är i?

Tänker att jag kan sätta mig där på din vårdcentral i stället för psykologen och ge råden till alla som kommer till mig med depressioner, stress m.m: "motionera!" "Ät bra!" och så var det bra med det. Jag och precis vem som helst kan göra din psykologs jobb åt hen! 

• Core
    Anonym (Hobbypsykolog) skrev 2023-05-18 01:01:11 följande:

Måste man ha 5 års utbildning till psykolog för att inte lyssna och sitta och ge allmänna råd som alla redan vet utan att man först förstått situationen patienten är i?

Tänker att jag kan sätta mig där på din vårdcentral i stället för psykologen och ge råden till alla som kommer till mig med depressioner, stress m.m: "motionera!" "Ät bra!" och så var det bra med det. Jag och precis vem som helst kan göra din psykologs jobb åt hen! 

Oftast finns en behandlingsplan, och de inleder med det mest uppenbara. Det är bara där man kan börja göra förändringar, det är där man börjar bryta gamla tankemönster, genom motion exempelvis 
Svar på tråden Dåligt bemött av psykolog?