• Anonym (m)

Min ångest tar aldrig slut

Så mycket i mitt liv ger mig sådan extrem ångest att jag inte står ut.
    Vill bara fly, men vet inte hur. :( 

• Svar på tråden Min ångest tar aldrig slut
  • Anonym (Träna)

Olika typer av träning på regelbunden bas (varje dag) hjälper bra vid psykisk ohälsa. Jag brukar promenera raskt i 20-45 min dagligen eller gå på yoga och känner att jag blir lugnare i huvudet av det efter några dagar. Det är bevisat att träning av olika slag hjälper bättre än många mediciner (Och utan en massa bieffekter).

sen kanske du behöver lista sakerna du får ångest över och sätta upp små mål på hur du ska förbättra vad det nu är som skapar ångesten. kanske du kan dela med dig av några av sakerna du har mycket ångrest över så kan vi komma med förslag på delmål?

• Anonym (Ångesten blev mitt liv)
    Anonym (m) skrev 2023-05-21 20:09:41 följande:
    Min ångest tar aldrig slut

Så mycket i mitt liv ger mig sådan extrem ångest att jag inte står ut.
    Vill bara fly, men vet inte hur. :( 

Har inget vettigt att komma med mer än att jag också har fruktansvärd ångest och vet vilket outhärdligt lidande det är. Det känns som att den sliter mig i stycken inifrån, ett järnband dras åt kring min bröstkorg och hals och gör det tungt att andas. Fruktansvärt och jag vet inte heller hur jag skall kunna komma undan. 

Du har min medkänsla, ts. 

• Anonym (m)

Jag oroar mig för min ekonomi. 
    Studerar men det är svårt så jag oroar mig för att faila för mycket så att jag blir utan inkomst.

Sedan är det liksom känslan inför saker som år nya. De flesta förändringar ger mig ångest, men tyvärr ger också minnen mig ångest. 

Alltså det mesta ger mig ångest. Gråter

• Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2023-05-21 20:42:35 följande:

Studerar men det är svårt så jag oroar mig för att faila för mycket så att jag blir utan inkomst.

Sedan är det liksom känslan inför saker som är nya. De flesta förändringar ger mig ångest, men tyvärr ger också minnen mig ångest. 

Alltså det mesta ger mig ångest.  // Gråter

• Anonym (Chj)

Bäsra sättet att förbättra ångest är att möta den och acceptera den. Kan behövas lite terapi. 

• Anonym (m)
    Anonym (Chj) skrev 2023-05-21 20:56:07 följande:

Bäsra sättet att förbättra ångest är att möta den och acceptera den. Kan behövas lite terapi. 

Okej...
    Men jag har provat terapi men det har inte hjälpt.
    Jag försöker gå promenader oftare i alla fall. Kom alldeles nyss in från en promenad.
  • Anonym (Abc)

Promenader är kanon. Lägg till ketogen kost med så är du nog hemma sen.

• KeToNKroPPaR

Om du tror på icke-traditionella lösningar och alternativ medicin, kan jag rekommendera rå och vegetarisk diet. Du kan gå över och bli vegan/frukterian. Använd probiotika som kombucha, ingefärashot, ginseng, örter, kryddor och ät mindre processerad mat. Ångest är relaterat till dålig kosthållning och du kan behöva äta och dricka bättre. Ät kosttillskott med D-vitamin och håll dig mentalt sysselsatt. Att hitta en ny hobby.

• Anonym (m)
    KeToNKroPPaR skrev 2023-05-22 03:21:29 följande:

Om du tror på icke-traditionella lösningar och alternativ medicin, kan jag rekommendera rå och vegetarisk diet. Du kan gå över och bli vegan/frukterian. Använd probiotika som kombucha, ingefärashot, ginseng, örter, kryddor och ät mindre processerad mat. Ångest är relaterat till dålig kosthållning och du kan behöva äta och dricka bättre. Ät kosttillskott med D-vitamin och håll dig mentalt sysselsatt. Att hitta en ny hobby.

Nej.
    Absolut inte.
    Kött och och andra animaliska proteiner är essentiellt.
    Jag har aldrig mått så dåligt som under den period jag försökte vara "vegan".
    Aldrig mer.
  • Anonym (m)
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-21 21:54:22 följande:

Jag tror på det här på sätt och vis.
    Men jag är tyvärr inte så van att äta mycket kött och så...
  • Anonym (m)
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-21 21:54:22 följande:

Du förtjänar inte att bli nedtummad för den här kommentaren.

Alla som har någon typ av nykter syn på verkligheten kan se att de som äter animaliska produkter överlag är hälsosammare än de som inte äter animaliska produkter över huvud taget.

jag försöker öka mitt intag av protein... men det går sådär.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (m) skrev 2023-05-21 20:42:35 följande:

Sedan är det liksom känslan inför saker som år nya. De flesta förändringar ger mig ångest, men tyvärr ger också minnen mig ångest. 

Alltså det mesta ger mig ångest.  // Gråter

Ångest är förlamande. Alla har vi nog känt det. Men blir ångesten påtaglig och påverkar det dagliga så kontakta vården. Det finns bra behandling. Kram 
  • Anonym (Extraknäck?)

Sök sommarjobb /extraknäck om du inte redan har det. Så slipper du ekonomisk stress åtminstone.

• Anonym (m)
    Anonym (Extraknäck?) skrev 2023-05-22 11:22:32 följande:

Sök sommarjobb /extraknäck om du inte redan har det. Så slipper du ekonomisk stress åtminstone.

Tack! Jag har sökt ett par, men jag ska absolut försöka söka fler. 
  • Anonym (Jullan)

Ring din HC och be om hjälp, jag fick SSRI och hade inte klarat mig utan det. Nu medicinerar jag inget och kan hantera allt bättre när jag förstår mig mer.

• Anonym (Abc)
    Anonym (m) skrev 2023-05-22 08:00:12 följande:
    Du förtjänar inte att bli nedtummad för den här kommentaren.

Alla som har någon typ av nykter syn på verkligheten kan se att de som äter animaliska produkter överlag är hälsosammare än de som inte äter animaliska produkter över huvud taget.

jag försöker öka mitt intag av protein... men det går sådär.

Nej det förtjänar jag inte. Men det är väl Från personer som aldrig prövat. 

• Anonym (eh)
    Anonym (Extraknäck?) skrev 2023-05-22 11:22:32 följande:

Att jobba är nog det sista man klarar och tänker på om man har stark ångest.
  • Anonym (Extraknäck?)
    Anonym (eh) skrev 2023-05-22 19:30:24 följande:
    Beror ju på vad det är för jobb. Klarar hon studier så klarar hon säkert  olika jobb, och de flesta utbildningar har uppehåll under sommaren. Att ha oro över ekonomin är inte alls bra. 
  • Anderrrrrs

Det lustiga med ångest är att hur jävla bildad och erfaren man än är så känns den lika påtaglig varje gång. Fick en smäll igår av farbror ångest. Hade haft en jättetrevlig dag men så kom den bara så där. Smack! Någonting med ekonomi, vara duktig, vara förebild som förälder, vara en rekorderlig man och karl. 
    Slutade med att jag satt i trädgården och eldade med några glas vin, tjuvrökte och tittade på hur röken spred sig i trädgården. Sedan släppte den lite. Att elda och vara i ?naturen? kan hjälpa. Att få vara själv utan intryck från Hollywood, internet eller framtidsplanerande fru. Bara glo på en eld och se hur det man stoppar in I den förvrids, förkolnar, glöder och ryker ger mig nån form av jordning. 

Men det finns en logik och det finns en lösning. 

logiken för mig är att jag aldrig kommer känna mig duglig rakt igenom pga narscisis-föräldrar. 
    ?Lösningen? för mig är att separera mig från barnet jag var och förstå hur den lilla grabben mådde och vad han kände. Det är mycket lättare att separera sig från historian för att kunna känna sympati för sig själv och de känslor som attackerar en av historiska skäl. 
    Tanken att fly är en del av ångesten men du kan inte fly från din egen historia. Jag har testat. Ingen i hela världen visste var jag var när jag satt på en grayhoundbuss i 24 timmar på väg genom öknen. Lik förbannat satt ångesten som en Alien i ansiktet på mig och ströp mig. Bevisat och klart! 

Så vad är du utsatt för nu? Vem måste du vara för att bli godkänd och älskad? Är det rimligt? Är det bara historiska krav som du inte själv godkänt? skriv om dem. 

• Anderrrrrs
    Anonym (eh) skrev 2023-05-22 19:30:24 följande:
    Tycker man kan testa. Ångest kan mycket väl släppa av trötthet från kroppsarbete. Att tex fylla på varor i en ICA hylla kan man göra smyg-gråtandes och ändå tjäna pengar. Hellre det än att glo på tv och bli ännu fattigare. 
Svar på tråden Min ångest tar aldrig slut