• Znuttiz78

Snälla hjälp mig STÄMMER DETTA

Hej snälla hjälp mig. BLIR JAG GRUNDLURAD
    Har träffat en amerikansk soldat på nätet har chattat pratat med honom och han ska bli omplacerad till Irak. Jag fick panik för det vill jag inte maila med översten om att dom kan släppa honom direkt till Sverige. Men behöver få in en annan soldat inom Air force?
    Fick 5 personer jag ska välja från och jag ska alltså betala 130 TUSEN kr eller den billigaste 87,000kr 
    Är detta sant för att han ska komma därifrån. snälla hjälp mig så jag inte blir lurad har inte dom pengarna ändån 

• Svar på tråden Snälla hjälp mig STÄMMER DETTA
  • Anonym (Cloffe)

Läste om en svensk äldre dam som blev catfishad av en som föreställde en amerikansk general, hon skickade massa pengar till "honom" med diverse förevändningar. Till slut blev hon övertygad att transportera en mystisk väska med "militärhemligheter", fastnade med knarket i tullen i nåt land, avtjänar nu ett långt fängelsestraff och är utblotta. Hon tror fortfarande att generalen existerar och att det blivit ett missförstånd. Jag gissar att det är ett psykologiskt försvar.

Detta trots att hennes barn hela tiden avrått henne och förklarat att det är en bluff.

• Anonym (Nigeriabrev)
    Znuttiz78 skrev 2023-05-26 18:12:24 följande:

Du behöver inte bli otrevlig mot mig är här för att jag litar mer på vad ni säger och vill bara ha hjälp.
    Det sista jag vill är att bli lurad vilket jag inte kan bli för dessa pengarna har inte jag ändån. 
    Det jag vill få fram är ATT SKA JAG SOM HANS FÄSTMÖ
    SÅ ATT SÄGA FÖR ATT JAG VILL HA HRM HONOM MÅSTE JAG BETALA STATEN FÖR ATT ERSÄTTA HONOM MED EN ANNAN SOLDAT
    Fattar ju att det inte är rimligt därför är jag här 

Nej de säljer inte sina soldater för att köpa en annan som ersättning. 
    Allt är bluff. 
    Tror du på allvar att  USA skulle köpa en soldat från ex.vis Turkiet för att ersätta en av sina egna.

Googla Nigeriabrev eller Nigerian love scam. 
  • Znuttiz78

Tack ändån har jag pratat med honom på video samtal och såg kläderna och allt. 
    Ja det va som jag visste då för bra att vara sant. 
    Han säger att hans konto är låst och han ska betala tillbaka.
    Han kan skicka mig dom pengarna så kan jag skicka dom till hans chef som kräver pengar HAHAHHA

• AndreaBD
    Znuttiz78 skrev 2023-05-26 18:04:35 följande:
    Good day, ma'am,
    I read your email and the content of the letter and I was so touched by the words and good feelings you have for your Fiancee. You are both lucky to meet each other. General John Pehrson is a great man, right now and one of the best generals in Damascus, Syria, but I must say I'm glad you came into his life.

General John Pehrson is a good and hard-working man, I think he is the best I have heard so far, and everyone will be happy to work with him. IRAQ is a dangerous and deadly place, and we have lost so many wonderful and honorable people, hurting both the dead and the brave soldiers in Syria.

All we can do to help you is to replace your Fiancee with another good air force officer before and after a massive attack on IRAQ. We will send your Fiancee directly to your country immediately. So we need your permission to ask soldiers from different countries for a price to replace your Fiancee, as soon as possible. Please email me if you support this step so I can start immediately. I really hope to get back to you as soon as possible.

With my sincere regards
    "Lloyd Austin"
    Minister of Defense (SECDEF)
    Det är väldigt vanligt det här - en påstått militär som måste lösas ut någonstans från något u-land. Det är det vanliga sättet att lura kvinnor på pengar. Det finns gott om vittnesmål om såna bedragare på youtube. Kolla på en sån, du kommer att känna igen detaljerna. 

Bedragarna brukar sitta i Nigeria. Och som engelsklärare kan jag säga: DET HÄR ÄR INTE ETT BREV SOM EN AMERICAN HAR SKRIVIT.  Det finns fel i det här som inte en american gör.

t.ex.  fiancee  = fästmö     (fästman är fiancé)

och flera märkliga formuleringar. 
  • AndreaBD
    Znuttiz78 skrev 2023-05-26 18:12:24 följande:

Du behöver inte bli otrevlig mot mig är här för att jag litar mer på vad ni säger och vill bara ha hjälp.
    Det sista jag vill är att bli lurad vilket jag inte kan bli för dessa pengarna har inte jag ändån. 
    Det jag vill få fram är ATT SKA JAG SOM HANS FÄSTMÖ
    SÅ ATT SÄGA FÖR ATT JAG VILL HA HRM HONOM MÅSTE JAG BETALA STATEN FÖR ATT ERSÄTTA HONOM MED EN ANNAN SOLDAT
    Fattar ju att det inte är rimligt därför är jag här 

"Around 2,500 U.S. troops remained in Iraq at the time of the announcement, and soldiers had not engaged in combat missions since early 2020"

en.wikipedia.org/wiki/Withdrawal_of_United_States_troops_from_Iraq_(2020%E2%80%932021)
  • Anonym (Konsten att sätta gränser.)

Du är lurad, därför att du har extremt låg självkänsla och inte kan vara själv/singel. Du ska därför inte vara med någon man alls i relation innan du är lika välmående ensam som i ett förhållande. Är allt detta för att du inte trivs i ditt eget sällskap? Måste ha ett förhållande för att visa upp på Instagram?

Var singel nu tills du hittar din självkänsla, ditt välmående och dig själv först! Du är absolut inte redo för ett förhållande om du MÅSTE ha ett förhållande. Om du hade varit lycklig som singel hade ingen man kunnat sol-och-våra dig! Du är nu alldeles för desperat efter en man för ditt eget bästa, så du kan inte sätta gränser.

• Anonym (F)

Min man är officer och han säger att Försvarsmakten inte jobbar så här. De erbjuder inte anhöriga till utlandsplacerade att betala pengar för att deras närstående ska slippa åka. Får man ett sådant uppdrag så är det bara att rätta sig efter det. Nu är detta amerikanska försvaret, men det lär ju funka ungefär på samma sätt där. En annan sak som inte alls stämmer är att ?översten?/?chefen? refererar till din ?soldat? som ?general?. General är typ det högsta man kan vara inom försvaret.

• Anonym (Nigeriabrev)
    Znuttiz78 skrev 2023-05-26 18:29:10 följande:

Tack ändån har jag pratat med honom på video samtal och såg kläderna och allt. 
    Ja det va som jag visste då för bra att vara sant. 
    Han säger att hans konto är låst och han ska betala tillbaka.
    Han kan skicka mig dom pengarna så kan jag skicka dom till hans chef som kräver pengar HAHAHHA

Han verkar befinna sig i både Syrien och Irak. Förstår du  inte hur konstigt brevet är? 
Svar på tråden Snälla hjälp mig STÄMMER DETTA