• Anonym (vill bidra)

Hur mycket pengar? Dottern ska vara med kompis på sommarställe

Vår dotter på 11 år ska få följa med sin bästa kompis till deras sommarstuga som minst i en vecka, men om hon trivs där och det går bra får hon vara kvar två om hon vill. För mig känns det självklart att vi ger kompisens familj en slant för mat och resa och så, men hur mycket ska vi skicka? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar? Dottern ska vara med kompis på sommarställe
  • Anonym (Enkelt)

Hur långt är det till stugan? Räkna med minst en halvliter bensin/diesel per mil och utgå från dagens pris/liter på mackarna. Då får du fram en ungefärlig siffra där.

För mat: googla på riksnormen hur mycket ett barn i den åldern kostar i matväg för en eller två veckor, alla mål inräknat. Då vet du den summan.

Lägg samman dessa som 1+1=2, då vet du vilken summa du borde skicka till föräldrarna. Avrunda gärna något snäpp uppåt för att visa god vilja och tacksamhet. Du får ju faktiskt gratis barntillsyn och semester för ditt barn i en till två veckor.

• Anonym (vill bidra)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-05-27 19:06:46 följande:

Hur långt är det till stugan? Räkna med minst en halvliter bensin/diesel per mil och utgå från dagens pris/liter på mackarna. Då får du fram en ungefärlig siffra där.

För mat: googla på riksnormen hur mycket ett barn i den åldern kostar i matväg för en eller två veckor, alla mål inräknat. Då vet du den summan.

Lägg samman dessa som 1+1=2, då vet du vilken summa du borde skicka till föräldrarna. Avrunda gärna något snäpp uppåt för att visa god vilja och tacksamhet. Du får ju faktiskt gratis barntillsyn och semester för ditt barn i en till två veckor.

Ok, tack. Särskilt det där med vad en bil drar. Jag har ingen själv så jag har dålig koll. Jag vet förstås inte om de har en bil, jag har nog inte sett någon, men det är ju tänkbart.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (vill bidra) skrev 2023-05-27 19:22:18 följande:
    Ok, tack. Särskilt det där med vad en bil drar. Jag har ingen själv så jag har dålig koll. Jag vet förstås inte om de har en bil, jag har nog inte sett någon, men det är ju tänkbart.
    Hur tar de sig till stället annars? Klart de måste ha en bil att packa allt i?
  • Anonym

Jag  tycker inte du behöver bidra med bensinpengar.'
    Det blir inte dyrare för dem att åka för att en elvaåring åker med i baksätet

• Anonym (Enkelt)

Just det, bensinpengarna är så klart inte hela summan som det kostar dem, men du kan ändå skicka med en slant för det också.

• Anonym (Nja)

Bensinpengar är lite knas. De skulle ändå ha åkt. Jag hade inte känt mig bekväm med att ta emot det. 

• Anonym (vill bidra)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-05-27 19:26:49 följande:
    Hur tar de sig till stället annars? Klart de måste ha en bil att packa allt i?
    Tåg? Buss? Färja? Jag vet inte men jag ska fråga.
  • Anonym (Noll)

Vi har haft barnens kompisar på längre besök, skulle aldrig ta emot några pengar för det (eller för bensin.)

När jag var barn brukade jag följa med en kompis familj på segling. De ville inte ha pengar, men min mamma köpte någon present vid något tillfälle ändå.

Detta förutsätter dock att värden har hyfsad ekonomi.

• Anonym (vill bidra)
    Anonym (Noll) skrev 2023-05-27 20:22:05 följande:

Vi har haft barnens kompisar på längre besök, skulle aldrig ta emot några pengar för det (eller för bensin.)

När jag var barn brukade jag följa med en kompis familj på segling. De ville inte ha pengar, men min mamma köpte någon present vid något tillfälle ändå.

Detta förutsätter dock att värden har hyfsad ekonomi.

Jag vet inte om de vill ha pengar heller men jag vill erbjuda en summa, särskilt som allt blivit så dyrt senaste året.
  • Aliona

Jag hade heller aldrig tagit emot bensinpengar om jag bjudit med en kompis till barnet att åka med oss. Däremot är det väl rimligt att ersätta merkostnaderna som mat och skicka med fickpengar till glass och aktiviteter och sånt. 

Svar på tråden Hur mycket pengar? Dottern ska vara med kompis på sommarställe