• Anonym (ts)

månadskostnad att leva?

Skulle någon kunna hjälpa mig att göra en "att leva" kalkyl? Den ska vara baserad på allt efter att fasta kostnader blivit betalda. Så det som ska ingå är tex mat, kläder, underhållning, hygirnprylar, smink osv (säkert massor mer).

Är 30 årig kvinna som bor ensam.

Jag vill inte leva snålt men vill samtidigt inte slösa pengar så lägg kalkylen nånstans mittemellan. Typ, vad kan man minst leva för + vardagslyx på det(tex lunch på restaurang på jobbet).

Bor i sthlm

• Svar på tråden månadskostnad att leva?
  • Anonym (S)
    Anonym (ts) skrev 2023-05-30 08:20:47 följande:
    månadskostnad att leva?

Skulle någon kunna hjälpa mig att göra en "att leva" kalkyl? Den ska vara baserad på allt efter att fasta kostnader blivit betalda. Så det som ska ingå är tex mat, kläder, underhållning, hygirnprylar, smink osv (säkert massor mer).

Är 30 årig kvinna som bor ensam.

Jag vill inte leva snålt men vill samtidigt inte slösa pengar så lägg kalkylen nånstans mittemellan. Typ, vad kan man minst leva för + vardagslyx på det(tex lunch på restaurang på jobbet).

Bor i sthlm

Är det inte bättre att du gör det själv, ingen här vet vad du prioriterar och vill ha. Om du är 30 år bör du ju veta vad du lägger i dagsläget. Utgå från det och dra ner om det är för mycket. 

Sedan måste du ju skriva hur mkt du har kvar efter dina räkningar. 

• Anonym (Smthng)

Mat: 100 kr/dag
    Jobblunch ute: à 120 kr/ två gånger i veckan
    Hygien och städ: 150 kr/månad
    Schampo och balsam: 180 kr/varannan månad.
    Hudvård och smink: 300 kr/månad utslaget.
    Utenöjen: ca 700 kr/månad
    Nöjes/hobbyinköp: ca 400 kr/månad utslaget 
    Prenumerationer, streaming: ca 100 kr/månad, roterande tjänster
    Prenumeration, ps+: 1000-ish kr/år
    Hushållsgrejer: 300 kr/månad

Kanske mer som jag inte kommer på just nu. 

• Anonym (Smthng)

Kläder : 500 kr/månad

• Jemp

Det beror ju helt på vad du prioriterar och hur mycket du har att röra dig med? 
    Jag tycker också det är viktigt att prioritera sparande, sen "lyx" utifrån vad man har råd med. 
    Med det sagt lägger jag min budget (utöver barnen) på:

Mat 3000 (uppskattning om jag levt ensamö
    Uteluncher 500 
    Träning 1000
    Husdjur 500
    Nöjen 500
    Shopping 2000

På ett ungefär. 

Svar på tråden månadskostnad att leva?