Inlägg från: Anonym (risk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (risk)

Sova över hos kompisar, när?

Anonym (Erika) skrev 2023-05-31 10:19:34 följande:
    Sova över hos kompisar, när?

Hej, undrar när era barn fått tillåtelse att sova över hos vänner?
    Jag själv fick nog börja med det i 10-11 års åldern om jag minns rätt (mamma kände barnens mammor)

Men nu när jag själv är mamma till en liten tjej känns det inte bekvämt alls att låta henne sova hos vänner om några år, när det tjatet väl börjar (tänker främst på övergreppsrisken)

Ni som har barn som vill sova hos kompisar, hur väl känner ni föräldrarna? 

Man ska vara riskmedveten, för sig själv och sina barn. Men inte till den grad att man hämmar normal utveckling och ett normalt liv. 

Lär dina barn att säga ifrån, stopp min kropp, att inte ha dåliga hemligheter, att säga nej till vuxna, att det är okej att gå därifrån om det inte känns bra. 

Mina barn har haft kompisar som sovit över där jag knappt träffat föräldrarna mer än sagt hej i kapprummet på skolan. Samma med mina barn, de har sovit hos vänner där jag inte alls känner föräldrarna. Men jag har lärt mina barn att känna efter vad som känns bra, och gett dem utrymme att lämna en situation om den känns otrygg.

Och övergrepp kan lika gärna hända i sammanhang där du tror att ditt barn är trygg, på fritids, på idrotten i skolan, på fotbollsträningen, med pianoläraren, på dagen hemma hos en kompis. Men bara risken för att något kan hända är inte nog för att aldrig få utsättas för någon som helst risk i livet.
  • Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-05-31 12:53:07 följande:

Aldrig. 
    Dels ser jag inte poängen, men tänker knappast riskera att mina barn utsätts för något hos någon vän. 

De kan lika gärna utsättas någon annanstans, och de flesta övergrepp sker väl av någon mer eller mindre närstående eller annan person som barnet redan känner.

Poängen med att sova över hos kompisar är väl främst att det är kul, man får hänga längre sammanhängande tid med kompisen, och att det är nåt som barn ofta vill. Ett lite längre syfte kan ju vara att det blir en del i utvecklingen, att kunna vara borta från hemmet, kunna fungera och uppföra sig hemma i en annan familj, våga sova i ett främmande hus osv. 

Mina barn skrattar och lajar halva natten när de har kompisar som sover över, skulle aldrig vilja neka dem det eller att barnens föräldrar nekade dem att komma till oss av oro för att vi skulle begå övergrepp. 
  • Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-05-31 14:02:54 följande:
    Det där låter bara konstigt i mina öron, helt ärligt. Att man tydligen inte ska bry sig om riskerna, för att det lika gärna kan ske någon annanstans. Varför då? Är väl bara bättre att minska på riskerna så det blir färre ställen där barnet riskerar övergrepp? Jag vill iallafall inte chansa med mina barn.

Mycket är kul, men det gör det inte bra för det. 
    Ett barn behöver inte sova hos någon annan för att lära sig att vara borta från hemmet, inte heller för att lära sig uppföra sig hos andra. Och att våga sova i ett "främmande hus" är knappast nödvändigt för ett barn. 
    Ditt resonemang låter lika konstigt i mina öron. Varför ska man hindra vissa av barns  aktiviteter på grund av risker som kan förekomma i en hel massa andra sammanhang också? Man kan inte stänga in människor för att undvika risker, det får andra konsekvenser som inte heller är bra. 

Mycket är kul, och ju mer kul man kan ha under livet desto bättre. Inte säga nej till allt bara för att man fått för sig nåt om risker. Inte heller är det så att allt måste vara nödvändigt för ett barns utveckling, men det kan ändå vara bra och vettigt. 
  • Anonym (risk)
    Anonym (Nope) skrev 2023-05-31 14:28:20 följande:

Vår dotter är 9 i sommar och det tjatas ständigt om övernattningar. Hon kan ha vänner som sover här men hon sover INTE borta. Hon är för liten och jag är helt med dig med risken för övergrepp. Jag har sett, hört och upplevt för mycket för att låta min flicka sova över hos okända vuxna. 

För det är det de gör. Kompisen är förvisso där, men de sover över hos okända vuxna. 

nope.

Får de leka hos kompisar på dagtid utan att du är där? Får de vara på fritids, gå på en aktivitet utan att du är med? Får de någon gång i livet åka på läger eller skolresa utan att du är med? För du vet att övergrepp kan hända även i såna situationer.

Jag kan absolut fatta att man är rädd för övergrepp och allt möjligt, men man kan inte hindra barnen från allt i livet bara av rädsla. 

Skönt ändå att din dotter har vänner där föräldrarna har tillit till att låta dem sova hos er. 
  • Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-05-31 14:43:22 följande:
    Man hindrar det som inte är absolut nödvändigt, om det innebär risker. Sedan finns risker på andra ställen också givetvis, men då kanske det är nödvändigt att ta den risken för att alternativet inte är ett bra alternativ. T.ex kan man inte hålla barnen hemma från skolan bara för att övergrepp kan ske av någon vuxen där, då barn måste gå i skolan och lära sig.

Men att sova över hos en vän är inte nödvändigt och innebär även risker, vilket JAG inte är villig att ta. 
    Visst skulle min äldsta dotter ha "kul" om hon fick sova över hos en vän, men det skulle inte bli lika kul om hon utsattes för något för att jag var för naiv för att se riskerna innan.
    Nej, MAN gör inte så, DU kanske gör det.

Det bästa sättet att skydda barn från övergrepp och annat farligt är att lära dem att hantera riskerna. Som jag skrev i mitt första inlägg, lära barnen att de kan säga ifrån till vuxna, gå därifrån, inte ha dåliga hemligheter osv. Då kan man låta barnen både ha kul och göra sånt de måste. 

Att stänga in barnen och hindra dem i livet på grund av oro kommer att göra dem mer utsatta för risker sen när de är äldre och måste vara i tillvaron på egen hand. För du tänker väl att de ska få bli självständiga nån gång i livet?
  • Anonym (risk)
    Anonym (Vansinne) skrev 2023-06-01 09:13:22 följande:

Och TS, vad gör du den dagen det kommer en manlig pedagog till förskolan? Tar barnen därifrån och slutar arbeta?

Eller tom att en kvinna kan begå övergrepp. Det är ovanligt, men det förekommer ju.
  • Anonym (risk)
    Anonym (Erika) skrev 2023-05-31 19:39:25 följande:

menar du att det inte är någon skillnad på i vilken situation barnet är i alltså? Om en vuxen ger sig på ett barn när det sover, i en främmande miljö, tror du verkligen att det spelar någon roll att du pratat om kroppsliga privata gränser, ?stopp min kropp? osv?

Mer troligt är väl att barnet blir helt skräckslaget vid det uppvaknandet, chockad, rädd förvirrad. Inte fasen hoppar barnet upp och skriker Stopp min kropp!! Och tar fram mobilen och ringer sin mamma

Jag menar att barn måste få göra saker som utvecklar dem i livet även om det kan innebära vissa risker. Och att det rimliga är att lära barn att hantera risker så gott det går, inte skydda dem så att de aldrig får göra något som en förälder är rädd för. Det gynnar inte deras utveckling och kan också göra dem sämre rustade att hantera risker senare i livet när inte föräldern finns där som skyddande verkstad. 

Om man har lärt barnet om "stopp min kropp" och att säga ifrån när nåt inte är okej,  så ökar nog chansen att barnet faktiskt hoppar upp och skriker det, än om man överbeskyddat barnet och aldrig lärt det viktiga strategier i livet. 
  • Anonym (risk)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 10:25:05 följande:

Är det något barn vars föräldrar vi känner väldigt väl, t.ex. kusiner eller närmsta vännerna, så får barnet redan nu sova över (4 år) om denne vill eller måste av någon anledning.

Men andra kompisar kommer få vänta flera år till. När barnet är stort nog att förstå vad övergrepp är och vad som är rätt/fel samt kan återberätta situationer på ett bra sätt så känns det tryggt att låta barnet sova över hos andra.

Samma gäller att få vara hemma hos kompisar utan att vi är med. Det är barnet för litet för än. Det handlar alltså inte bara om risker vid övernattning, så klart.

Många här som hävdar att man måste ge barnen frihet och låta de ?utvecklas? tror jag inte förstår konsekvenserna av övergrepp i varken det korta eller långa loppet. Det går inte att rulla in barnet i bomull och skydda det från allt, men vissa saker bör man tänka över och vissa försiktighetsåtgärder kring små barn behöver tas. Precis som att man aldrig ska låta barnet cykla utan hjälm, men ändå låta det cykla - med hjälm.

Jo, vi fattar. Man låter barnet ta rimliga risker och försöker stötta barnet att hantera riskerna, som att få cykla med hjälm jämfört med att inte få cykla alls.

Dessutom har ingen sagt att man kan låta ett hur litet barn som helst sova över hos kompis. En 4-åring har jag inte heller låtit sova över hos kompisar, men från ca 7-10 har mina barn velat och fått, och även haft kompisar som sovit hos oss. 

Och att ni känner familjerna väl är tyvärr ingen som helst garanti för att det inte kan ske övergrepp. De flesta övergrepp på barn görs av en person som står barnet nära och har både barnets och föräldrarnas förtroende. Och det kan vara ännu svårare att säga ifrån till snälla morfar eller kusinens roliga pappa än till en främling. Och svårare att berätta den hemska hemligheten om morfar eller kusinens roliga pappa till föräldrarna som gillar och känner dem. 
  • Anonym (risk)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 12:00:03 följande:
    Absolut är det så, att övergrepp kan ske även av de man litar på. Men det är där vi väljer att dra en gräns efter vår riskbedömning. Hänvisar åter till jämförelsen med att få cykla med hjälm.
    Och där kan man välja att dra en gräns så att man inte hämmar sitt barns utveckling och möjligheter att ha roligt.

Hänvisar åter till jämförelsen med att få cykla med hjälm (få sova över när man är i en lagom ålder, lära sig att säga ifrån om sin kropp och lämna situation som känns fel) eller inte få cykla alls (aldrig få sova över hos en kompis). 

Och en del skulle kanske tom dra det så långt som att aldrig låta barnet vara hos någon annan vuxen än föräldern, eftersom övergrepp ju kan ske i alla sorts miljöer och med alla vuxna, även dem man litar som mest på. 
  • Anonym (risk)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 14:31:20 följande:
    Alla föräldrar måste göra egna bedömningar kring vad som känns bäst för deras barn. Andras gränser påverkar inte dina barns liv och tvärtom, som tur är. 
    Och det är väl exakt det vi diskuterar i den här tråden? Men om föräldrar baserar sina beslut på rädsla och överdriven oro så drabbar det ju deras barn på olika sätt. Och det är ju trist för barn som aldrig får göra vanliga barnaktiviteter på grund av föräldrarnas oförmåga till vettig riskbedömning. 
  • Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-06-01 21:31:00 följande:
    Jag kommer inte riskera att mina barn utsätts för övergrepp bara för att de ska ha det "mysigt", enligt dig och en del andras åsikter. 

Jag har aldrig sovit över hos någon vän som barn och lider knappast av det nu i vuxen ålder. Tycker snarare det är anmärkningsvärt att det finns föräldrar som på allvar tror att "stopp min kropp" skulle hjälpa ett barn i en sådan situation. Men vad vet jag, egentiden kanske är viktigare.
    Nä, det är nog främst dina barn som får lida av hur du blev av din uppväxt och hur du överför det som överbeskydd till dina barn.

Tids nog är ju även dina barn vuxna och ska kunna ta vara på sig själva, är ju bra om de fått öva lite självständighet innan dess. Eller har du tänkt att de ska bo hemma med dig hela livet och aldrig få vara med någon annan än dig och närmaste familjen? Bara det är ju ett slags övergrepp på barnet. 
  • Anonym (risk)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-06-02 10:58:14 följande:
    Samma här. Hade också en sån klasskompis sent 80-tidigt 90-tal. Hon fick aldrig följa med på nånting klassen gjorde gemensamt. Heller inte hem till kompisar. Detta pågick under mellanstadiet, såg henne många år senare på fb där hon helt oväntat var vän med en av mina gamla stökigaste vänner, det festades nog en hel del kan jag tro.  Så detta förvånar inte mig heller om det är sant. undrar hur det skulle ses på från myndigheternas sida, försummelse av barn? Vart går gränsen? 
    Och jag minns under åren jag var 13-16, på sommarlovet sov jag nästan aldrig utan en kompis.  Vi var ett litet gäng på 3-4 tjejer som sov över hos varandra nästan varje natt, några nätter hos den ena och så vidare. Vi hade så himla kul. Föräldrar i alla hemmen fanns i bakgrunden och man checkade in då och då, och stämde av vart man skulle sova härnäst och om man behövde vara hemma av nån anledning. Skulle aldrig neka mina ungar såna roliga somrar.
  • Anonym (risk)
    LFF skrev 2023-06-02 11:25:57 följande:
    Gullvivans barn kommer att bo hemma tills de är gamla nog att gifta sig med den person som Gullvivan valt ut till dem. Då kan de få flytta hemifrån. I vart fall om man ska tro Gullvivans tidigare inlägg i andra trådar. 
    Det kan man kalla övergrepp. Låter lite som Josef Fritzl. Och vänta nu, där skedde ju även de sexuella övergreppen i hemmet av en familjemedlem... 
Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?