Anonym (Erika) skrev 2023-05-31 10:19:34 följande:
Sova över hos kompisar, när?
Hej, undrar när era barn fått tillåtelse att sova över hos vänner?
Jag själv fick nog börja med det i 10-11 års åldern om jag minns rätt (mamma kände barnens mammor)
Men nu när jag själv är mamma till en liten tjej känns det inte bekvämt alls att låta henne sova hos vänner om några år, när det tjatet väl börjar (tänker främst på övergreppsrisken)
Ni som har barn som vill sova hos kompisar, hur väl känner ni föräldrarna?
Man ska vara riskmedveten, för sig själv och sina barn. Men inte till den grad att man hämmar normal utveckling och ett normalt liv.
Lär dina barn att säga ifrån, stopp min kropp, att inte ha dåliga hemligheter, att säga nej till vuxna, att det är okej att gå därifrån om det inte känns bra.
Mina barn har haft kompisar som sovit över där jag knappt träffat föräldrarna mer än sagt hej i kapprummet på skolan. Samma med mina barn, de har sovit hos vänner där jag inte alls känner föräldrarna. Men jag har lärt mina barn att känna efter vad som känns bra, och gett dem utrymme att lämna en situation om den känns otrygg.
Och övergrepp kan lika gärna hända i sammanhang där du tror att ditt barn är trygg, på fritids, på idrotten i skolan, på fotbollsträningen, med pianoläraren, på dagen hemma hos en kompis. Men bara risken för att något kan hända är inte nog för att aldrig få utsättas för någon som helst risk i livet.