Inlägg från: Anonym (Nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nope)

Sova över hos kompisar, när?

Vår dotter är 9 i sommar och det tjatas ständigt om övernattningar. Hon kan ha vänner som sover här men hon sover INTE borta. Hon är för liten och jag är helt med dig med risken för övergrepp. Jag har sett, hört och upplevt för mycket för att låta min flicka sova över hos okända vuxna. 

För det är det de gör. Kompisen är förvisso där, men de sover över hos okända vuxna. 

nope.

• Anonym (Nope)
    Anonym (risk) skrev 2023-05-31 14:34:54 följande:
    Får de leka hos kompisar på dagtid utan att du är där? Får de vara på fritids, gå på en aktivitet utan att du är med? Får de någon gång i livet åka på läger eller skolresa utan att du är med? För du vet att övergrepp kan hända även i såna situationer.

Jag kan absolut fatta att man är rädd för övergrepp och allt möjligt, men man kan inte hindra barnen från allt i livet bara av rädsla. 

Skönt ändå att din dotter har vänner där föräldrarna har tillit till att låta dem sova hos er. 
    Fullt medveten om det. 
  • Anonym (Nope)

jag ser att ett flertal anser att man är överbeskyddande och överdriven. 

minns ni fallet där en pappa mördande sin dotter i samband med att en kompis sov över? Den kompisen är min brors tidigare flickvän 

så nej. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (Eva) skrev 2023-06-01 16:32:35 följande:
    Fruktansvärt såklart men extremt sällsynt. 

Jag undrar vad ni säger till era barn när de vill sova över hos en kompis?

Jag är uppvuxen med överbeskyddande föräldrar och det har inte varit bra. Behöver ständigt arbeta med att inte bli likadan mot mina barn 

Enkelt. Jag säger att jag tycker att hon är för liten och att jag inte känner föräldrarna tillräckligt. Hon har mängder med kusiner att sover över hos, mormor och morfar och andra familjemedlemmar. 

Sällsynt, men fullt möjligt att brott kan ske. 

Jag vet ingenting om kompisarnas föräldrar mer än att de är trevliga. Alla kan vara trevliga. Taxichauffören också men jag låter henne inte sova hemma hos honom ändå. Även om hans barn är en schysst unge. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2023-06-01 16:48:38 följande:

är det en trolltråd eller? Övergreppsrisken? Med en sån överdriven rädsla lär du ju hålla ungen i handen när hon ska till skolan med tills hon börjar gymnasiet eller? 

jag var väl säkert 5 eller nåt bör jag sov borta första gången. Minns inte alls. Men sov ofta hos vänner. 

Är inte det en väldigt fånig jämförelse? 

En tonåring kan försvara sig själv i mångt och mycket, har ett annat tänk och ser risker på ett annat sätt än en 8-9 åring. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2023-06-01 17:00:09 följande:

Inte med den rädslan. Finns säkert mycket överdrivet hönsande hos en sån morsa. 

jag tycker att det är direkt elakt att neka sitt barn sova över hos vänner. Det är att hämma barnen i deras relationer. Den klasskompisen som aldrig fick hänga med folk hem och absolut inte sova över var mycket ensam. Ingen ville ju vara med henne för hon fick ju aldrig göra nåt. Det var dock ej min kompis. 

Jag tycker det är rent av idiotiskt att låta barn sova över hos kompisar i sån liten ålder, men jag går inte på dig som förälder för det.

Att inte sova över är inte detsamma som att Inte få göra något. Vad tråkigt att ni var så elaka och utstötande mot den flickan som inte fick samma möjligheter som ni.

Ser att din oförmågan att acceptera andras sätt att leva finns kvar?host host.. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2023-06-01 22:42:44 följande:

Jag tycker synd om er och era barn som är så nojjiga. din noja måste föras över på barnet på nåt vis, som sen kommer växa upp och bli likadana som er. (Dig och övriga nojjiga föräldrar)

jag var aldrig elak mot klasskompisen, hon var alltid välkommen att vara med men just därför skrev jag att vi inte var kompisar. Det går inte att tvinga folk vet du. 

Men du känner inte mig. Su har bara skapat dig en bild av hur jag är som förälder för att min 9 åring inte får sova borta. Du tar alltså EN mening och springer med den. 

Det är okej, för mig. Jag bryr mig sällan om andras åsikter. Däremot bör du vara lite mer försiktigt innan du dömer folk. Det är en ful egenskap som aldrig gynnar någon part. 

Allt gott! :)

• Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2023-06-02 07:59:54 följande:
    Ja gick på lite hårt kände jag och dömande för bara en sak, ber om ursäkt för det. 

Tack! Det var ödmjukt av dig. 

Trevlig helg! 

• Anonym (Nope)

Jag kanske har fel..Känns som tråden spårade ur totalt?

De allra flesta tar sina beslut utifrån det man tror och känner är bäst för ens barn. Vissa tycker det är okej att sova borta tidigt, andra inte. Varför man tar de beslut man tar kan bero på mängder av saker. 

Man behöver inte hålla med alla om allt. Vi lever i samma hårda värld allihopa och vissa ser risker med situationer som andra inte ser. I grund och botten gör vi alla nog det bästa vi kan utifrån våra egna erfarenheter och förmågor. 

Låt oss föregå med acceptans istället för att döma eller dra upp religion.. det blir liksom en lite för smutsig nivå. 

Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?