Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Livskvalitet före vs efter "skärm"

Jag tror att internet är en av orsakerna till att så många mår psykiskt dåligt idag, främst barn och ungdomar. Sociala medier, mindre tid med föräldrar och andra vuxna t ex.
    Jag känner en del som arbetar med barn/ ungdomar i olika sammanhang, t ex skola, fritidsaktiviteter. De barn som mår dåligt är de som har mkt skärmtid, ofta inga aktiviteter utanför skolan, lite vuxenkontakter, generellt sätt.

Det är tragiskt, nen jag tror att det kommer att bli ett A-lag och ett B-lag, Där A-laget består av barn som får gränser, har närvarande föräldrar som har koll på barmens nätaktiviteter, samt fysIsk aktivitet. 

• Anonym (M)
    Anonym (FL) skrev 2023-06-01 13:03:57 följande:

Vi/samhället rör oss helt åt helvete åt helt fel håll och det finns ingen ljusning i sikte.

Läste ny forskning i veckan som visade att barn som läser tryckt text utvecklar ett markant större ordförråd än de barn som bara läser skärmtext.

Det är fel från första början när man sätter läsplattor i barnens händer redan i 3-årsåldern istället för böcker. Är alldeles för tidigt och det är ingen brådska med att datorisera barnen.

Lata föräldrar tycker det är smidigare att låta barnen använda datorer istället för att läsa böcker för dem.

Håller med. 
Svar på tråden Livskvalitet före vs efter "skärm"