• JohanJOLO

    Livskvalitet före vs efter "skärm"

    Jag tillbringar alldeles för mycket tid vid en skärm, tycker jag. 


    Datorskärm i jobbet + mobilskärmen som är en förlängning av datorn. Privata mobilen på lunchen och läser ikapp nyheter och flöden.
    Privata mobilen hemma med samma användning. TV med någon serie på kvällen. Check av flöden innan jag somnar.


    Ok. Jag tränar varje dag och det tror jag är min "räddning".


    Hur tycker du att din livskvalitet påverkats av vårt beroende av skärmar och information?
    Hur fördelar du din totala vakna tid mellan "utan skärm" och "med skärm"?


    Rör vi oss åt rätt eller fel håll?


    Det vore intressant att få ta del av era tankar kring detta.

  • Svar på tråden Livskvalitet före vs efter "skärm"
  • Anotherone

    Jag är glad att vi inte hamnat där, vi har varit restriktiva från början och haft VÄLDIGT hårda regler hemma kring skärm.

    *Begränsat användande per dag, med möjlighet att "spara" lite tid till helgen så att vårt äldre barn kunnat sitta med Minecraft kanske 2h i sträck max
    *Alla telefoner förvaras i hallen nattetid - inga skärmar i sovrummen
    *Yngsta barnet är född 2017, aldrig haft en padda i sin hand. Gällande mobiltelefon så vet han att man kan fota med den och prata med folk. Vilket är vad han behöver veta just nu.
    *Inga skärmar eller mobiler vid matbordet. 
    *Inte telefon i soffan samtidigt som man kollar tv, man behöver inte ta upp den direkt när det blir reklam. 

    Äldsta barnet är tonåring nu och vi pratar mycket om det här. Inspireras mycket av vad jag själv lärt mig via föreläsningar om stresshantering mm där man ju får höra hela tiden att man behöver avlasta hjärnan. Att man inte ska ge hjärnan mer "input" sista timmen före sänggående tex. Det är självklart för varenda vuxen som varit på en sån kurs eller föreläsning, ändå låter man sina tonåringar ha mobiltelefonen i sängen. Konstigt att de sover dåligt?

    Även detta med att planera sin tid, för jag kan låta hurtig och väldigt strikt här men jag kan förstås också fastna i ett scrollande ibland och inse efter 45 min att jaha - det var den promenaden. Det är gjort så! Det är byggt på ett konstant flöde som människan får svårt att motstå. Istället behöver man planera, och jag tilltalas mycket av den mentala tallriksmodellen som bl.a Sissela Nutley pratar om. Att man behöver många olika delar i vardagen för att må bra. Sitta och slöscrolla kan absolut vara en men inte bara. Och det är inte kul att i efterhand konstatera utfallet av sin tid i den vecka som varit. Jämfört med att göra en plan som man försöker följa för att må så bra som det går. Och när äldsta sitter med läxor tex, så har han inte telefonen i rummet. Utan jag har lärt honom att du kan plugga effektivt kanske 45min. Sen tar du dig en kvart att kika på telefonen. Stäng av notiser. Du tar den kvarten och sen lägger du bort den. Lite typ "pomodoro". Då får man ha telefonen den kvarten utan dåligt samvete men man har den inte liggande på skrivbordet där den pockar på uppmärksamhet konstant. 

    Äldsta barnet fick också tidigt digitala läromedel i skolan vilket gjorde att vi tyckte att han i mångt och mycket använt upp sin skärmtid när han kom hem. Så som du skriver också, har man kontorsjobb så är det mycket skärm. Och så är det även för mig. Jag behöver koppla bort och koppla av på min fritid. Samma gäller förstås barn, ännu mer för barn. 

    Nu först när man backar om digitaliseringen i skolan och undersökningar visar att många tonåringar mår dåligt psykiskt så kan jag väl känna att vi gjort rätt i alla fall. Det är inte för att vara elak utan det är för att det inte är sunt att sitta med telefonen i handen 8h per dag. Det finns en riktig värld där utanför, gå en promenad med kompisarna och prata face to face, gå till donken och köp en glass. De har alltid varit välkomna här. Och nu med lilla barnet när han tar hem kompisar, vi spelar spel, de kastar boll, bygger lego. Finns inget behov av tv eller skärm om man låter dem fundera en stund hittar de alltid på nåt att göra. 

  • Anonym (M)

    Jag tror att internet är en av orsakerna till att så många mår psykiskt dåligt idag, främst barn och ungdomar. Sociala medier, mindre tid med föräldrar och andra vuxna t ex.
    Jag känner en del som arbetar med barn/ ungdomar i olika sammanhang, t ex skola, fritidsaktiviteter. De barn som mår dåligt är de som har mkt skärmtid, ofta inga aktiviteter utanför skolan, lite vuxenkontakter, generellt sätt.

    Det är tragiskt, nen jag tror att det kommer att bli ett A-lag och ett B-lag, Där A-laget består av barn som får gränser, har närvarande föräldrar som har koll på barmens nätaktiviteter, samt fysIsk aktivitet. 

  • Anonym (Ptja)
    JohanJOLO skrev 2023-06-01 08:33:59 följande:
    Livskvalitet före vs efter "skärm"

    Jag tillbringar alldeles för mycket tid vid en skärm, tycker jag. 


    Datorskärm i jobbet + mobilskärmen som är en förlängning av datorn. Privata mobilen på lunchen och läser ikapp nyheter och flöden.
    Privata mobilen hemma med samma användning. TV med någon serie på kvällen. Check av flöden innan jag somnar.


    Ok. Jag tränar varje dag och det tror jag är min "räddning".


    Hur tycker du att din livskvalitet påverkats av vårt beroende av skärmar och information?
    Hur fördelar du din totala vakna tid mellan "utan skärm" och "med skärm"?


    Rör vi oss åt rätt eller fel håll?


    Det vore intressant att få ta del av era tankar kring detta.


    Jag älskar min telefon. Chatta med vänner, med mamma, skicka bilder till folk som bor långt bort, läsa nyheter. Jag använder den mycket. Datortid har jag i princip absolut noll utanför jobbdatorn och TV ser jag inte annat än klipp på telefonen, små barn som läggs tidigt och sen är det ju mkt annat att ta tag i.

    För mig är det inga problem eller något negativt, men jag gör mkt annat med, jobbar i timmar i min trädgård, tränar etc. Känner jag att det blir för mkt skärmtid med telefonen så lägger jag bort den mer bara.
  • Anonym (TV)

    Har minskat min TV tid drastisk och kunna spara en del annan tid. Ta tiden att planera och boka en resa. Går enkelt att hitta tidtabebbelr, jämföra hotell, öppettider  som gått ner massor.

    Har underlättat mycket i framförallt utövande av en del fritidsintressen och  kommunikation med vänner över hela världen

  • JohanJOLO
    Anonym (Ptja) skrev 2023-06-01 10:13:11 följande:
    Jag älskar min telefon. Chatta med vänner, med mamma, skicka bilder till folk som bor långt bort, läsa nyheter. Jag använder den mycket. Datortid har jag i princip absolut noll utanför jobbdatorn och TV ser jag inte annat än klipp på telefonen, små barn som läggs tidigt och sen är det ju mkt annat att ta tag i.

    För mig är det inga problem eller något negativt, men jag gör mkt annat med, jobbar i timmar i min trädgård, tränar etc. Känner jag att det blir för mkt skärmtid med telefonen så lägger jag bort den mer bara.

    Oxå jag älskar min telefon och min dator. Glad
    Men har vi blivit lyckligare med dem? Har vår livskvalitet ökat?


    Jag tycker att mitt liv berikas av att jag kan "nå allt närhelst jag önskar". All information finns där direkt. Men jag märker också hur det triggar mig. Jag vill sitta med telefonen. Jag vill hitta nyheter. Jag vill ha information. Jag vill kommunicera - vilka är online? Jag vill kolla flödet - vad har folk för sig?


    I sommar ska jag och frugan göra ett experiment. Vi ska ut i landet med husbilen. Vi köper en mobil som bara går att ringa och sms:a på. Sen stänger vi av våra mobiler och tillåts använda dem endast när vi måste ha tag i information.
    Det kommer bli väldigt spännande att se om vi lyckas hålla dealen och hur den i så fall faller ut. Vad blir utfallet? Vinster? Förluster? Aktiviteter? Mer och fler samtal? Konflikter? Kärlek?

  • Anonym (A)

    Jag sitter för mycket vid datorn och vet inte hur jag ska ändra på det. För det första måste jag använda den mycket på jobbet, det kan jag inte göra så väldigt mycket åt, men hemma har jag internet och tv-serier och mobilspel som är roliga. Svårt att veta hur man ska göra...

  • JohanJOLO
    Anonym (A) skrev 2023-06-01 12:25:33 följande:

    Jag sitter för mycket vid datorn och vet inte hur jag ska ändra på det. För det första måste jag använda den mycket på jobbet, det kan jag inte göra så väldigt mycket åt, men hemma har jag internet och tv-serier och mobilspel som är roliga. Svårt att veta hur man ska göra...


    Eller hur?
    Inte helt enkelt att bryta mönstret ju! Vanans makt..
    Vad hade du velat göra istället?
  • Anonym (TV)
    JohanJOLO skrev 2023-06-01 10:57:52 följande:

    Oxå jag älskar min telefon och min dator. Glad
    Men har vi blivit lyckligare med dem? Har vår livskvalitet ökat?


    Jag tycker att mitt liv berikas av att jag kan "nå allt närhelst jag önskar". All information finns där direkt. Men jag märker också hur det triggar mig. Jag vill sitta med telefonen. Jag vill hitta nyheter. Jag vill ha information. Jag vill kommunicera - vilka är online? Jag vill kolla flödet - vad har folk för sig?


    I sommar ska jag och frugan göra ett experiment. Vi ska ut i landet med husbilen. Vi köper en mobil som bara går att ringa och sms:a på. Sen stänger vi av våra mobiler och tillåts använda dem endast när vi måste ha tag i information.
    Det kommer bli väldigt spännande att se om vi lyckas hålla dealen och hur den i så fall faller ut. Vad blir utfallet? Vinster? Förluster? Aktiviteter? Mer och fler samtal? Konflikter? Kärlek?


    Ska ni lyckas bryta skärmitittandet måste ni också ha alternativ. Sällskapspel, gemensam träning, hobby, utflykt, bjuda hem folk, bio, böcker
  • Anonym (FL)

    Vi/samhället rör oss helt åt helvete åt helt fel håll och det finns ingen ljusning i sikte.

    Läste ny forskning i veckan som visade att barn som läser tryckt text utvecklar ett markant större ordförråd än de barn som bara läser skärmtext.

    Det är fel från första början när man sätter läsplattor i barnens händer redan i 3-årsåldern istället för böcker. Är alldeles för tidigt och det är ingen brådska med att datorisera barnen.

    Lata föräldrar tycker det är smidigare att låta barnen använda datorer istället för att läsa böcker för dem.

  • Anonym (Ptja)
    JohanJOLO skrev 2023-06-01 10:57:52 följande:

    Oxå jag älskar min telefon och min dator.  // Glad
    Men har vi blivit lyckligare med dem? Har vår livskvalitet ökat?


    Jag tycker att mitt liv berikas av att jag kan "nå allt närhelst jag önskar". All information finns där direkt. Men jag märker också hur det triggar mig. Jag vill sitta med telefonen. Jag vill hitta nyheter. Jag vill ha information. Jag vill kommunicera - vilka är online? Jag vill kolla flödet - vad har folk för sig?


    I sommar ska jag och frugan göra ett experiment. Vi ska ut i landet med husbilen. Vi köper en mobil som bara går att ringa och sms:a på. Sen stänger vi av våra mobiler och tillåts använda dem endast när vi måste ha tag i information.
    Det kommer bli väldigt spännande att se om vi lyckas hålla dealen och hur den i så fall faller ut. Vad blir utfallet? Vinster? Förluster? Aktiviteter? Mer och fler samtal? Konflikter? Kärlek?


    Jag växte upp samtidigt som telefonen kom så jag har inte varit vuxen utan telefonen. Men för mig kan jag ha kontakt med vänner och se vad som händer. Jag tycker det är kul, men jag kan ju lika gärna ta ett par dagars fjällvandring utan den liksom. 


    Jag tänker inte så mkt på det och analyserar det, tycker det är kul att kunna hänga med lite i världen.

Svar på tråden Livskvalitet före vs efter "skärm"