Inlägg från: Anonym (TV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TV)

Livskvalitet före vs efter "skärm"

Har minskat min TV tid drastisk och kunna spara en del annan tid. Ta tiden att planera och boka en resa. Går enkelt att hitta tidtabebbelr, jämföra hotell, öppettider  som gått ner massor.

Har underlättat mycket i framförallt utövande av en del fritidsintressen och  kommunikation med vänner över hela världen

• Anonym (TV)
    JohanJOLO skrev 2023-06-01 10:57:52 följande:

Oxå jag älskar min telefon och min dator. Glad
    Men har vi blivit lyckligare med dem? Har vår livskvalitet ökat?

Jag tycker att mitt liv berikas av att jag kan "nå allt närhelst jag önskar". All information finns där direkt. Men jag märker också hur det triggar mig. Jag vill sitta med telefonen. Jag vill hitta nyheter. Jag vill ha information. Jag vill kommunicera - vilka är online? Jag vill kolla flödet - vad har folk för sig?

I sommar ska jag och frugan göra ett experiment. Vi ska ut i landet med husbilen. Vi köper en mobil som bara går att ringa och sms:a på. Sen stänger vi av våra mobiler och tillåts använda dem endast när vi måste ha tag i information.
    Det kommer bli väldigt spännande att se om vi lyckas hålla dealen och hur den i så fall faller ut. Vad blir utfallet? Vinster? Förluster? Aktiviteter? Mer och fler samtal? Konflikter? Kärlek?

Ska ni lyckas bryta skärmitittandet måste ni också ha alternativ. Sällskapspel, gemensam träning, hobby, utflykt, bjuda hem folk, bio, böcker
Svar på tråden Livskvalitet före vs efter "skärm"