Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Livskvalitet före vs efter "skärm"

Jag sitter för mycket vid datorn och vet inte hur jag ska ändra på det. För det första måste jag använda den mycket på jobbet, det kan jag inte göra så väldigt mycket åt, men hemma har jag internet och tv-serier och mobilspel som är roliga. Svårt att veta hur man ska göra...

• Anonym (A)
    JohanJOLO skrev 2023-06-01 12:32:21 följande:
    Eller hur?
    Inte helt enkelt att bryta mönstret ju! Vanans makt..
    Vad hade du velat göra istället?
    Jag tycker om att handarbeta, men då kan jag ändå titta på serier samtidigt förstås. Lägga mig i tid på kvällarna eller läsa innan jag sover. Minska internettiden bara generellt, man gör ju mer nytta på det sättet i hemmet t ex. Dessutom vill jag vara ett gott föredöme för mitt barn som nyss upptäckt plattor, visa att livet främst består av så mycket annat som är mer värdefullt. Det är också svårt att begränsa skärmtiden för barnet när hen märker att jag har mycket mer "skärmtid".
  • Anonym (A)
    Zouxman skrev 2023-06-02 08:23:02 följande:

Ser inte problematiken, männsikor har varit begravda i läsning ända sen tidningen uppfanns. Tidningar böcker osv, idag läser vi bara på en skärm istället för papper.

Hjärnan ger helt annan respons på skärmtid än på tidningar, böcker etc. Det är starkt beroendeframkallande. Dessutom är läsförståelsen sämre när man använder skärm än att läsa en fysisk text.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ptja) skrev 2023-06-02 16:45:11 följande:
    Hur menar du att det sista skulle funka, varför skulle den vara sämre?
    Du kan ta en titt på någon av de här texterna:

skolvarlden.se/artiklar/forskning-elever-presterar-samre-nar-de-laser-pa-skarm

www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/tryckta-texter-ger-battre-lasforstaelse

Läsförståelse genom skärm och papper: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1566944/FULLTEXT01.pdf

Därför läser vi fortfarande bättre på papper: www.trydells.se/pages/newsartical.php

kollega.se/arkiv/svart-hjarnan-att-lasa-pa-skarm

Digital läsning ger sämre förståelse: begripligtext.se/blog/vad-innebar-det-att-vara-en-god-lasare/

www.di.se/nyheter/pappret-overlagset-for-att-forsta-text-var-digitala-lasning-blir-allt-samre/

ekuriren.se/insandare/artikel/barn-behover-lasning-och-kunskap-inte-skarmtid/jd17km1j
  • Anonym (A)
    Anonym (Skillnad) skrev 2023-06-02 16:57:06 följande:
    Jag antar att vi är olika. Jag skaffade som sagt internet så sent som 2007, när de flesta andra hade haft det länge. Det gjorde att jag blev mäktigt entusiastisk när jag väl fick internet. Jag fick den där överväldigande ivern av att äntligen kunna surfa och utforska och vara en del av nutiden. Och då hade jag ändå haft speldatorer som Commodore 64 och Amiga i tonåren, varav den förstnämnda jag lärde mig programmera i Basic på.

Den där överväldigande känslan lade sig sedan aldrig riktigt, varför mitt internetberoende blev maniskt. Jag har fortfarande lättare att läsa böcker och tidningar än på skärmen, eftersom jag har varit invand med det sedan barn/ung (internet kom på bredare front runt 1995, när jag gick medieprogrammet på gymnasiet. Men av anledningar som jag inte vill gå in på här skaffade jag inte internet förrän så sent som 2007.
    Känner igen det där. Köpte min första dator runt 2001 eller så när jag redan var fullt vuxen och har inte "lärt mig" hantera det digitala livet ordentligt. Fick inte ha tv-spel som barn eller något i den stilen heller. Förhoppningsvis blir nästa generation klokare av våra misstag :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Ptja) skrev 2023-06-02 17:28:05 följande:
    Genom att förbjuda skärmar för barn så de också får tillgång till saker först som vuxna, precis som ni hade det?
    Eeeeh nej, varifrån drog du den slutsatsen?
  • Anonym (A)
    Anonym (Ptja) skrev 2023-06-02 17:37:30 följande:
    Om man är emot skärmtid för barn för att man själv fått problem när man inte hade skärm som barn utan fick det fritt först som vuxen.
    Problemen kommer av att inte ha fått lärt sig att hantera skärmar, så jag får inte ihop logiken där. Ska man då utsätta nästa generation för det och få samma problem även där?

Jag är dessutom INTE emot skärmtid, så det är väl där det första felaktiga antagandet kommer inte.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ptja) skrev 2023-06-02 18:07:53 följande:
    Jag reflekterade allmänt.

Om man förbjuder skärmar för barn, hur ska de då lära sig att hantera dem? Den tanken alltså.
    Ok, jag trodde att du tilltalade mig iom att du citerade mig och verkade svara på det jag skrev. Jo men det är just det som måste bli, "normal" hantering, vad nu det innebär. Att använda de här digitala sakerna som verktyg, ibland underhållning, men också visa att det stora livet finns utanför skärmen.
Svar på tråden Livskvalitet före vs efter "skärm"