• Tjosan123

    Jag betalar men dottern bor hos pappan

    Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll. Nu har hon varit med omständigheter som gör att hon inte vill va kvar i stan eller skolan. Hennes pappa ska flytta till en by i närheten och hon vill flytta med för att bryta. Jag förstår hennes situation även om det är sorligt att hon vill flytta. Nu är det så att pappan inte vill betala några utgifter utan bara ha dottern hos sig och stå för mat och logi. Han kräver inget underhåll,men vill att jag betalar allt. Hon har egen häst sen 5 år och det ställer han sig utanför och gjorde från början. han betalr inget på de intresset. Hon har mopedbil för att ta sig till och från stallet. Den betalar han inte heller. Han tar inte hennes försäkring,mobil, bensin,kläder, ridlektioner, tävlingslicenser eller avgifter eller något annat som rör dotterns liv eller intresse. Han har en lön på nästan dubbelt så mycket som mig. Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
  • Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan
  • Anonym (Ässja)

    Nej du kan inte få underhåll om dottern inte bor hos dig.

    Jag förstår det som att du valt att köpa häst, mopedbil mm till dottern? Att han inte vill betala det är synd men inget du kan göra åt iom att du valde att skaffa detta trots att han inte gick med på det.

    Det du kan göra är att prata med din dotter. Är hon medveten om att du inte kommer att ha råd och att pappan vägrar betala om hon flyttar?

    Du kommer behöva betala underhåll till pappan men efter det har du inga skyldigheter längre. Så vill han inte betala mer så får ju dottern välja om hon trots allt ska bo kvar hos dig och få behålla allt, om hon flyttar och hästen får säljas, eller om hon skaffar extrajobb och betalar själv.

    Kanske att ni kan gå till familjerätten men tror inte ens de kan tvinga pappan att betala för en häst. Det är ju liksom inget nödvändigt.

  • Anonym (Ässja)

    Ser nu att han inte kräver underhåll.

    Men oavsett kan du tyvärr inte tvinga honom att ta över massa utgifter som inte är nödvändiga.

    Det som är nödvändigt kommer han dock tvingas betala som tex kläder eftersom dottern är omyndig. Försäkringar kan han vägra tyvärr eftersom det inte finns en lag som säger att barn måste vara försäkrade.

  • Anonym (S)

    Eftersom dottern är 17 år då involvera henne i diskussionen. Berätta hur det ligger till. Sedan får hon ta ställning till det. Att du valt att skaffa häst trots dålig ekonomi är inte hans fel.

  • Tjosan123

    Så han behöver i princip bara betala mat och boende, sen betalar jag resten? Jag fattar att häst-biten blir min, men mobiltelefon, kläder, fritidsintresse (som visserligen går till ridning), kläder osv. Det får jag stå för alltså?

  • Anonym (Ässja)
    Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:36:33 följande:

    Så han behöver i princip bara betala mat och boende, sen betalar jag resten? Jag fattar att häst-biten blir min, men mobiltelefon, kläder, fritidsintresse (som visserligen går till ridning), kläder osv. Det får jag stå för alltså?


    Mobil och kläder får han förstås stå för men han kan ju tvinga till sig ett underhåll från dig för de utgifterna.

    Fritidsintressen kan han ju tyvärr vägra att stå för om han tycker det är för dyrt.
  • Anonym (Ässja)

    Ska tillägga att du behöver inte stå för något alls förutom underhållet.

    Om du fortsätter att betala är det ditt val. Förstår om du vill det för dotterns skull men som sagt är det inget varken hon eller han kan kräva om hon flyttar. Och inte ens om hon bor kvar hos dig.

    Du måste skilja på nödvändiga utgifter och valbara utgifter.

    DU har valt att köpa häst och betala dyra intessen till ditt barn och du kan också välja att sluta betala om du inte har råd.

  • Tjosan123

    Förstår. Kan bara inte förstå honom som gör så här mot henne. Att vägra betala mig är ju indirekt att vägra till henne. Hon älskar sin häst och han vet att jag jobbar extra för att hon ska få ha kvar den. Att ta den ifrån henne nu skulle vara förödande i hennes situation. Det är hennes bästa vän och något som bidrar mycket till hennes välmående. Juridig och rättvisa är inte alltid under samma blad i boken..

  • Anonym (S)
    Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:36:33 följande:

    Så han behöver i princip bara betala mat och boende, sen betalar jag resten? Jag fattar att häst-biten blir min, men mobiltelefon, kläder, fritidsintresse (som visserligen går till ridning), kläder osv. Det får jag stå för alltså?


    När du betalt underhållet får han betala sin del av mobil, kläder osv. Hästen däremot är ditt problem. Underhållsbidraget täcker upp din del av kostnaderna, sedan ska du inte bidra mer. 
  • Anonym (pppp)

    Dottern är så pass gammal. Kan hon börja tjäna lite pengar själv på något extrajobb? 
    När hon fyllt 18 ska du förresten betala underhåll direkt till henne, inte till pappan (läs på om det på FK). Det kanske ändå känns lite bättre för dig att göra så. 

    Prata med dottern om vad det kostar att ha häst osv.

  • Tjosan123

    Hon jobbar redan extra och lägger det på bla hästen såklart,men inte direkt de fasta utgifterna så som stallhyra, foder osv. Hästen kostar mycket. Hon tävlar på hög nivå och har kommit långt inom ridning. En månad med tävlingar och klassavgifter och bensin till och från tävling osv kan gå på över 10.000:-. Dock kan jag slita ihop detta,men att han ställer sig helt utanför hennes "vanliga" fasta kostnader är en gåta för mig. Hade vi delat på dessa så hade jag (med extra jobb och extra slit,samt lite hjälp från mamma) kunnat låta henne ha sin häst. Nu vill han inte det och , därför blir det ju hästen som får stå åt sidan så pengarna räcker till hennes vanliga utgifter. Är dock livrädd att det krossar henne helt o ta hennes bästa vän. Han lägger det på mig med orden "Gör det du kan och bit ihop eller sälj hästen "

Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan