Inlägg från: Anonym (Ässja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ässja)

Jag betalar men dottern bor hos pappan

Nej du kan inte få underhåll om dottern inte bor hos dig.

Jag förstår det som att du valt att köpa häst, mopedbil mm till dottern? Att han inte vill betala det är synd men inget du kan göra åt iom att du valde att skaffa detta trots att han inte gick med på det.

Det du kan göra är att prata med din dotter. Är hon medveten om att du inte kommer att ha råd och att pappan vägrar betala om hon flyttar?

Du kommer behöva betala underhåll till pappan men efter det har du inga skyldigheter längre. Så vill han inte betala mer så får ju dottern välja om hon trots allt ska bo kvar hos dig och få behålla allt, om hon flyttar och hästen får säljas, eller om hon skaffar extrajobb och betalar själv.

Kanske att ni kan gå till familjerätten men tror inte ens de kan tvinga pappan att betala för en häst. Det är ju liksom inget nödvändigt.

• Anonym (Ässja)

Ser nu att han inte kräver underhåll.

Men oavsett kan du tyvärr inte tvinga honom att ta över massa utgifter som inte är nödvändiga.

Det som är nödvändigt kommer han dock tvingas betala som tex kläder eftersom dottern är omyndig. Försäkringar kan han vägra tyvärr eftersom det inte finns en lag som säger att barn måste vara försäkrade.

• Anonym (Ässja)
    Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:36:33 följande:

Så han behöver i princip bara betala mat och boende, sen betalar jag resten? Jag fattar att häst-biten blir min, men mobiltelefon, kläder, fritidsintresse (som visserligen går till ridning), kläder osv. Det får jag stå för alltså?

Mobil och kläder får han förstås stå för men han kan ju tvinga till sig ett underhåll från dig för de utgifterna.

Fritidsintressen kan han ju tyvärr vägra att stå för om han tycker det är för dyrt.
  • Anonym (Ässja)

Ska tillägga att du behöver inte stå för något alls förutom underhållet.

Om du fortsätter att betala är det ditt val. Förstår om du vill det för dotterns skull men som sagt är det inget varken hon eller han kan kräva om hon flyttar. Och inte ens om hon bor kvar hos dig.

Du måste skilja på nödvändiga utgifter och valbara utgifter.

DU har valt att köpa häst och betala dyra intessen till ditt barn och du kan också välja att sluta betala om du inte har råd.

• Anonym (Ässja)
    Tjosan123 skrev 2023-06-02 11:12:49 följande:

Hon jobbar redan extra och lägger det på bla hästen såklart,men inte direkt de fasta utgifterna så som stallhyra, foder osv. Hästen kostar mycket. Hon tävlar på hög nivå och har kommit långt inom ridning. En månad med tävlingar och klassavgifter och bensin till och från tävling osv kan gå på över 10.000:-. Dock kan jag slita ihop detta,men att han ställer sig helt utanför hennes "vanliga" fasta kostnader är en gåta för mig. Hade vi delat på dessa så hade jag (med extra jobb och extra slit,samt lite hjälp från mamma) kunnat låta henne ha sin häst. Nu vill han inte det och , därför blir det ju hästen som får stå åt sidan så pengarna räcker till hennes vanliga utgifter. Är dock livrädd att det krossar henne helt o ta hennes bästa vän. Han lägger det på mig med orden "Gör det du kan och bit ihop eller sälj hästen "

Det är nog bättre då att dottern bor kvar hos dig.

Du skrev att hon inte går kvar i skolan, är det så? För om hon inte går i skolan kan du inte ens kräva underhåll av pappan så fort hon fyller 18.

Din dotter är stor nog att prata med, det är kanske bättre att hon själv pratar med sin pappa om utgifterna. Om du gör det kommer han ju säga nej till allt men han kanske lyssnar på sin dotter?

Annars får hon ju förstå att en flytt kommer ändra din ekonomi och att det kanske måste bli förändringar.
  • Anonym (Ässja)

Sedan har du egentligen fått för lite i underhåll av pappan, underhållsstödet ligger nu på 2300 kr så han har betalat 300 för lite.

• Anonym (Ässja)

Hon kanske kan låta bli att tävla i något år?
    Isåfall är det ju inga tävlingar och resor som kommer kosta.

Ridlektioner kanske inte heller behöver prioriteras just nu, om hon redan är duktig kan hon ju öva på det hon kan. Rida gör hon ju när hon vill ändå iom egen häst.

Hon kanske kan kolla i stallet om någon vill ha hjälp med sina hästar mot betalning?
    Eller ge andra lektioner på sin häst mot betalning.

Hon kanske klarar sig med de kläder hon har just nu? Hon har väl studiebidraget och får då välja att avstå från nytt eller köpa billigt.

• Anonym (Ässja)
    Anonym (Maya) skrev 2023-06-02 12:36:59 följande:

Hur ska du ha råd med allt detta när hon fyller 18? Det gör väl ingen större skillnad om ni säljer hästen nu eller om ett år? Inte kommer hon ha råd med häst och bil och allt direkt? Eller har hon ett heltidsjobb som väntar?

2000 kr i månaden är ingen stor summa med tanke på vad det kostar att ha ett barn hemma. Du kommer i princip gå plus minus noll om du räknar med någon enstaka semesterresa mm. 

Ja, pappan är en tönt som tjänar mycket och inte vill dela med sig till sitt eget barn, men du kan inte göra mycket åt det nu. Hästen och bilen finns ju redan där.

Mitt tips är att du sätter dig ner med flickan och berättar som det är: såhär ser ekonomin ut och vi kommer ändå inte kunna behålla Brunte när du fyller 18 oavsett. 

Så länge hon går i skolan förändras inte ekonomin när hon fyller 18.

Underhåll är till studenten, och Ts ska ju ändå inte betala det.

Studiebidrag behålls till hon slutar skolan.

Det är efter studenten som studiebidraget försvinner. Hade pappan eller ts betalat underhåll hade det som sagt inte avslutats vid 18 år utan när gymnasiet är slut.
  • Anonym (Ässja)

Tråkiga pappan, håller med dig men tyvärr kan ingen tvinga pappan att betala dessa utgifter för dottern.

• Anonym (Ässja)

Svar till (men suck)

En domstol skulle aldrig döma att pappan måste betala för en häst och en elbil.

De SKULLE kunna döma att han ska betala mer än 2000 kr i underhåll till ts om flickan fortsatte bo hos henne eftersom underhållsstödet ligger på 2300 kr, så ska lägsta underhållet ligga på detta också.

Men nu ska flickan bo hos sin pappa så en domstol kommer inte tala om för pappan att han måste betala hennes dyra intressen. Inte ens om hon bodde kvar hos sin mamma.

En domstol kan inte bestämma vad folk gör av sina pengar så länge deras barn får sina basala behov tillgodosedda (boende, mat, kläder).

Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan