Inlägg från: Anonym (Maya) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maya)

Jag betalar men dottern bor hos pappan

Hur ska du ha råd med allt detta när hon fyller 18? Det gör väl ingen större skillnad om ni säljer hästen nu eller om ett år? Inte kommer hon ha råd med häst och bil och allt direkt? Eller har hon ett heltidsjobb som väntar?

2000 kr i månaden är ingen stor summa med tanke på vad det kostar att ha ett barn hemma. Du kommer i princip gå plus minus noll om du räknar med någon enstaka semesterresa mm. 

Ja, pappan är en tönt som tjänar mycket och inte vill dela med sig till sitt eget barn, men du kan inte göra mycket åt det nu. Hästen och bilen finns ju redan där.

Mitt tips är att du sätter dig ner med flickan och berättar som det är: såhär ser ekonomin ut och vi kommer ändå inte kunna behålla Brunte när du fyller 18 oavsett. 

• Anonym (Maya)
    Anonym (Ässja) skrev 2023-06-02 12:49:10 följande:
    Så länge hon går i skolan förändras inte ekonomin när hon fyller 18.

Underhåll är till studenten, och Ts ska ju ändå inte betala det.

Studiebidrag behålls till hon slutar skolan.

Det är efter studenten som studiebidraget försvinner. Hade pappan eller ts betalat underhåll hade det som sagt inte avslutats vid 18 år utan när gymnasiet är slut.
    Okej, 1,5 år till då. Det gör ingen större skillnad. Vad ska de göra av hästen när flickan inte längre får studiebidrag med mera. Om hon inte kan gå i skolan pga psykiska besvär kommer det bli svårt att börja jobba. Inget jobb = ingen inkomst = ingen häst och bil. 
  • Anonym (Maya)
    Anonym (r) skrev 2023-06-02 13:28:18 följande:
    Väldigt långt att gå när dottern varit med om en händelse nu som gör det svårare, ingen kan sia om läget om ett år.
    Okej. Hur tycker du att de ska ha råd att ha kvar allting när TS säger att hon inte har råd? Det var ju det som var problemet från början i trådstarten: pappan betalar inte underhåll mer och då har hon inte råd att ha kvar häst, moppebil och mobiltelefon. Inte om ett år, utan nu när flickan flyttar till pappa. Jag tycker absolut att man kan vara ärlig med tjejen och säga hur det ligger till med ekonomin. 
Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan