Inlägg från: Anonym (Reality check) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reality check)

Jag betalar men dottern bor hos pappan

Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:17:10 följande:
    Jag betalar men dottern bor hos pappan
    Kan jag kräva underhåll även om dottern bor hos honom? Jag känner mig tryckt mot väggen,då jag inte kan betala allt utan underhållet som jag fick innan. Jag lever ju på noll och ingenting nu. Jag menar att om vi inte hjälps åt så måste jag sälja hennes häst. Den enda glädjen hon för tillfället har och älskar, men han menar att då får jag ju göra det.
    Nja, det är ju ditt eget val att betala för häst och mopedbil. Han har ingen skyldighet att bidra till det och eftersom dottern inte bor hos dig så är det snarare du som riskerar att få betala underhåll till honom, om han skulle känna för det.

Jag håller med pappan. Om din ekonomi inte tillåter de där extravaganta utgifterna så sälj både häst och mopedbil, eller minst hästen eftersom den kostar mest och är den minst försvarbara utgiften.
  • Anonym (Reality check)
    Tjosan123 skrev 2023-06-02 10:49:07 följande:

Förstår. Kan bara inte förstå honom som gör så här mot henne. Att vägra betala mig är ju indirekt att vägra till henne. Hon älskar sin häst och han vet att jag jobbar extra för att hon ska få ha kvar den. Att ta den ifrån henne nu skulle vara förödande i hennes situation. Det är hennes bästa vän och något som bidrar mycket till hennes välmående. Juridig och rättvisa är inte alltid under samma blad i boken..

Håller inte med. Det är inte han som indirekt vägrar henne någonting. Det är du som har valt att introducera något i hennes liv som du numera inte har råd med. Det är inte hans fel. Var tacksam att han inte kräver dig på underhåll!

Däremot behöver du fundera på om det inte skulle bli billigare för dig att faktiskt betala underhåll, för den summan skulle antagligen bli mindre än vad han kommer att förvänta sig att du betalar. Om du betalar underhåll så hamnar hela den bördan på honom, och det är HAN som säger nej i så fall till dottern, inte du. Du slipper med andra ord få skit för hans beslut.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (men suck) skrev 2023-06-05 15:13:45 följande:
    Jo, en domstol....
    Nej, häst och mopedbil ingår inte i vad som räknas som normala levnadsomkostnader för ett barn. Ingen domstol kommer att tvinga honom att betala en enda krona.
Svar på tråden Jag betalar men dottern bor hos pappan