• Anonym (Hur?)

Ingen A-kassa under sommarlovet?

Sambon studerar på en högre utbildning 100% och har nu idag tagit sommarlov i 2 månader.

Tyvärr har han inte lyckats få ett sommarjobb och trodde då han kunde skriva in sig på AF och sen söka A-kassa.

Men han fick avslag på A-kassan. 🤔

Hur ska en student som inte lyckas få sommarjobb kunna överleva i 2 månader utan pengar? Soc har vi inte rätt till och jag själv jobbar inte ens 100% och vi kan inte få de att gå runt med enbart min inkomst.

• Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?
  • Marmite Devil

A-kassan är en omställningsförsäkring och inte ett bidrag man kan få under sommarlovet. Om man inte kan försörja sig själv får man avbryta sina studier och söka ett arbete, då har man troligen rätt till a-kassa under omställningsperioden mellan studier och arbete. 

Han behöver planera för sin ekonomi och se till att han kan försörja sig under de perioder han inte får studiemedel. 

• Anonym (Spara)

Man får spara under terminen, eller ligga i för att skaffa sig ett jobb.

Han får ta en runda till med potentiella arbetsgivare. Inom tex äldreomsorg brukar det alltid vara sena avhopp som de behöver fylla platserna för. 

• Anonym (So)

Meningen att man ska spara pengar under terminen så man klarar sommaren om man inte får arbete. 

• Mrs Moneybags

Han kanske kan skriva in sig på en sommarkurs på sitt universitet? Då får han väl studiemedel?

• Anonym (Hur?)
    Anonym (So) skrev 2023-06-02 14:25:17 följande:

Meningen att man ska spara pengar under terminen så man klarar sommaren om man inte får arbete. 

Hur ska man kunna spara pengar när man går plus minus noll under studietiden?
  • Anonym (Hur?)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-02 14:25:54 följande:

Han kanske kan skriva in sig på en sommarkurs på sitt universitet? Då får han väl studiemedel?

De har inga sommarkurser på skolan alls. 
  • Anonym (CSN)
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-02 14:33:04 följande:
    De har inga sommarkurser på skolan alls. 
    Distan på någon annan högskola? Utbudet är stort.
  • Anonym (So)
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-02 14:31:55 följande:
    Hur ska man kunna spara pengar när man går plus minus noll under studietiden?

Nu behöver inte de flesta spara så mycket då de flesta sett till att iaf jobba halva sommaren. Är väl därför man klarar sig. 
    När jag studera så sparade jag utav de månader som man fick mer just pga att man inte visste hur det skulle bli till sommaren. 

• Anonym (CSN)

Det finns över hundra kurser på distans som tillåter sen anmälan idag. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (CSN) skrev 2023-06-02 14:50:03 följande:

Det finns över hundra kurser på distans som tillåter sen anmälan idag. 

Var hittar jag dessa åt honom?
Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?