• Anonym (Hur?)

Ingen A-kassa under sommarlovet?

Sambon studerar på en högre utbildning 100% och har nu idag tagit sommarlov i 2 månader.

Tyvärr har han inte lyckats få ett sommarjobb och trodde då han kunde skriva in sig på AF och sen söka A-kassa.

Men han fick avslag på A-kassan. 🤔

Hur ska en student som inte lyckas få sommarjobb kunna överleva i 2 månader utan pengar? Soc har vi inte rätt till och jag själv jobbar inte ens 100% och vi kan inte få de att gå runt med enbart min inkomst.

• Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 18:45:54 följande:
    Alla kan inte jobba extra och alla har inte en buffert. 
    Så är det. Och då får man lösa det på annat sätt. 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2023-06-02 20:11:54 följande:
    Ts sambo bör söka ex sommarkurser själv. Det är inget ts ska göra åt honom. 
    TS kan också bidra heltid om han ska gora det.
  • Anonym (Iris)
    Nilsson98 skrev 2023-06-02 19:04:43 följande:
    Om man klarar av att studera på universitet och dessutom klara kurserna så klarar man nog fan att jobba någon helg då och då, PUNKT.
    Jag klarar inte det i alla fall. Jag får välja studierna eller jobb. 
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Studentliv) skrev 2023-06-02 19:08:13 följande:
    Nehejj, men då kanske man inte heller ska studera. Man behöver planera ekonomin innan man studerar.
    Varför ska bara vissa få lov att plugga? Jag trodde ingen var för ett samhälle där vissa ska ha möjligheter medan andra blir utan. 
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Loke) skrev 2023-06-02 20:15:05 följande:
    Så är det. Och då får man lösa det på annat sätt. 
    Du får det andra sättet som tips till ts så sambon kan göra så. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 20:19:05 följande:
    Du får det andra sättet som tips till ts så sambon kan göra så. 
    Det ör väl TS och hennes killes ansvar att lösa sin situation. Han får väl leta jobb som alla andra eller en sommarkurs. Du vet, ta eget ansvar. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 20:18:13 följande:
    Varför ska bara vissa få lov att plugga? Jag trodde ingen var för ett samhälle där vissa ska ha möjligheter medan andra blir utan. 
    Alla får plugga, men det är inget rättighet att kräva att någon ska betala för det. Vi har bra lånemöjligheter samt bidrag under studierna. Samma regler för alla. Hur tror du alla andra gör?
  • Anonym (Studentliv)
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 20:18:13 följande:
    Man får såklart göra vad man vill men är man vuxen tar man ansvar för sin egna försörjning.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Loke) skrev 2023-06-02 20:27:22 följande:
    Alla får plugga, men det är inget rättighet att kräva att någon ska betala för det. Vi har bra lånemöjligheter samt bidrag under studierna. Samma regler för alla. Hur tror du alla andra gör?
    Alla har inte samma möjligheter vissa har funktionsnedsättningar som gör att det blir svårare. Jag tycker inte man ska tvingas hoppa av studenterna för attan inte hittar sommarjobb det förlorar både individen och samhället på. 
    Anonym (Studentliv) skrev 2023-06-02 20:32:45 följande:
    Man får såklart göra vad man vill men är man vuxen tar man ansvar för sin egna försörjning.
    Du är alltså helt emot A- kassa, studiemedel, socialbidrag mm? 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 21:29:33 följande:
    Alla har inte samma möjligheter vissa har funktionsnedsättningar som gör att det blir svårare. Jag tycker inte man ska tvingas hoppa av studenterna för attan inte hittar sommarjobb det förlorar både individen och samhället på. 
    Anonym (Studentliv) skrev 2023-06-02 20:32:45 följande:
    Du är alltså helt emot A- kassa, studiemedel, socialbidrag mm? 
    Det finns regler för vilja bidrag och försäkringar man är berättigad till. Uppfyller man kraven är det inga problem. TS sambo uppfyller inte kraven. 
Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?