• EpicF

Ingen A-kassa under sommarlovet?

Man lever snålt under terminerna och sparar pengar just för att ha en budget stt kunna leva av om man inte får sommarjobb. 

• EpicF

Alt läser man sommarkurser och får fortsatt CSN. Nackdelen med det är att veckorna tickar. 

• EpicF
    Tow2Mater skrev 2023-06-02 19:38:11 följande:

Du får väl gå upp i tid, eller hitta ett till deltidsjobb, om du inte ens jobbar heltid.

Eller så får ts sambo lösa det själv. Det är han som satt sig i skiten. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2023-06-02 20:01:00 följande:
    Jovisst, TS kan ju bara se på hur KF tar deras hus om de inte kan betala lånen.
    Ts sambo bör söka ex sommarkurser själv. Det är inget ts ska göra åt honom. 
  • EpicF
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 21:52:42 följande:
    Reglerna borde ändras. Jag kommer troligtvis vara i samma situation själv nästa sommar, det känns lagom kul att tvingas hoppa av för att gå på socialbidrag och sen kanske inte få en plats. 
    Så varför kan du inte söka sommarjobb? Mam behöver inte ha heltidssommarjobb, så länge man klarar sig på en deltid/halvtidslön så kan man ta längre procent ubder sommaren. 

Eller läsa sommarkurser med bibehåller CSN om man inte kan sommarjobba eller inte hittar ett sommarjobb. 

Som student är man inte berättigad till socialbidrag eller a-kassa under sommaren. 
  • EpicF
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 22:09:20 följande:

Klart jag kommer söka sommarjobb men jag tror inte jag kommer få något. Att läsa sommarkurser är ett alternativ. 

Jag vet, därför kommer jag troligtvis få hoppa av skolan för att få socialbidrag.  Jag riskerar att inte få en plats på hösten sen och då får jag vänta ett helt år med att plugga vidare. I värsta fall blir det att jag får plugga vartannat år och gå på socialbidrag vartannat år. 

Tow2Mater skrev 2023-06-02 21:59:51 följande:
    Du har ju ett helt år på dig att spara!

Jag lever väldigt nära existensminimum nu, men jag försöker såklart spara det jag kan. Jag kanske kommer få ihop tillräckligt för en sommar men det är inte säkert. 

Vem vill anställa någon som bara kan ta anpassade anställningar, är drygt 30 och aldrig haft ett jobb? 

Varför ska du hoppa av om du kan läsa sommarkurser? 

Sedan måste man börja söka sommarjobb i tid. 

Och absolut kan du få ett sommarjobb även om du behöver anpassad anställning. Ett sommarjobb varar mellan 1-3 månader, så det är inte ett fast jobb man söker. Finns massor med olika typer av sommarjobb, men man måste vara ute i god tid (gärna redan i januari) om man vill ha ett jobb som passar specifikt för en själv. 
  • EpicF
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 22:27:17 följande:
    Det handlar inte bara om att söka i tid man ska vara anställningsbar också. Jag har sökt 100 jobb i månaden förut och inte ens fått komma på intervju att få jobb är skitsvårt.
    Då jar du sökt jobb som inte passar dig och dina kriterier. Sedan är set stor skillnad på sommarjobb och vanligt året-runt-jobb. 
  • EpicF
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-02 22:49:08 följande:
    Jag har sökt alla möjliga jobb. Vad menar du med mina kriterier? Jag har varken erfarenhet eller utbildning. 
    Och då kan du enbart söka okvalificerade jobb. 
  • EpicF

Nej, han är inte arbetslös under sommaren enbart för att han inte har inkomst. Har är student med sommarlov och på sommarlovet för man vacker jobba som student. Klara sin egna försörjning. 

Sommarjobb börjar man söka redan i januari och absolut senast i mars. 

• EpicF
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 19:59:50 följande:
    Vad gjorde du på helgerna? De flesta med något mått av självbevarelsedrift och lite grit jobbar extra för att dels få in pengar men framför allt för att bygga upp jobberfarenhet. Nästan alla som jag läste med jobbade extra på helgerna. Men jag läste å andra sidan ett väldigt prestigefyllt program där endast de med toppbetyg/hp-resultat kommer in.

Det låter som att du kanske inte riktigt tillhör toppen vilket förklarar varför du har svårt att axla både jobb och studier. Du och din tvilling, Iris, verkar vara lite av samma skrot och korn.
    Många studenter studerar på helgerna.

Jag jobbade inte heller speciellt mycket extra. Under grundutbildningen jobbade en natthelg (fredag-mån) var 6 vecka och sedan endast under sommaren. 

Jag satsade på bra betyg och valde då att studerade helgerna istället för att jobba och festa. 

Jag tvivlar på att du läste ett tufft program om du fick till att jobba extra på helgerna. 
  • EpicF

Det var förövrigt nästan ingen som jobbade extra på helgerna va mina kurskamrater. 

Arbetserfarenhet fick vi från sommarjobb och VFU. 

• EpicF
    Marmite Devil skrev 2023-06-03 20:15:45 följande:

Det går att arbeta heltid och läsa en akademiskt avancerad utbildning. Det handlar ju om prioriteringar. Man hinner inte med långa sovmorgnar eller hobbies, och får verkligen planera sitt socials umgänge, men det går. 

Självklart går det. Har själv gjort det x2.

Men jag jobbade inte under grundutbildning för jag som sagt satsade på studierna. Senare var jag äldre, hade mer kunnskap och mer erfarenhet och då var det inga problem. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-06-03 20:25:26 följande:
    Det finns ju ingen regel som säger att man måste gå plus minus noll. Jag sparade alltid under terminerna och hade så pass att jag klarade mig under somrarna när jag pluggade. 
    Precis. Allt handlar om hur man prioriterar sin ekonomi. 

Själv tog jag enbart bidragadelen av csn. Med sommarjobbspengar, lön för nattjobb var 6 vecka, tidigare sparade och bostadsbidrag gick det runt. Hade också barnbidrag och underhåll för ett barn. Men det var tufft men gick runt precis. 
  • EpicF
    Anonym (Har gjort bådadera) skrev 2023-06-03 20:32:36 följande:
    Om man läser lagom flummiga ämnen som beteendevetenskap, filosofi och juridik och sånt, ja då går det utmärkt att jobba heltid.

Som mest läste jag dubbel helfart bredvid heltidsjobb i två terminer. Gäsp liksom.

En kemiutbildning med 40 timmars obligatorisk labvecka i 6-7 veckor av kursens 10- då jobbar ingen heltid kan jag lova dig för då kan man inte ens bli godkänd.
    Juridik är svårt om man vill ha bra betyg. Så då kan det vara svårt att jobba extra och det är absolut ingen flumutbildning. 
  • EpicF
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-03 20:41:28 följande:

Problemet är att man måste ha erfarenhet, att jag bara har korta anställningar utan referenser går inte att dölja. 

Vet du om det går att få lönebidrag för sommarjobb? Det vore i så fall ett alternativ. 

Om du har korta anställningar så ska du oavsett skriva in det på ditt cv. Och även korta anställningar ger refersnser, så länge sköt sig. 

Nej, det går troligen inte att få lönebidrag för sommarjobb. 
  • EpicF
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 20:52:00 följande:
    Förlåt lilla vän men skulle knappast kalla att plugga till ssk för svårt. Själv läste jag till civilingenjör maskinteknik på kth. Jag gick ut med helt ok betyg men som du säkert förstår så skriker arbetsgivare efter oss högutbildade så det var inga som helst problem att få ett jobb efter utb. Jag var t o m så eftertraktad att jag landade ett riktigt bra jobb innan jag ens var klar.
    Du får kalla det för precis vad du vill. Btw, så låter inte civilingenjör i maskinteknik så speciellt avancerat heller.... 

Du vet att även sjuksköterskor är sk högutbildade? 

Jag hade inte heller svårt att få jobb efter utbildningen. Hade redan klart med jobb efter första terminen, och det var ett riktigt bra jobb med hög lön som också gav meriter för det jobb jag har idag. Min master och magisterutbildningar är gav mig enbart högre lön för jobbet jag har idag. 
  • EpicF
    Anonym (Iris) skrev 2023-06-03 21:02:32 följande:
    Jag har skött mig men haft mycket frånvaro, ca 5-6 dagar i månaden som strödagar. Naturligtvis skriver jag dessa anställningar på CVt och anger bara årtalet så det ska se ut som att jag jobbat längre än jag har men det syns ändå att det finns stora luckor. 
    Mycket frånvaro kan tyvärr leda till dåliga referenser. Inte speciellt smart at ljuga på cv heller. Det kommer fram när en potentiell arbetsgivare ringer referenser. 
  • EpicF
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 22:12:59 följande:
    Det är helt uppenbart att vi två har olika syn på vad ett välbetalt och bra jobb är  // Skrattande Att sätta kateter och tappa människor på blod slår inte lika högt som att vara med och konstruera morgondagens AI. Du och dina gelikar skriker högt men ändå är no bara utförare, det är läkarkåren som står för den medicinska expertisen. 
    Nu tappar jag varken blod eller sätter kateter och gjorde inte det på första jobb heller. Jobbade då som samordnare inom kunskapstryning och kompetansutveckling. 

Jobbar idag som enhetsledare och sysslar bla med kompetensutveckling samt mycket annars spännande. 

Att jobba med människor är mycket mer enn enbart medicin. Och förövrigt så jobbar i team, speciellt med det medicinska. 

Märker tydligt att inte vet vad sjuksköterskor jobbar med. 

Morgondagens AI bryr jag mig inte ett skit om. Tycker att jag har ett mycket mera spännande jobb. Men så har jag också valt en annan bana. Och är med stor sannolikhet mer utbildad än vad du är. 

Vad innebär välbetalt jobb för dig? 
  • EpicF

Anonym (Iris): Du skrev att du inte skrev datum/månad och årtal utan årtal, vilket då får det till att se ut som att du jobbat längre än du egentligen jar gjort. Vanligaste är att skriva månad och årtal, ex Nov 2021-mars 2023. Inte bara 2021-2023. 

• EpicF
    Mimosa86 skrev 2023-06-04 11:23:57 följande:

Hmm hur kan man inte hitta jobb på sommaren? 

vad gjorde man själv när man studerade, tog konsultuppdrag, jobbade inom äldreomsorgen, vikarie på fritids, plockade frukt, delade ut tidningar, rensa ogräs? skys the limit 

Sökt för sent eller inte sökt alls. 
Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?