• isterband

Biljettkontrollanter!

Hej!

Jag behöver ventilera och fråga om andra varit med om samma sak som jag..

Jag åker inte kommunalt dagligen och har därför inget SL kort. Jag köper alltid via appen. En tidig morgon hade jag glömt trycka på "aktivera biljett". En kontrollant som fö var väldigt otrevlig, ber mig visa biljetten. Jag drar upp mobilen utan betänkligheter och ser att jag helt enkelt glömt att aktivera den. Jag hade precis gått på tvärbanan!  Dum som jag är, godtrogen och naiv, drar jag upp mitt ID när kontrollanten frågar mig om detta. Därefter säger hon att jag måste betala en tilläggsavgift. 1500;- POFF. Borta!

Jag har läst att man nte behöver visa leg bara för att kontrollanter frågar, då de ej är poliser. Hade jag struntat i att visa mitt leg, hade jag sluppit den här idiotiska avgiften!  Jag blev behandlad som en brottsling av denna passivt aggressiva kvinna. Att jag försökte förklara spelade ingen roll. Att jag tryckte på aktivera, så jag hade giltig biljett spelade ingen roll heller. Jag ska betala 1500.-. 

Jag kan inte vara ensam om att varit med om detta?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 14:31
    Vill lägga till också att jag hade PRECIS satt mig ner också, vilket kontrollanten borde ha sett. Detta ifrågasattes också av henne. Jag satt på tvärbanan ca 30 sekunder när gestapo kom fram.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 14:47
    Skulle vilja veta om andra varit med om samma sak, bara. Vill förtydliga att jag tryckte på "aktivera biljett" direkt, så jag visade alltså en giltig biljett vid kontrollen!
  • Svar på tråden Biljettkontrollanter!
  • Anonym (Hanna)

Det är många som sätter i system att inte aktivera biljetten förrän kontrollanter kommer,  så det var inte konstigt att du fick betala avgift när du inte aktiverat biljetten.
    Läropengar helt enkelt, i fortsättningen ser du till att ha aktiverat biljetten.
    Jag har åkt fast två gånger i biljettkontroller, men det var länge sen.   Jag gick av direkt båda gångerna, men de följde efter.   Första gången var jag 15 år och hade åkt 1 hållplats längre än min biljett gällde.
    Andra gången hade jag fel månadskort,  råkade ha med mitt barns ungdomskort istället för mitt eget (de var likadana),  verkligen irriterande, eftersom jag ju köpt två månadskort, ett till mig och ett till min son.    
    Skrev namn på korten efter den händelsen. 

• Anonym (Vart med om samma)

Varit med om samma. Fast här i Göteborg, appen krånglade. Synd när man vet att man verkligen är oskyldig. Men förstått en sak och det är att kontrollanter samt parkeringsböter är helt omöjliga att bestrida hur rätt man än har. Bara att betala och glömma.

Drog också fram mitt leg dum som jag var men men...

• Anonym (väktare/ov)
    Anonym skrev 2023-06-05 17:54:56 följande:
    Nej, en biljettkontrollant får inte hålla kvar dig för att du inte visar leg. Du har rätt att gå av på nästa station
    Du har helt rätt i att en biljettkontrollant inte har befogenhet att hålla kvar dig. De får inte röra dig. Däremot kan de tillkalla väktare som gör detta istället i väntan på polis och väktare finns det ju gott om i kollektivtrafiken.

SL har extremt höga avgifter för ogiltig biljett, införda av blåa stockholmspolitiker. I andra europeiska städer ligger summan oftast betydligt lägre, ofta lägre än hälften. Gissar att avgiften ligger lägre i andra delar av Sverige också.

Hur som helst så är det ditt eget ansvar att ha en fungerande biljett. Skulle kontrollanter ta hänsyn till allas ursäkter och förklaringar till saknad giltig biljett så skulle det inte bli många avgifter in till stadens kassa.
    Anonym (väktare/ov) skrev 2023-06-06 05:22:47 följande:
    Du har helt rätt i att en biljettkontrollant inte har befogenhet att hålla kvar dig. De får inte röra dig. Däremot kan de tillkalla väktare som gör detta istället i väntan på polis och väktare finns det ju gott om i kollektivtrafiken.

SL har extremt höga avgifter för ogiltig biljett, införda av blåa stockholmspolitiker. I andra europeiska städer ligger summan oftast betydligt lägre, ofta lägre än hälften. Gissar att avgiften ligger lägre i andra delar av Sverige också.

Hur som helst så är det ditt eget ansvar att ha en fungerande biljett. Skulle kontrollanter ta hänsyn till allas ursäkter och förklaringar till saknad giltig biljett så skulle det inte bli många avgifter in till stadens kassa.
    1500. Göteborg
  • Anonym (Putte)

Det står mkt tydligt i regler kring SL-appen och Västtrafik-appen att biljetten ska aktiveras innan man kliver på. Följer man inte reglerna får man acceptera att bli bötfälld. 

Anonym (Putte) skrev 2023-06-06 08:05:45 följande:

Det står mkt tydligt i regler kring SL-appen och Västtrafik-appen att biljetten ska aktiveras innan man kliver på. Följer man inte reglerna får man acceptera att bli bötfälld. 

I mitt fall krånglade appen redan innan jag gick på, försökte flera ggr men qr koden kom ej fram. Var vinter och hade barnvagn. Steg på ställde mig till rätta, låste fast vagnen för att sedan fortsätta greja med appen,bara nån minut efter att jag steg på kom kontrollanten. Jag förklarade att snälla du ser att jag håller på men nej nej. Jag borde aldrig tagit fram mitt leg. Men men som sagt spelar ingen roll med biljettkontroll eller p-böter. Onödig huvudvärk, spelar ingen roll hur "rätt" man har lika bra att bara betala och gå vidare. Ett bra tag efter fick jag reda på att nätet krånglade i området där jag tog bussen hade något att göra med en mast. Körde alltid bil när vi bodde där så visste inte🤷🏽?♀️
  • Anonym (Putte)
    Anonym (Vart med om samma) skrev 2023-06-06 08:19:34 följande:
    I mitt fall krånglade appen redan innan jag gick på, försökte flera ggr men qr koden kom ej fram. Var vinter och hade barnvagn. Steg på ställde mig till rätta, låste fast vagnen för att sedan fortsätta greja med appen,bara nån minut efter att jag steg på kom kontrollanten. Jag förklarade att snälla du ser att jag håller på men nej nej. Jag borde aldrig tagit fram mitt leg. Men men som sagt spelar ingen roll med biljettkontroll eller p-böter. Onödig huvudvärk, spelar ingen roll hur "rätt" man har lika bra att bara betala och gå vidare. Ett bra tag efter fick jag reda på att nätet krånglade i området där jag tog bussen hade något att göra med en mast. Körde alltid bil när vi bodde där så visste inte🤷🏽?♀️
    Jag förstår absolut att det inte var medvetet fusk från din sida. Men faktum kvarstår att du klev på utan giltig biljett och att det strider mot deras regler. Vakterna hanterar så många idioter varje dag och de kan inte veta att du inte är en av dem. 
  • Anonym (Putte)

Vakterna=kontrollanterna

• Anonym (110)

Polisen tog mig för fortkörning fööra veckan.  Jag var sen att se 30 skylten och hade foten på bromsen.  Slipper jag böter nu? Jag hade inte tänkt köra för fort och skulle bromsa

Svar på tråden Biljettkontrollanter!