Hur mycket skärm får era tonåringar?
Jag får väl vara en motpart då, och jag har inte haft något emot att vara "bad cop" kring det här med skärm. Och det börjar faktiskt bära frukt. Och jag är så glad att man gått ut och pausat digitaliseringen i skolan, att det forskas på psykisk hälsa/ohälsa bland barn och att man kommunicerar det.
För jag tycker det är sjukt som det har blivit.
Barn blir inte utanför för att de inte får spela fortnite i 4h oavbrutet om "alla andra" gör det. Det räcker med en timme, sen kan man göra nåt annat.
Och om det är så att fortnite är det som enar killarna, bjud hem dem till er så att de i alla fall sitter i samma rum och spelar för då kan jag lova att de tar pauser, pratar med varandra PÅ RIKTIGT, kommer till köket för att fika osv. Det blir mer äkta.
Vill man se förändring måste man aktivt verka för det. Man kan inte säga till en gång och sen kommer kvällen och då konstaterar man att jaha - nu satt hen där hela dagen igen.
Jag tycker heller inte att det låter sunt att regeln är att det ska vara "tyst" kl 22. Man vet att barn själva uppger att de sover för lite, alltså bör man inte tillåta dem att ha paddor och telefoner på rummet om avsikten är att de ska sova. För de lider av extrem fomo och tror att de kommer missa så SJUKT mycket om de inte får följa vad som händer långt in på natten. Och de har inte själva verktyg (eller förmåga eller kunskap) att bryta detta. Så bestäm att alla devices ska ligga på en särskild plats från ett särskilt klockslag. Och sen är det så. Min äldsta son går i gymnasiet nu och har ett PS4 i sitt rum. Ibland ser han film på kvällen och ibland väljer han att spela men då stängs vårt wifi av kl 22 på vardagar så efter den tiden är det stopp. Då får han roa sig med en bok eller nåt, för vi vet att han behöver sin sömn. Han pallar inte med skolan annars.
Vill man få ut barnen och aktivera sig fysiskt så kanske man behöver stå i mål och låta dem skjuta bandy en stund. Ta en basketboll och knata bort till skolgården. Gå ett varv i skogen (gå bredvid brukar också öppna för samtal som kanske inte känns bekväma när man sitter mitt emot). Spela lite dum och säg att det finns köttfärs till bra pris i en butik längre bort och be barnet om hjälp att cykla dit? Stäm av med andra föräldrar om ni har "samma problem" och bestäm gemensamt att ni ska peppa era barn att mötas upp någonstans eller i alla fall så att man försöker jämka reglerna kring skärm. ALLA kommer vara tacksamma för att någon tar initiativ. Och föregå med gott exempel. Barn gör som man gör och inte som man säger.
Det syns inte ? Förstå det som känns, men inte syns