• Jemp

Vad ingår i "diska" enligt er?

Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:
    Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Absolut torka av matbord, spis och diskbänkar, och så diska (eller plocka i och ur diskmaskinen). 
    Slänga kaffefilter inkluderar jag inte.
  • Jemp

Enklast är ju dock bara om ni är tydliga och bestämmer vad som ska ingå. 

• Jemp
    Anonym (Kloen) skrev 2023-06-06 23:31:38 följande:

Så folk säger alltså ?jag ska diska? om de menar endast att torka av bord och bänk?
    För om diska är ALLT i ett kök så måste det ju även kunna vara att bara torka av bordet eller slänga kaffefiltret.

Diska är när man för hand eller i maskin rengör smutsiga matkärl, tallrikar, glas, bestick mm.

Finns väl ingen som säger att de ska diska och sen bara torkar av spisen?

Att tycka att allt ingår i ordet DISKA är jättekonstigt. Att sedan GÖRA all annan rengöring är väl självklart. Diska, torka bord, bänk och spis, tömma sopor och dammsuga ev.

Men ordet diska betyder inte torka upp smulor från ett bord.

Det var en underlig tolkning. Ts frågar vad som ingår i sysslan "att ta disken" och vi är flera som anser att det ingår att torka av ytor. Inte att det endast handlar om det.
  • Jemp
    Tecum skrev 2023-06-07 17:36:57 följande:
    Nej, jag kallade inte det att diska när vi hade diskmaskin. Diska är att göra rent manuellt och torka av bänkar efteråt.

Men jag har fått intrycket att vissa här ser det som att de diskar när de plockar disken. Och är det isf också en del i "konceptet diska" som Aniiee så träffande formulerade det?
    Det ingår definitivt i att "fixa disken" hos oss. Att plocka ur och i den är väl största arbetsinsatsen gällande disk. 
    Rent språkligt säget vi snarare ta disken/fixa disken, inte ordagrant att diska. 
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?