• Anonym (TS)

Kan matförgiftning smitta?

Min sambo kom hem från Spanien sent igår kväll och han är väldigt dålig .. jätteont i magen, diarré , grönaktigt bajs (ursäkta om det låter äckligt) och feber. Han tror han fick det av en hamburgare han åt sista dagen som inte var helt genomstekt (glad att jag är vegetarian). 

Vi har en 1-årig son och jag har en 7-årig dotter sen innan .. Blir lite orolig för barnen. Tycker det verkar som han är matförgiftad och då borde det väl inte kunna smitta? Eller hur funkar det? Kan det vara något annat? Borde han försöka hålla avstånd från barnen? Någon som vet? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kan matförgiftning smitta?
  • Anonym (Kola)

Nej ni blir inte smittade av matförgiftning 

• Anonym (Sjuk)

Har han fått salmonella kan det smitta

• Mantrasina

Matförgiftning smittar generellt inte. Men det beror på vilken typ av bakterie eller virus som orsakat det hela. Om sambon har ätit nåt med exempelvis calicivirus, och blivit dålig, så kan ni andra smittas. Men det är väldigt osannolikt.

Sen kan man aldrig veta vad som faktiskt gjorde en dålig om det inte provtas. Folk brukar tänka att det är inte tillräckligt tillagat kött (vilket kan stämma om det är nöt eller ffa fågel av nåt slag) när det i själva verket oftast är grönsaker som sköljts av dåligt eller som blivit lite ledsna innan de äts. 

Hoppas sambon piggnar till och övriga håller er friska. 

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

• Anonym (TS)
    Mantrasina skrev 2023-06-07 09:52:14 följande:

Matförgiftning smittar generellt inte. Men det beror på vilken typ av bakterie eller virus som orsakat det hela. Om sambon har ätit nåt med exempelvis calicivirus, och blivit dålig, så kan ni andra smittas. Men det är väldigt osannolikt.

Sen kan man aldrig veta vad som faktiskt gjorde en dålig om det inte provtas. Folk brukar tänka att det är inte tillräckligt tillagat kött (vilket kan stämma om det är nöt eller ffa fågel av nåt slag) när det i själva verket oftast är grönsaker som sköljts av dåligt eller som blivit lite ledsna innan de äts. 

Hoppas sambon piggnar till och övriga håller er friska. 

Tack för svar! 

Tror inte det borde vara calicivirus eftersom han inte har kräkts? Han har iförsej mått illa.
    Sant , det är ju inte alls säkert att det är köttet, han sa att han började få ont i magen efter det men det kan ju ha varit något annat.. han åt väl säkert grönsaker till hamburgaren också. 

Jag äter ju inte kött alls och har blivit matförgiftad flera gånger på restauranger och av hämtmat i Sverige och en gång utomlands. 

• EpicF

Generellt så smittar det inte men det beror på vad för bakterie eller virus han blev matförgiftad av. Och han borde absolut hålla avstånd till både dig och barnen.

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2023-06-07 10:17:20 följande:

Generellt så smittar det inte men det beror på vad för bakterie eller virus han blev matförgiftad av. Och han borde absolut hålla avstånd till både dig och barnen.

Tack för svar!
    Ja sant.. blir kanske svårt att kolla vad det är, kan tänka mig att vårdcentralen inte vill ha honom där helst om det skulle kunna vara något som smittar.

Får försöka hålla avstånd .. sonen sover med oss eftersom jag ammar fortfarande men sambon får kanske sova på soffan då. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2023-06-07 10:30:09 följande:
    Tack för svar!
    Ja sant.. blir kanske svårt att kolla vad det är, kan tänka mig att vårdcentralen inte vill ha honom där helst om det skulle kunna vara något som smittar.

Får försöka hålla avstånd .. sonen sover med oss eftersom jag ammar fortfarande men sambon får kanske sova på soffan då. 
    Då får sambon sova i annat rum. 
  • Anonym (Campylobacter)

Min man drabbades av campylobacter för några år sen. Då menade läkaren att han helst skulle ha eget badrum, men i alla fall städa toalett med klorin under en vecka. Han skulle inte heller tillreda mat till andra. Däremot är det ingen luftburen smitta, så avstånd gjorde inte skillnad.

• Anonym (Campylobacter)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-07 10:30:09 följande:
    Tack för svar!

Vårdcentraler tar absolut emot, men kan ha vissa rutiner för patienter med smittsamma sjukdomar. Min man hamnade på akuten och togs då omhand på ett speciellt sätt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Campylobacter) skrev 2023-06-07 10:35:11 följande:

Min man drabbades av campylobacter för några år sen. Då menade läkaren att han helst skulle ha eget badrum, men i alla fall städa toalett med klorin under en vecka. Han skulle inte heller tillreda mat till andra. Däremot är det ingen luftburen smitta, så avstånd gjorde inte skillnad.

Tack för svar! Oj, vad hade han för symtom då? Vi har tyvärr bara en toalett så eget badrum går inte.. Ska be honom kontakta vårdcentralen när han vaknar..
  • Anonym (l)

Skulle vara vaksam, hade en släkting som drog hem något som senare krävde sjukhusvistelse. De var noga och partnern fick inte samma problem. Städa nog och han får inte tillreda mat åt er.

• Anonym (Campylobacter)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-07 10:47:36 följande:
    Tack för svar! Oj, vad hade han för symtom då? Vi har tyvärr bara en toalett så eget badrum går inte.. Ska be honom kontakta vårdcentralen när han vaknar..
    Han hade över 40 graders feber och svåra diarréer. Till slut började han se suddigt och bli rejält slö, så då åkte vi in. Ingen annan drabbades, men han använde klorin på toaletten i någon vecka. Tre familjemedlemmar sov dessutom i samma säng.
Svar på tråden Kan matförgiftning smitta?